تبیان، دستیار زندگی
وزیر علوم انگلیس از تلاش این کشور برای همکاری با آژانس‌های فضایی آمریکا، اتحادیه اروپا و چین برای توسعه سفرهای سرنشین‌دار به ماه و مریخ خبر داد و معتقد است یکی از شهرهای انگلیس در آینده به قطب فضایی جهان تبدیل خواهد شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دنیا در تکاپوی رسیدن به ماه


وزیر علوم انگلیس از تلاش این کشور برای همکاری با آژانس‌های فضایی آمریکا، اتحادیه اروپا و چین برای توسعه سفرهای سرنشین‌دار به ماه و مریخ خبر داد و معتقد است یکی از شهرهای انگلیس در آینده به قطب فضایی جهان تبدیل خواهد شد.

تمامی 12 فضانورد مردی که در مأموریت آپولو قدم به ماه گذاشتند، آمریکایی بودند و انگلیس تلاش می‌کند در همکاری مشترک با کشورهای دیگر، انحصار سفر فضانوردان مرد را در این حوزه از بین ببرد.

در مجموع 7 ماموریت سرنشین دار به کره ماه انجام شد که در این میان آپولو 13 به علت انفجار در ماژول خدمات و نقص فنی موفق به فرود بر سطح ماه نشد.

سفر به ماه

آخرین سفر به ماه توسط ماموریت آپولو 17 در 7 دسامبر سال 1972 صورت گرفت و پس از آن دیگر از سفر به ماه سخن به میان نیامد و آن همه جنجال کشورها در تصاحب ماه جای خود را به سکوت داد، سکوتی که تا امروز ادامه یافته است.

علت این سکوت را می توان اینگونه توجیه کرد که انسان اندکی فراتر از زمان خود گام در راه چنین سفری نهاده بود چراکه در آن زمان نه بودجه کافی برای ادامه چنین ماموریت هایی وجود داشت و نه توجیه منطقی که بتوان دولت ها را ملزم به پرداخت هزینه های گزاف سفر به ماه نمود و از همه مهمتر هنوز تکنولوژی به اندازه کافی پیشرفت نکرده بود تا انسان بتواند با ساخت ایستگاهی روی ماه ساکن شود تا بتواند آنجا به انجام آزمایشات و تجربیات بلند مدت بپردازد.

اما اکنون با نزدیک شدن به دهه جدید، این سکوت رفته رفته جای خود را به زمزمه هایی داده است، زمزمه هایی که خبر از بازگشت انسان به کره ماه می دهد.

سفر به ماه

دیوید ویلتز وزیر علوم انگلیس پیش بینی می‌کند، چین به زودی به دومین کشور در جهان تبدیل خواهد شد که فضانورد مرد یا نخستین فضانورد زن را راهی ماه می کند و سپس سفر به سیاره سرخ را در دستور کار قرار خواهد داد.

آمریکا، روسیه و چین تنها کشورهای جهان محسوب می‌شوند که بصورت کاملا مستقل موفق به فرستادن فضانورد به فضا شده‌اند.

نخستین ماهنورد چین طی ماه جاری میلادی (دسامبر) راهی فضا شده و بزودی بر سطح ماه فرود خواهد آمد که نخستین فرود نرم و کنترل شده از سال 1976 میلادی محسوب می‌شود؛ پیش‌بینی می‌شود که نخستین فضانوردان چین نیز بین سالهای 2025 و 2030 میلادی قدم بر سطح قمر زمین بگذارند.

ویلتز معتقد است که طی سال‌های آینده شهر استیونج انگلیس به قلب تلاش‌های جهانی در حوزه فضا مبدل می‌شود و کشورهای مختلف می‌توانند از امکانات این شهر برای توسعه سفر سرنشین‌دار به مقاصد دوردست از جمله مریخ استفاده کنند.

انسان دوراندیش از امروز باید به فکر جایگزینی و پیدا کردن منابع جدید

برای خود باشد. شاید کره ماه خود حاوی منابع غنی غذایی، معدنی و انرژی کافی نباشد اما این همسایه به علت نزدیک بودن به زمین، می تواند نقش آزمایشگاهی تمام و کمال را ایفا کند

این شهر محل توسعه سیستم‌های رباتیک است و بسیاری از فناوری‌های مورد استفاده برای طراحی مریخ نورد رباتیک آژانس فضایی اروپا (ESA)‌ که طی چند سال آینده به فضا پرتاب خواهد شد، در این شهر طراحی شده‌اند.

وزیر علوم انگلیس تأکید کرد: عضو فعال آژانس فضایی اروپا هستیم، با ناسا همکاری و تعامل خوبی داریم و به دنبال توسعه روابط در حوزه فضا با چین هستیم؛ با توسعه روابط با این آژانس‌های فضایی می‌توانیم روند ساخت پایگاه فضایی دائم بر سطح ماه برای توسعه سفر سرنشین‌دار به مریخ را تسهیل کنیم که در این صورت سفر به سیاره سرخ تا 30 سال آینده محقق خواهد شد.

سفر به ماه

اما چرا این کشورها به سفر به ماه علاقه دارند؟ بی شک همه می دانیم که از بلندپروازی انسان مهمتر میل انسان به تدوام و بقای حیات است که این مهم تنها با داشتن شرایط مساعد و برخورداری از منابع غذایی، معدنی و انرژی کافی ممکن می شود. شاهد آن هستیم با رشد روز افزون شمار انسان ها بر روی زمین، این کره آبی بزودی قادر نخواهد نبود که همچون امروز میزبانی سخاوتمند و بخشنده باشد چراکه منابع انرژی و ذخایز غذایی آن محدود است و رو به اتمام!

بنابراین انسان دوراندیش از امروز باید به فکر جایگزینی و پیدا کردن منابع جدید برای خود باشد. شاید کره ماه خود حاوی منابع غنی غذایی، معدنی و انرژی کافی نباشد اما این همسایه به علت نزدیک بودن به زمین، می تواند نقش آزمایشگاهی تمام و کمال را ایفا کند.

سفر به ماه

آزمایشگاهی که انسان بتواند در آن زندگی و اقامت در دنیایی متفاوت در شرایط بی وزنی و کم وزنی، قرار گرفتن در معرض پرتوهای کیهانی و اثر آن بر روی ارزش مواد غذایی و داروها، مشکلات جسمی مانند پوکی استخوان و تحلیل رفتن عضلات در اثر نبود جاذبه و پرورش گیاهان در شرایط بی وزنی و موارد بسیار دیگری را تجربه کند.

ضمن اینکه با توجه به نزدیک بودن ماه به زمین در مقایسه با سایر کرات، در صورت بروز هرگونه مشکلی می توان به سرعت به امداد فضانوردان شتافت. مسلماً گرانترین و مجهزترین آزمایشگاه های روی زمین نیز قادر نخواهند بود تمامی این تجربیات را یکجا و با این دقت در اختیار قرار دهند.

به این ترتیب با زندگی روی ماه و بررسی نتایج آزمایشات و مشاهدات و کسب تجربیات لازم، می توان تکنولوژی لازم برای سفر به کرات دیگر چون مریخ این همسایه سرخ فام و اسرارآمیز و اقامت طولانی مدت روی آن را فراهم نمود.

فرآوری:م.ح.اربابی فر

بخش دانش و زندگی تبیان


به نقل از ایسنا