تبیان، دستیار زندگی
همایش بزرگداشت مرحوم استاد دکتر کاظم معتمدنژاد بعد از ظهر امروز شنبه با حضوراحمد مسجدجامعی رئیس شواری شهر و حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهور دردانشگاه علامه طباطبایی برگزارشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزارش کامل همایش نکوداشت استاد فقید پرفسور کاظم معتمدنژاد

دکتر کاظم معتمدنژاد

همایش بزرگداشت مرحوم استاد دکتر کاظم معتمدنژاد بعد از ظهر امروز شنبه با حضوراحمد مسجدجامعی رئیس شواری شهر و حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهور دردانشگاه علامه طباطبایی برگزارشد.

همه آمده بودند، چه آنان که شاگردش بودند و لطف شاگردی اش را چشیده بودند و چه جوان ترهایی که شاگردی شاگردانش را کرده بودند. شاگردانش که حال همگی به مقام استادی رسیده اند همگی به نیکی وصف این نیکومرد را برای دانش آموختگان جوان خود خوانده بودند و همین مسبب آن شده بود امروز در هفتمین روز درگذشت استاد کاظم معتمد نژاد این همه جوان در سالن شهید مطهری دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی گرد هم بیایند تا بیشتر از مردی بدانند که شاید فقط نامش را شنیده بودند.

مراسم از ساعت 14 روز شنبه آغاز شد. امروز هفتمین روزی است که پدر علم ارتباطات که خود "صاحب خبر" بود "بی خبر" از کنار اهالی خبر و رسانه رخت بر بسته است. به همین مناسبت مراسم همایش علمی بزرگداشت مرحوم استاد کاظم معتمد نژاد با عنوان "فرزانه فروتن" در سالن شهید مطهری دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی با حضور جمع کثیری از استادان، دانشجویان و دانش آموختگان علوم ارتباطات بر گزار شد.

در ابتدای مراسم دکتر پناهی رییس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی با تجلیل از مقام شامخ علمی و اخلاقی استاد معتمدنژاد، یاد و خاطره او را گرامی داشت.

دکتر پناهی با بیان این‌که دکتر معتمدنژاد خودش را محدود به یک مکان خاص نمی‌دید، افزود: استاد معتمد نژاد نسبت به علم ایران به‌ویژه علوم ارتباطات و علوم اجتماعی علاقه‌مند و دلسوز و به دنبال توسعه همه جانبه آن بود، فردی که با نگاه نقادانه به این علم برای بهبود آن تلاش می‌کرد و ما امروز کسی را از دست داده‌ایم که با همه ما رابطه‌ای صمیمی و بسیار عمیق داشت و ما او را مانند برادر به خود نزدیک می‌دیدیم.

وی در ادامه گفت: دکتر معتمد نژاد با وجود اینکه امکان تدریس در بهترین دانشگاه های دنیا را داشت اما با تمام سختی ها رشته ای را که در سال 83 بنیان نهاده بود، پذیرفت و وطن را در این شرایط سختی که برای رشته ارتباطات پیش آمده بود، رها نکرد.

رئیس دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی در مورد دغدغه های دکتر معتمدنژاد افزود: یکی از آرزوهای بزرگ دکتر معمتدنژاد شروع مجدد فعالیت دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی در کشور بود. اگر چه وی شاهد شکلگیری رسمی این دانشکده بود، اما نتوانست شاهد شروع به کارش شود و اکنون امیدواریم این خواسته‌اش با همت ما تحقق پیدا کند.

پس از آن مجری برنامه خانم جعفرپور که از دانش آموختگان دانشکده علوم ارتباطات بود پشت تریبون رفت و گفت: منتظرش بودیم که به خانه اش برگردد و در دی ماه، نهمین سالگرد تاسیس دانشکده اش را جشن بگیریم ولیک خبری تلخ انتظار ما را بی سرانجام گذاشت و حال یادگارهای بسیار استاد است که همراه ماست، باشد که قدر بدانیم سرانجام 50سال تلاش علمی استاد را.

در ادامه این مراسم مستندی از زندگی علمی و سجایای اخلاقی دکتر معتمد نژاد پخش شد که احساسات شرکت کنندگان مراسم را برانگیخت.

می خواهیم اندیشه های استاد را زنده نگهداریم

آنگاه دکتر هادی خانیکی، استاد رشته‌ی ارتباطات و دبیر علمی همایش به بیان خصوصیات و مقام علمی و اخلاقی دکتر معتمد نژاد پرداخت و گفت: نکوداشت دکتر معتمدنژاد، بزرگداشت او را نیز دربرمی‌گیرد تا علامتی باشد برای ادامه‌ی منش و دانش او و یادی باشد در هفتمین روز درگذشت او. جمعی از شاگردان دور و نزدیک استاد، این نشست را در میان اندوه و اندیشه برگزار کردند. البته این مهر ختم بر زندگی پدر ارتباطات نیست، بلکه آغازی است برای راه او.

