تبیان، دستیار زندگی
«سیاه قلب» جلد اول مجموعه سه گانه فونکه است که شامل داستان های کوتاه و بلندی برای نوجوانان به قلم کورنلیا فونکه نویسنده معاصر آلمانی می شود .
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : فاطمه شفیعی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سیاه قلب


«سیاه قلب» جلد اول مجموعه سه گانه فونکه است که شامل داستان های کوتاه و بلندی برای نوجوانان به قلم کورنلیا فونکه نویسنده معاصر آلمانی می شود .

سیاه قلب

سیاه قلب. کورنلیا فونکه. مترجم: کتایون سلطانی. انتشارات  افق . چاپ اول. تهران.1390. 2500 نسخه.808 صفحه.9500 تومان.

« ازمرد غریبه جز سایه اش چیزی دیده نمی شود. ولی مگی می تواند از پشت پنجره هاله ای ازچهره ی مرد را ببیند. این غریبه کیست که گرد انگشت صدایش می کنند؟ کاپرکورن و جادو زبان چه نقشه ای دارند؟ مگی که عاشق کتاب و کتابخوانی است جواب این پرسش ها رادر یک کتاب پیدا می کند، اما خب که چی؟»[1]

سیاه قلب شامل پنجاه و نه داستان از کورنلیا فونکه است. هر داستان با یک قطعه مشهور از نویسنده ای آغاز می شود که خواندن داستان را جذاب تر می کند. قطعاتی که بی ارتباط با داستان نیست.

برای مثال ابتدای داستان به سمت جنوب آمده است: موش صحرایی گفت: "پشت جنگل وحشی دنیای پهناور شروع می شود و این به ما هیچ ربطی ندارد. نه به تو و نه به من. من هرگز آنجا نبوده ام و هرگز نخواهم رفت. تو که دیگر اصلا نباید بروی. و اگر کمی عقل توی کله ات داشته باشی این را می فهمی." این قطعه از کنت گراهام در داستان باد در میان شاخه های بید است. در ادامه وارد داستانی از مگی و گرد انگشت می شویم که دو ساکت اسرار آمیز را با خود حمل می کنند و دختر کوچکی می خواهد راز این ساک ها را کشف کند. گرد انگشت برای اینکه دخترک دست از سر او بردارد می گوید در این ساک ها چیزی شبیه سمورک وجود دارد و دختر وقتی به خواب می رود در خیال خود سمورک ها را می بیند .

قصه ها با هیجان و پیچیدگی آغاز نمی شوند و به همین ترتیب با هیجان و پیچیدگی قریب الوقوع پایان نمی یابند اما درگیر کننده اند.

سیاه قلب شامل پنجاه و نه داستان از کورنلیا فونکه است. هر داستان با یک قطعه مشهور از نویسنده ای آغاز می شود که خواندن داستان را جذاب تر می کند. قطعاتی که بی ارتباط با داستان نیست.

رگه ای ملایم از فضاهای پلیسی و جادویی رمان های این نویسنده را جذاب تر و خواندنی تر می کند.

غریبه ها، پلیس ها و آدم هایی که می توانند برای کودکان ایجاد پرسش های بی پایان کنند و دیری نپاید که تبدیل به شخصیت پیچیده داستانی بلند شوند، در داستان های این نویسنده زیاد دیده می شوند. همین طور فضا ها و مکان هایی که ذهن کودکان را به به خود مشغول و مجبور به خلق داستان می کند.

این کتاب جلد اول از مجموعه " رمان های سه گانه فونکه" است.

کورنلیا فونکه از نویسندگان معاصر ادبیات نوجوان آلمان است. وی را همتای هری پاتر می دانند. وی مدد کار اجتماعی بود و از این رو کار کردن با کودکان را آموخته  و میداند کودکان از چه داستان هایی لذت می برند. وی همچنین تصویر گری کتاب خوانده و برای کتاب های داستانش تصویر نیز ارائه می کند. وی روح ماجراجویی دارد و تاکنون در شغل های زیادی فعالیت کرده است. خودش به کودکان توصیه می کند اگر آدم بزرگی به شما در یازده سالگی یا هجده سالگی گفت باید بدانید می خواهید در آینده چه شغلی انتخاب کنید یک کلمه از حرف هایش را باور نکنید و تا می توانید کارهای مختلفی بیاموزید. وی با کتاب سر دسته دزدان به ادبیات و دنیای انگلیسی زبان معرفی شد. برای این کتاب دو جایزه مهم گرفت و به عنوان نویسنده تاثیر گذار شناخته شد. مجله تایم در سال 2005 او را جزو صد چهره برتر و تاثیر گذار سال معرفی کرد. از کتاب های دیگر او، دست از سر می سی سی پی بردارید، خروس های وحشی و اژدها سوار را می توان نام برد. نوشته های او را در دسته بندی رئالیسم جادویی جای داده اند. با شخصیت های خیالی و در عین حال باور پذیر.

کودکان و نوجوانانی که وی معرفی می کند همگی دارای شخصیت هایی مستقل و با اعتماد به نفس هستند. این کتاب یکی از کتاب هایی است که می تواند هم سرگرم کننده باشد و هم آموزنده.

«الینور را با وجود پارگی جورابش به بانک راه دادند. اما قبل از این که به بانک برود رفت به اولین کافه ای که سر راه شان قرار گرفت و در آن جا فوری پرید توی دستشویی مخصوص خانم ها. مگی هرگز نفهمید که او چیزهای قیمتی اش را دقیقا کجا پنهان می کرد. اما وقتی الینور با صورت شسته و مویی که دیگر آن قدر ها هم گره خورده و درهم برهم نبود از دستشویی بیرون آمد ، پیروزمندانه کارت اعتباری طلایی اش را در هوا بالا برد و بعد برای همگی صبحانه سفارش داد

پی نوشت:

[1] پشت جلد کتاب

فاطمه شفیعی

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان