تبیان، دستیار زندگی
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه طرح ما این است که مردم در یک دوره 3 تا 5 ساله با حدود 25 تا 30 میلیون تومان آورده خانه دار شوند، گفت: حق خرید و فروش مسکن مهر برای خریداران تا چند هفته آینده آزاد می‌شود، ضمن اینکه یکی از برنامه هایم این است که در قالب
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خبرهای خوش وزیر از مسکن


وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه طرح ما این است که مردم در یک دوره 3 تا 5 ساله با حدود 25 تا 30 میلیون تومان آورده خانه دار شوند، گفت: حق خرید و فروش مسکن مهر برای خریداران تا چند هفته آینده آزاد می‌شود، ضمن اینکه یکی از برنامه هایم این است که در قالب صندوق‌های پس انداز مسکن بیش از 100 میلیون تومان وام به مردم پرداخت شود.

عباس آخوندی با حضور در برنامه نگاه یک به تشریح عملکرد وزارت راه و شهرسازی در صدروز نخست کار دولت پرداخت و در ابتدا با اشاره به برنامه های دولت دربخش مسکن، گفت: با مسکن مهر 8500 هکتار به محدوده شهرها اضافه شد و جمعیت تهران به مرز غیرقابل قبولی رسید و با آلودگی وحشتناکی شهر تهران را روبرو کرد.وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در شهر پرند جمعیت 130 هزار نفر طراحی شده بود اما الان به رقم 700 هزار نفر رسیده است در پردیس پیش بینی جمعیتی 170 هزار نفر بود که با یک مصوبه مسکن مهر آن را به 400 هزار نفر افزایش دادند در حالیکه این دو شهر به شدت با کمبود منابع آب روبرو هستند همچنین هشتگرد هم قرار بود جمعیت 160 هزار نفری را داشته باشد اما الان به 600 هزار واحد رسیده است.

عباس اخوندی

آخوندی بااشاره به اینکه ظاهر مسکن مهر به نفع مردم است، گفت: ما در سال 1372 که برنامه دوم توسعه را نوشتیم بحثمان این بود که برنامه مسکن باید برای کل مردم ایران در نظرگرفته شود بنابراین دولت باید به همه مردم توجه کند ولی مشکل مسکن مهر این بود که از کل برنامه فقط تمرکز بر یک گروه کوچک و سه دهک یک، دو و سه بوده است که البته برای آنها هم فایده ای نداشته است.وی با تاکید بر اینکه عدم تعادل در بخش مسکن و حوزه شهرسازی اتفاق افتاده است، افزود: وضعیت شهر تهران نگران کننده است وما باید توانیم برای نجات تهران و دیگر کلان شهرها برنامه ای داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اگر می خواهیم در تهران زندگی کنیم باید تهران قابل سکونت باشد، بیان کرد: حرف شعاری نباید زد اگر اقدامات ما طوری باشد که موجب افزایش آلودگی هوا و کاهش فضای سبز، اشتغال و امنیت در تهران شود به جایی نمیرسیم.

آخوندی با اعلام اینکه با این وضعیت آیا ساخت یک میلیون واحد مسکونی اقدام درستی است یا نه، گفت: مجبوریم حقایق مهمی را با مردم مطرح کنیم و نمی توانیم بدون این حرف ها تغییر مسیر دهیم بنابراین معتقدم که باید با مردم صادقانه صحبت کنیم و بگوییم که چه روندی را پشت سرگذاشتم و باید چه برگشت های بنیادینی را انجام دهیم.

وی با اشاره به پرداخت تسهیلات در قالب طرح مسکن مهر گفت: آیا با 20 میلیون تومان می توان خانه خرید. یکی از برنامه هایم این است که در قالب صندوق های پس انداز مسکن بیش از 100 میلوین وام به مردم پرداخت شود.

وام 100 میلیونی مسکن

وی با اشاره به اینکه برنامه من این است که به کل مسکن توجه کنم، گفت: مسکن برنامه ای ملی است و باید اقدامی را انجام دهیم که مردم قدرت خرید پیدا کنند تا مسکنی را که دوست دارند و در جای مناسب خریداری کنند.وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه دولت نباید در قیمت گذاری، تولید و نظارت مداخله کند، گفت: باید کارها در سطح شهرها و از سوی مردم انجام گیرد و ما باید برنامه هایی را برای اقتصاد کلان و خرد اجرا کنیم تا مردم با پس انداز بتوانند چند برابر تسهیلات دریافت کنند.آخوندی با اشاره به اینکه در حال حاضر بانک ها حداکثر 40 میلیون تومان وام می دهند، افزود: دولت باید با ایجاد صندوق پس انداز مسکن قدرت خرید مردم را افزایش دهد تا مردم چند برابر پس انداز، تسهیلات بگیرند بنابراین یک طرح برای همه نیست و می تواند برای اقشار متوسط ، کم درآمد و پردرآمد طرح های متفاوتی اجرا شود. یکی از برنامه هایم این است که در قالب صندوق های پس انداز مسکن بیش از 100 میلیون تومان وام به مردم پرداخت شود.