وی با بیان اینکه این نکوداشت به عمر استاد وفا نکرد و تلاش آنهایی که می‌خواستند یاد علمی او را زنده نگاه دارند در نیمه راه ماند، ادامه داد: می‌خواهیم کارهایی را که او انجام داده، ادامه دهیم و همچنین می‌خواهیم وجدان علمی استادان، محققان و دانش‌پژوهان این حوزه که استاد معتمدنژاد شناسنامه علم نوین ارتباطات در ایران است را زنده کنیم.

وی در ادامه سخنان خود گفت: ما می‌خواهیم اندیشه‌ی او را زنده نگه داریم و همچنین تمام آثار، مقالات و درس‌نامه‌های او به همت خانواده و صاحب‌نظران این حوزه انتشار خواهد یافت. بنا نداریم از او، استادی غیرقابل نقد بسازیم و دانش ارتباطات را محصور به آن چیزی کنیم که او آورد بلکه می‌خواهیم بگوییم او آغاز این راه است نه پایان راه.

پس از آن احمد مسجد جامعی رئیس شورای شهر تهران که به گفته مجری برنامه حدود 2ساعت زودتر از شروع برنامه در دانشکده علوم ارتباطات حاضر شده بود به بیان سخنانی پرداخت و گفت: دکتر معتمدنژاد جز معلمی کار دیگری نکرد ولی حوزه‌ی تأثیر و نفوذ او بسیار فراتر از سطح معمول و متداول بود.

وی در توضیح این موضوع افزود: در حقیقت، رازی در نگرش استاد وجود داشت که شخصیت او را بسیار تأثیرگذارتر از یک استاد می‌کرد. برخی از این برجستگی‌ها به ویژگی‌های شخصیتی استاد برمی‌گشت. دانش‌آموزی، طلبگی و تلاش او برای سامان‌دهی وضع مطبوعات در رسانه‌ها هر کدام بخشی از این راز بودند و البته تواضع و فروتنی وی زبانزد بود.

رییس شورای شهر تهران با اشاره به تدوین میثاق حرفه‌ای مطبوعات به‌عنوان سندی که استاد کاظم معتمدنژاد سال‌ها برای آن تلاش کرد گفت: او دانش خود را در قالب نوشتاری تدوین و ارائه کرد. این میثاق حرفه‌ای به قراردادهای جمعی می‌پردازد که دغدغه‌ی او در زمینه‌ی امنیت حرفه‌ای و مقررات حمایتی برای روزنامه‌نگاران است. فصل دوم این میثاق نیز به سازمان‌های صنفی مطبوعات مربوط است که در کشور ما با توجه به عمر 170 ساله مطبوعات، بسیار نوپاست.

وی با تأکید بر ضرورت در نظر گرفتن جایزه‌ای در سطح منطقه‌ای برای استاد معتمد نژاد خاطرنشان کرد: امیدواریم تا زمان چهلم درگذشت پدر علم ارتباطات، مکانی را با نام و یاد این استاد در تهران نامگذاری کنیم تا به زنده ماندن نامش کمک کرده باشیم.

اتاقی را هم برای صاحبخانه بر نتافتند

در ادامه برنامه دکتر حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رییس جمهور در حالیکه چندین بار در حین سخنرانی خود اشک از چشمانش جاری شد گفت: در ستایش آن نوآور کهنه کار، چه زود دیر شد و واقعا چقدر خوب یادبود می گیریم و چقدر بد و چقدر کم یاد می گیریم.

مشاور رئیس جمهوری ادامه داد: جمع شدن امروز ما خواست استاد بود و اقتضای چنین محفلی هم پیمانی برای رفع نگرانی هایی است که استاد را واداشت تا ساعت هایی که توان داشت تلاش کند و بجنگد.

وی افزود: دانش ارتباطات از ابتدای شکل‌گیری در جهان و ایران با چالش‌های جدی در زمینه‌های نظری و عملی روبه‌رو بوده است.

دکتر آشنا بیان داشت: یافتن آنچه که به دانشجویان رشته‌های روزنامه نگاری، روابط عمومی، ارتباطات، ژورنالیسم سایبر، مدیریت فن‌آوری اطلاعات و فن‌آوری ارتباطات و غیره هویت مشخص ببخشد همواره دشوارتر شده است و تعارض میان نوآوری و سنت گرایی در علوم ارتباطات یکی دیگر از چالش های پیش روی ماست.

