تبیان، دستیار زندگی
خانواده محمدی نمونه ای از اعجاز قرآن، این معجزه جاوید رسول گرامی اسلام (صلی الله و علیه وآله) هستند که موجب افتخار ایران و تشیع گردیده اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دکتر رقیه محمدی حافظ کل قرآن


یک بار دیگر یکی از حافظان خردسال ایران اسلامی دکترای افتخاری یکی از دانشگاه های معتبر انگلستان را به خود اختصاص داد. حاجیه خانم رقیه محمدی، دختری یازده ساله است که در طول 4 سال (از سن 4 سالگی تا 8 سالگی) توانسته کل قرآن را حفظ کند، به طوری که احاطه کاملی بر تمام قرآن و نام سوره ها و شماره آیات دارد. وی از مفاخر کودکان شیعه است و بارها به کشورهای خارجی دعوت شده و استعداد و توانایی خود را به معرض نمایش گذاشته است.


رقیه محمدی

خانواده محمدی نمونه ای از اعجاز قرآن، این معجزه جاوید رسول گرامی اسلام (صلی الله و علیه وآله) هستند که موجب افتخار ایران و تشیع گردیده اند.

برای آشنایی بیش تر خانواده ها و به ویژه نوجوانان و جوانان میهن اسلامی با این خانواده ارزش مند و نمونه، ابتدا اعضای خانواده را معرفی می کنیم و سپس گفت وگویی را که با دکتر رقیه محمدی از نظر می گذرانید.

* آقای حسینعلی محمدی، پدر خانواده.

* خانم رقیه محمدی، 11 ساله، حافظ کل قرآن.

* خانم عارفه محمدی، 19 ساله، حافظ کل قرآن.

* آقای علی رضا محمدی، 16 ساله، حافظ کل قرآن.

* آقای غلامرضا محمدی، 17 ساله، حافظ 24 جزء قرآن.

* خانم صدیقه محمدی، 12 ساله، حافظ 12 جزء قرآن.

رقیه خانم! چگونه شد که به انگلستان دعوت شدید؟

من از طرف مرکز اسلامی لندن دعوت شدم و دعوت نامه از طریق سفارت برای ما ارسال گردید. پس از مراجعه به سفارت انگلستان در تهران، ترتیب برنامه اعزام ما داده شد و ویزایمان صادر گردید. در ماه مبارک رمضان به لندن رفتیم و قبل از این که امتحان به عمل آورند، پنج شب در مراکز مختلف در اطراف لندن برنامه اجرا کردم که با استقبال خوب مردم روبرو شد.

دو برنامه از طریق رادیو اجرا کردم که مستقیم پخش شد و شنوندگان سۆال خود را مطرح می کردند و من پاسخ می دادم. مترجمی که مطالب مرا ترجمه می کرد، هم زمان به سه زبان انگلیسی، اردو و فارسی تلاوت مرا ترجمه می کرد.

از نحوه سۆالات بگویید و آیا تعداد سۆالاتی که از شما به عمل آمد، تفاوتی با سۆالات دکتر محمدحسین طباطبائی داشت یا خیر؟

ابتدا این نکته را بگویم یک حافظ کل قرآن که اهل مصر بود و در دانشگاه نیوکاسل تدریس می کرد وقتی متوجه شد ما شیعه هستیم و از کشور ایران آمده ایم، بسیار خوشحال شد و از ما استقبال کرد.

در روز بیست فوریه از من امتحان به عمل آمد. البته ابتدا یک امتحان در مرکز اسلامی صورت گرفت، در برنامه امتحان نهایی هفت نفر حضور داشتند که اعضای کمیته سۆالات را تشکیل می دادند.

از آن تعداد سه نفر حافظ کل قرآن از سه کشور مختلف بودند و مدت امتحان من چهار ساعت طول کشید و بیش از صد سۆال در زمینه های مختلف علوم قرآنی به عمل آمد.

یک دخترخانم 22 ساله انگلیسی در نیوکاسل هم که مسلمان نبود، پس از شرکت در جلسه از ما تقاضای کمک برای مسلمان شدن می کرد

برخورد مسئولین دانشگاه با ما خیلی خوب بود. هنگامی که من به سۆالات آنان با خونسردی کامل پاسخ می دادم، بعضی از مسئولین با تعجب به یک دیگر نگاه می کردند. در پایان سۆالات، رئیس دانشگاه از من خواست که برای او دعا کنم.

آیا تاکنون برنامه ای همراه با دکتر محمدحسین طباطبائی داشته اید؟ نظر شما راجع به وی چیست؟

چند برنامه به اتفاق ایشان اجرا کرده ام که این باعث خوشحالی من است. من هرگز خودم را با ایشان مقایسه نمی کنم، زیرا ایشان ضمن این که سید هستند پدرشان نیز روحانی می باشند، و من آرزو دارم محمد حسین روز به روز موفقیت های جدیدی کسب کند.