ما در سال 1372 که برنامه دوم توسعه را نوشتیم بحثمان این بود که برنامه مسکن باید برای کل مردم ایران در نظرگرفته شود بنابراین دولت باید به همه مردم توجه کند ولی مشکل مسکن مهر این بود که از کل برنامه فقط تمرکز بر یک گروه کوچک و سه دهک یک، دو و سه بوده است که البته برای آنها هم فایده ای نداشته است

وی با بیان اینکه باید با توسعه بخش مسکن اقتصاد کشور را از حالت رکود تورمی خارج کنیم، بیان کرد: باید از حوزه هایی که با تزریق پول پرقدرت بانک مرکزی ساخت مسکن انجام میشود دوری کنیم، زیرا دیدیم که این طرح ها به جایی نرسیده است.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که مذاکره ای با بانک مرکزی برای افزایش 5 میلیون تومانی سقف وام مسکن مهر داشته اید یا نه، گفت: چنین کاری را انجام نداده ام و ما جلسه ای را برای کل بخش مسکن در بانک مرکزی داشتیم مبنی بر اینکه جگونه در سال 93 برنامه های مسکن را پیاده سازی کنیم.

آخوندی با تاکید بر اینکه ایده ام این است که نباید با سلیقه خودم برای دو میلیون خانوار مسکن بسازم، بیان کرد: برای اقشار کم درآمد فعلا همین دو میلیون واحد مسکن مهر را داریم که باید به اتمام برسد که حداقل یکسال و نیم تا دو سال آینده به پایان می رسد؛ البته آثار این طرح و اتمام کامل آن 20 تا 30 سال آینده به طول می انجامد.گروهی را مامور کرده ام که طرح جامع مسکن را به روز کنند و امیدواریم که درسال جاری به نتیجه برسیم و برای اقشار مختلف مردم راهکار ارایه دهیم، بنابراین برای سال 93 برنامه های ما در حوزه مسکن برای اقشار مختلف مردم اعلام می شود.

دولت باید با ایجاد صندوق پس انداز مسکن قدرت خرید مردم را افزایش دهد تا مردم چند برابر پس انداز، تسهیلات بگیرند بنابراین یک طرح برای همه نیست و می تواند برای اقشار متوسط ، کم درآمد و پردرآمد طرح های متفاوتی اجرا شود. یکی از برنامه هایم این است که در قالب صندوق های پس انداز مسکن بیش از 100 میلیون تومان وام به مردم پرداخت شود

حق خرید و فروش برای خریداران مسکن مهر

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات ما درحوزه مسکن مهر اینست که گفته می شود آنها حق خرید و فروش ندارند، گفت: آنها هم باید بتوانند خرید و فروش داشته باشد بنابراین به تدریج معاملات مسکن مهر هم آزاد می شود.

وی در خصوص بازار رهن ثانویه، اظهار داشت: بانک ها می توانند در یکماه از سال، مطالبات یکساله را بخرند که یکی از راه حل های آن، سوارکرد بازار مسکن است در حال حاضر بانک ها هزارها میلیارد تومان از مردم طلبکارند که اگر بازار ثانویه ایجاد شود موسسات مالی هم می توانند وارد این بازار شوند.

آخوندی در خصوص افتتاح های مسکن مهر،بیان کرد: تاکنون یک میلیون و 200 هزار واحد تحویل مردم داده شده است و در حال حاضر 4 تا 5 هزار مسکن مهر در حال بهره برداری داریم و 20 هزار واحد هم آماده افتتاح است.

وی افزود: 65 هزار واحد به نازک کاری رسیده است و امیدواریم تا پایان سال 93 بیش از 80 درصد این واحدها به جمع بندی برسد و بخش کمی از آنها در سال 94 به پایان برسد. البته پایان زیرساخت ها و روبنایی پروژه های مسکن مهر، مهمان 4 تا 5 دولت آینده است تا تبدیل به شهر شود.

فرآوری: ایلیا حقی

بخش اقتصاد تبیان


منابع : مهر و باشگاه خبرنگاران