تبیان، دستیار زندگی
بسیاری از علاقه مندان به هنر هفتم در شهرستانها با مهاجرت به پایتخت آرزوی بازیگری سینما را در افکار خود می پرورانند اما در نهایت با دلسردی، سرخوردگی و ناامیدی آرزوهای خود را برای آرتیست شدن بر باد رفته می بینند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سودای بازیگری


بسیاری از علاقه مندان به هنر هفتم در شهرستانها با مهاجرت به پایتخت آرزوی بازیگری سینما را در افکار خود می پرورانند اما در نهایت با دلسردی، سرخوردگی و ناامیدی آرزوهای خود را برای آرتیست شدن بر باد رفته می بینند.

سودای بازیگری

هنر هفتم هنر رنگها، چهره ها و مدها، اشک ها و لبخندهاست، هنری که در قاب سینما برای هر علاقه مندی با تخیلات، آرزوها و آمال ها، شهرت و آوازه به همراه دارد.

برخی از جوانان و نوجوانان علاقه مند بازیگری با دیدن زرق و برق سینما با شور، هیجان، تخیلات و تصورات غلط از شهرستانهای دور و نزدیک کشور به تهران مهاجرت می کنند که در این راه مشکلاتی را برای خود و خانوادهایشان به وجود می آورند.

برخی سودای شهرت و چهره شدن را درسر می پرورانند و برخی دیگر نیز عشق و علاقه به بازیگری را تنها هدف و آرزوی خود می بینند.

حسین زندیان  یکی از همین افراد است که در نوجوانی در اصفهان کار نمایش می کرد و دو سال پیش در سودای بازیگری به تهران مهاجرت کرد اما بعد از گذشت مدت اندکی به اصفهان بازگشت.

وی به خبرنگار ایرنا گفت: من بعنوان یک شهرستانی با عشق و علاقه ای که به سینما و بازیگری داشتم، به تهران رفتم.

وی اظهار کرد: با آن که شغل درستی نداشتم و بیشتر کارگری می کردم مبلغی را برای شرکت در کلاس های بازیگری و کارگردانی به یکی از آموزشگاه های سینمایی و یک کارگردان و بازیگر سرشناس پرداخت کردم.

وی افزود: بیشتر افرادی که در این کلاس ها شرکت می کردند شهرستانی بودند و فردی هم که قرار بود ما را آموزش دهد بیشتر مواقع غیبت داشت و وقتی هم حضور می یافت فقط از خاطراتش برای ما سخن می گفت.

زندیان با بیان اینکه این فرد وعده های زیادی برای شرکت و بازی در فیلم ها و سریال ها به ما داد، تصریح کرد: بعد از مدتی متوجه شدم که نمی توانم این وضعیت را تحمل کنم و لاجرم به بازگشت شدم.

وی با بیان اینکه به همه کسانی که در این کلاس ها شرکت می کردند،دروغ گفته شد، افزود: ما آماتور بودیم و با نیت آموزش و آرزوهای بزرگ پا به این عرصه گذاشتیم اما با سرخوردگی به شهر خود برگشتیم.

وی اظهار کرد: افراد زیادی مانند من هستند که با مهاجرت به پایتخت هزینه هایی بس گزافی در این مسیر پرداخته اند.

برخی از جوانان و نوجوانان علاقه مند بازیگری با دیدن زرق و برق سینما با شور، هیجان، تخیلات و تصورات غلط از شهرستانهای دور و نزدیک کشور به تهران مهاجرت می کنند که در این راه مشکلاتی را برای خود و خانوادهایشان به وجود می آورند.

مسیح حیدری  یکی از بازیگران تئاتر استان اصفهان نیز در این باره گفت: در شهرستانها امکان آموزش و کسب موقعیت در عرصه بازیگری کم است.

وی افزود: شهرستانی ها وقتی برای رسیدن به آرزوهای خود به پایتخت می روند، پشتوانه ای ندارند و بعد از مدتی با مشکلاتی مواجه می شوند.

این بازیگر تئاتر اصفهانی بهترین راه برای ورود به این عرصه را تحصیلات دانشگاهی دانست و گفت: خیلی از افرادی که در تهران حضور دارند و در این راه با شکست مواجه شده اند، دیگر روی بازگشت به شهر خود را ندارند در حالی که اگر این افراد به دیار خود بازگردند موفق تر خواهند بود.

وی با اشاره به اینکه باید در شهرستانها شرایطی به وجود آید که این معضلات نیز از بین برود، خاطرنشان کرد: وقتی تهیه کنندگان و کارگردانان سینما به تحصیلات دانشگاهی یا تجربه کاری هنرمندان بی تفاوتند و اولویت انتخاب بازیگران فیلم های خود را روی تیپ، چشم زیبا و سفارشات قرار می دهند، این مشکلات نیز بروز می کند.

یک کارشناس ارشد سینما در اصفهان نیز به ایرنا گفت: ناچاریم بپذیریم که نقطه تمرکز فعالیت حرفه ای سینما، تهران است و تنها در پایتخت برای مجموعه تولیدات حرفه ای سینما شرایط فراهم می شود.

مجید صدیقی  افزود: مناسبات حرفه ای سینما که با فرایند تولید و توزیع ارائه می شود، گیشه، فروش و ارتباط با مخاطب را در نظر می گیرد.

سودای بازیگری

این کارگردان سینما و تلویزیون اظهار کرد: در سینمای حرفه ای این نقطه تمرکز با بازیگران چهره و شناخته شده تبلور پیدا می کند و در سینمای تجاری بیشتر به چشم می خورد.

وی تصریح کرد: کسانی که سودای بازیگر شدن دارند یک هدف را برای خود در نظر گرفته اند که با توجه به آن شرایط مجبورند به پایتخت مهاجرت کنند.

صدیقی افزود: یک تصمیم گیری و تخیل غلط از مناسبات سینما باعث می شود وقتی این علاقه مندان در تهران حضور پیدا می کنند شکل و تصویری که از سینمای حرفه ای در نظر دارند باعث شکست و تحمل خسارت های روحی و روانی برای آنان می شود.

وی با اشاره به تصورات غلط این افراد از مناسبات سینما تصریح کرد: مناسبات حاکم بر فعالیت سینمایی قابل اعتماد نیست و کسانی که اصالت و انگیزه ای در سینما ندارند، از شور و هیجان علاقه مندان به بازیگری سوء استفاده می کنند.

وی افزود: در این راه حتی کسانی وجود دارند که در سینما و تلویزیون نقش فروشی می کنند و نقش های فرعی را به قیمت های زیادی به فروش می رسانند که معضل بزرگی در این عرصه است.

این کارشناس سینما با تاکید براینکه علاقه مندان به هنر هفتم باید از مسیر آموزشگاه های معتبر و تحصیلات دانشگاهی به این عرصه وارد شوند، افزود: آنها در عین حال باید همزمان با حرکت در این مسیر، با گروه های معتبر و چاشنی آموزش در مسیری درست به هدف خود برسند.

صدیقی با اشاره به اهمیت نقش خانواده در این زمینه اظهار کرد: خانواده ها باید احوال نوجوان و جوان خود را با سلیقه سنجی و شناخت تمایلات رصد کنند تا دچار خطا نشوند.

این کارشناس ارشد سینما با بیان اینکه خانواده ها نباید فرزند خود را در این مسیر رها کنند، افزود: والدین باید با تحلیل درست از شرایط و شناخت موقعیت ها به فرزند خود کمک کنند تا دچار گمراهی نشود و با هدایت درست به نتیجه دلخواه برسد.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع : ایرنا