آیا از کلمه خانم دکتر خوشت می آید؟

برایم فرقی ندارد، چون این دکترا برای ساحت مقدس قرآن است و من وسیله بودم.

به نظر شما برای یک حافظ قرآن، این مدرک مهم و بزرگ است؟

اجر قرآن را فقط خداوند می تواند بدهد و اجر بزرگ و واقعی آن محفوظ است، همین که بگویند حافظ قرآن، بهتر از هزار دکتر گفتن است.

کدام درس ها برایت سخت تر است؟

هیچ کدام سخت نیست ولی در ریاضی بیشتر دقت می کنم، چون قرآن به حافظه انسان کمک می کند و در تمام کارهای زندگی خصوصاً درس و اخلاق تأثیر می گذارد.

لذا برادران و خواهرانم که مدرسه می رفتند وقتی شروع به حفظ قرآن کردند، وضعیت درس هایشان عوض شده بود و پیشرفت داشتند. و من هم چون از سه سالگی حفظ قرآن را شروع کردم و در کنار آن خواندن و نوشتن را یاد گرفتم و در سن سه سال و نیم به خواهرم دیکته می گفتم، لذا در مدرسه حس کردم هیچ درسی برایم مشکل نیست.

خاطره شما از امتحان در انگلیس چیست؟

در دانشگاه حجاز انگلیس در مدت 4 ساعت، بیش از یک صد سۆال از موضوعات و مفاهیم و اطلاعات قرآنی کردند که با لطف خداوند متعال به 91% از سۆالات پاسخ مثبت دادم، قبل از شروع سۆالات رئیس دانشگاه مطالبی را درباره من به اساتید گفت و شیوه کار ما را بیان کرد. وقتی آن ها از من سۆال می کردند، من به زبان انگلیسی آدرس آیات را به آن ها می گفتم. و برای آن ها تعجب آور بود که در مدت کوتاه توقف ما در انگلیس توانسته بودم تمام شماره ها را به انگلیسی یاد بگیرم. سۆالات آن ها که همراه با برخورد خوب و خنده بود، آرامش خاصی به من می داد.

برخورد مسئولین دانشگاه با ما خیلی خوب بود. هنگامی که من به سۆالات آنان با خونسردی کامل پاسخ می دادم، بعضی از مسئولین با تعجب به یک دیگر نگاه می کردند. در پایان سۆالات، رئیس دانشگاه از من خواست که برای او دعا کنم

آیا برنامه های شما در انگلیس تأثیری بر افراد داشت؟

برخی از خانم ها در جلسات، تلفن و آدرس ما را در مرکز اسلامی می خواستند تا بیایند و شیعه بشوند. یک دخترخانم 22 ساله انگلیسی در نیوکاسل هم که مسلمان نبود، پس از شرکت در جلسه از ما تقاضای کمک برای مسلمان شدن می کرد. در دانشگاه هم که برنامه اجرا می کردیم و در جلسه، یهودی ها و مسیحی ها هم حضور داشتند، وقتی آیات را می خواندیم، خیلی تعجب می کردند که دختری با این سن و سال در حضور اساتید برجسته دانشگاه این گونه پاسخ می دهد.

از این که حافظ کل قرآن هستی، چه احساسی داری؟

احساس خیلی خوبی دارم که توانستم کتاب آسمانی را در قلب خودم قرار دهم و به این وسیله مردم را به سوی قرآن جذب کنم. و ما در اجرای برنامه ها اصلاً توقع جایزه نداریم و فقط برای تبلیغ می رویم.

به عنوان آخرین سۆال بفرمایید برنامه آینده شما در خصوص قرآن چیست؟

من تصمیم دارم با عنایت خدا در آینده مفسر و معلم قرآن شوم، آرزو دارم هرساله بتوانم به خانه خدا مشرف شوم و ارتباطم با خدا روز به روز بیش تر شود و فرد مفیدی برای جامعه باشم. سال گذشته قبل از رفتن به حج عمره، دیداری با مقام معظم رهبری داشتم و از رهنمودهای ایشان استفاده کردم. امیدوارم باز هم به زیارت ایشان نایل شوم.

فرآوری: زهرا اجلال

بخش قرآن تبیان  


منبع: سایت حوزه

مطالب مرتبط:

22شرط برای حفظ قرآن  

ضرورت و اهمیت حفظ قرآن کریم

روشی برای حفظ قرآن کریم

آثار و فواید حفظ کردن قرآن