وی یادآور شد: هم‌اکنون با گذشت یک دهه از سیاست تولید انبوه دانشجو، با خیل عظیمی از فارغ‌التحصیلان رشته‌های ارتباطات روبه‌رو شده‌ایم که سرخورده شده اند.

مشاور رئیس جمهوری با بیان اینکه رشته ارتباطات عرصه همکاری‌ها و رقابت‌ها است، گفت: قدرنشناسی‌ها و جفاهایی که در همین دانشگاه در حق این نگین ملی و اسوه استادی روا شده است به گونه‌ای بود که حتی اتاقی را برای صاحبخانه برنتافتند، این امر فراموش شدنی نیست و این مسئله فقط یکی از جلوه‌های رقابت‌های خام‌اندیشان است.

آشنا یادآور شد: فشار سیاسی و دادگاهی بر رسانه‌ها موجب شد که تعداد انبوهی از فعالان این عرصه محافظه کارانه مسیر خود را دنبال کنند ولی باتوجه به حماسه سیاسی اخیر، برای رشته‌های ارتباطات باید آزادی مسئولانه بیشتری را انتظار داشت. دولت فشار بر مطبوعات و رسانه‌ ملی را کنار گذاشته است و باید منتظر پاسخ مناسب رسانه‌ها بود.

سخنران بعدی مراسم مهندس جهانگرد معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رییس سازمان فناوری اطلاعات بود.

وی با تأکید بر این‌که جامعه‌ی اطلاعاتی ایران بخشی از آنچه را که دارد مدیون دکتر معتمدنژاد است، اظهار کرد: از سال 2000 تا 2005 که جامعه‌ی جهانی در حال گذار بود، ما توانستیم در عرصه‌ی این گذار حضوری حرفه‌ای، مداوم و مستمر داشته باشیم و این مرهون دست‌اندرکاران مختلفی بود که نقش استاد معتمدنژاد در آن میان بسیار برجسته بود.

جهانگرد با بیان اینکه رفتار استاد کاظم معتمدنژاد بسیار عمیق، آرام و با صلابت بود گفت: برای من جالب بود که او در آستانه‌ی دهه‌ی هشتم زندگی‌اش، ویژگی‌هایی بسیار خلاق در حوزه‌ی ارتباطات داشت. کاظم معتمدنژاد یک سرمایه‌ی اجتماعی و فرهنگی کامل بود و اگرچه یک انسان تنها بود ولی یک تنه در حد یک نهاد رفتار می کرد.

همیشه دنبال آگاهی بود

پس از آن دکتر میرعابدینی از اساتید دانشگاه علامه با بیان اینکه دکتر معتمدنژاد همواره به دنبال دمیدن نور امید در دل اطرافیان خود بود گفت: او همیشه به دنبال آگاهی بخشی سالم، صادق و درست بود و "با هم" بودن را تمان دارایی انسان ها عنوان می کرد و همواره تلاش می نمود تا به شاگردان خود بیاموزد که ما جز "هم" چیز دیگری نداریم و هویت انسان ها به "با هم" بودن انسان هاست.

در انتهای مراسم دکتر رامین معتمد نژاد فرزند استاد پشت تریبون رفت و ضمن تشکر از زحمات برگزارکنندگان همایش گفت: من برای نیکوگویی از پدرم نیامده ام چراکه سال هاست با مادر و خواهر خود عهد بسته ایم هیچگاه در مقام تکریم و تجلیل از پدر خویش سخن نگوییم چراکه تجلیل یک نفر توسط حلقه اول بستگانش را عملی خلاف اخلاق می دانیم.

سیدمحمود دعایی، رویا معتمدنژاد(دختر استاد)، وحید، مهدی و ابراهیم معتمدنژاد (برادان استاد)، محمدمهدی فرقانی، محمد سلطانی‌فر، یونس شکرخواه، حسینعلی افخمی، حسن نمکدوست تهرانی و جمع دیگری از استادان ارتباطات، اهالی رسانه و دانشجویان ارتباطات در این مراسم حضور داشتند.

این مراسم به همت انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، انجمن ایرانی مطالعات جامعه اطلاعاتی، انجمن جامعه‌شناسی ایران و دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شده بود و در انتهای مراسم ویژه نامه بزرگداشت استاد معتمدنژاد که به همت برگزارکنندگان همایش تنظیم شده بود در بین شرکت کنندگان توزیع شد.

منبع: شبکه ایران

تنظیم: هومن بهلولی