تبیان، دستیار زندگی
بابک زنجانی سرانجام پس از کشمکش‌های فراوان بدهی بیش از 2 میلیارد یورویی خود به وزارت نفت را در روز شنبه هفته جاری پرداخت کرد که این پول معادل 3 ماه اعتبار یارانه نقدی حدود 76 میلیون ایرانی را شامل می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بابک زنجانی پول داد یا نداد؟


بابک زنجانی سرانجام پس از کشمکش‌های فراوان بدهی بیش از 2 میلیارد یورویی خود به وزارت نفت را در روز شنبه هفته جاری پرداخت کرد که این پول معادل 3 ماه اعتبار یارانه نقدی حدود 76 میلیون ایرانی را شامل می‌شود.

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس در گفتگو با مهر گفت: بابک زنجانی اصل بدهی خود به وزارت نفت را به یکی از شعبه های خارجی بانک‌های داخلی پرداخت کرد و این موضوع مورد تائید رئیس این بانک قرار گرفت.

بابک زنجانی

از محمدعلی پورمختار سئوال شد چرا این پول به یکی از شعب خارجی واریز شده است که وی پاسخ داد: زنجانی با توجه به تحریم‌ها از طریق خاصی این پول را به حساب یکی از شعبه های خارجی بانک‌های داخلی پرداخت کرد.

پیش از این، بدهی بابک زنجانی به وزارت نفت حدود دو میلیارد و 600 میلیون یورو اعلام شده بود. 2 میلیارد و 600 میلیون یورو با نرخ یورو 4060 تومان در بازار آزاد بیش از 10 هزار و 550 میلیارد تومان می‌شود. در واقع، دولت در حال حاضر بابت یارانه نقدی 76 میلیون ایرانی، ماهانه چیزی حدود 3 هزار و 500 میلیارد تومان پرداخت می‌کند.

برهمین اساس، وصول بدهی زنجانی به وزارت نفت، اعتبار یارانه نقدی 76 میلیون ایرانی برای مدت 3 ماه را شامل می‌شود.

بدهی بابک زنجانی پرداخت شد؟

عنوان می‌شود که بابک زنجانی بدهی خود به وزارت نفت را پرداخته اما نمایندگان مجلس ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند و وزارت نفت دراین‌باره حاضر به اظهار نظر نیست.در حالی عنوان می‌شود روز گذشته بابک زنجانی، بدهی بیش از 2 میلیارد یورویی خود به وزارت نفت را پرداخته که نمایندگان مجلس از این موضوع اعلام بی‌اطلاعی می‌کنند.در پیگیری خبرنگاران از وزارت نفت نیز عنوان شد: ترجیح می‌دهیم فعلاً در این خصوص صحبتی نکنیم.

نکته جالب توجه در سکوت معنادار وزارت نفت و بی‌تفاوتی نمایندگان مجلس این است که هنوز هیچ برنامه‌ای برای هزینه شدن این رقم قابل توجه به دست آمده از فروش نفت در سالهای گذشته از سوی دولت یا بخشهای نظارتی چون مجلس اعلام نشده است

محمدعلی پورمختار، رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس که مصاحبه‌هایی کوتاه از وی در ساعات گذشته از پرداخت بدهی بابک زنجانی حکایت داشته، در دسترس نیست. علاوه بر وی، دیگر اعضای کمیسیون اصل 90 و بیشتر اعضای کمیسیون انرژی مجلس نیز در دسترس نیستند.

داوود محمدی دیگر عضو کمیسیون اصل 90 و مسعود میرکاظمی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس از این موضوع ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند و بررسی این موضوع را به هفته آینده و بازگشت نمایندگان مجلس از حوزه‌های انتخابیه خود موکول کرده‌اند.نکته جالب توجه در سکوت معنادار وزارت نفت و بی‌تفاوتی نمایندگان مجلس این است که هنوز هیچ برنامه‌ای برای هزینه شدن این رقم قابل توجه به دست آمده از فروش نفت در سالهای گذشته از سوی دولت یا بخشهای نظارتی چون مجلس اعلام نشده است.

محمدعلی پور مختار

منتظر گزارش وزارت نفت هستیم

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس گفت: بابک زنجانی هفته گذشته مستندات خود را به کمیسیون اصل 90 فرستاد که اعضای کمیسیون در اولین فرصت این گزارشات را بررسی می‌کنند.علی پورمختار رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی با اشاره به پرونده بابک زنجانی در این کمیسیون، گفت: کمیسیون اصل 90 در ادامه بررسی‌های خود از بابک زنجانی خواسته بود تا مستندات خود را به کمیسیون ارائه دهد که چهارشنبه هفته گذشته این مستندات به کمیسیون فرستاده شد و اعضای کمیسیون نیز در اولین فرصت این گزارشات را بررسی خواهند کرد. برای اینکه بتوانیم قضاوتی در مورد پرونده بابک زنجانی انجام دهیم، نیازمند اطلاعات هستیم که در این راستا فعلا فقط از وزارت نفت درخواست استعلام و مدارک کرده‌ایم که این وزارتخانه هنوز گزارشی برای ما ارسال نکرده است.

رئیس کمیسیون اصل 90، افزود: پیش از این یک نامه از سوی بابک زنجانی و وزارت نفت به کمیسیون اصل 90 آمده بود که در آن توضیحاتی در مورد نحوه کار و فعالیت‌های بابک زنجانی با وزارت نفت داده شده بود که به دلیل ناقص بودن این توضیحات، درخواست مستندات بیشتری کردیم که یک سری مدارک هفته گذشته به کمیسیون ارائه شد.

پورمختار با اشاره به پرونده رشوه در فوتبال، گفت: کمیسیون اصل 90 در حال انجام بررسی‌های خود است و قرار است از عادل فردوسی‌پور و چند تن از اهالی فوتبال به عنوان مطلع برای حضور در کمیسیون دعوت شود که هنوز زمان دقیق آن مشخص نشده است.در جریان پرونده رشوه در فوتبال هنوز فردی بازداشت نشده و جلسات کمیسیون به صورت انفرادی با بازیکنان، مربیان و داوران در حال برگزاری است.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اقتصاد تبیان


منابع : تسنیم و مهر