تبیان، دستیار زندگی
یکی از حکمت‏ها و اسرار غیبت امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف)، امتحان و آزمایش انسان‏ها - به ویژه شیعیان - است. آنان در این ابتلا و آزمون، باید پای‏بندی و باور عمیق خود به مهدویت و میزان اخلاص و علاقه‌ی خود را نشان دهند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نکند به این بلاها مبتلا شویم...

امتحان

چرا امتحان به وسیله ی غیبت حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) یکی از شدیدترین امتحانات است؟

یکی از حکمت‏ها و اسرار غیبت و پنهان زیستی امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف)، امتحان و آزمایش انسان‏ها - به ویژه شیعیان - است. آنان در این ابتلا و آزمون، باید پای‏بندی و باور عمیق خود به مهدویت و میزان اخلاص و علاقه ی خود را نشان دهند.


غیبت امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف)، شباهت‏هایی با غیبت سایر پیامبران دارد؛ به ویژه این که آنها نیز دارای غیبت کوتاه مدت یا طولانی مدت بودند. خداوند همان‏طور که با غیبت پیامبران، امت آنان را آزمایش، می‏خواهد امت اسلامی را نیز بیازماید و شاید این برابری طول غیبت خاتم‏الاوصیاء با غیبت مجموع پیامبران، برای این باشد که می‏خواهد این امت را با آزمایش‏هایی سخت‏تر از آزمون آنها، بیازماید.

از روایات مختلف، به دست می‏آید که مۆمنان در دوره ی غیبت، گرفتار آزمایش‏های بزرگی خواهند شد؛ چنان که امت‏های قبلی نیز دچار آزمون‏ها و ابتلاهای مختلفی بودند. در قرآن آمده است: «أَ حَسِبَ النَّاسُ أَنْ یُتْرَکُوا أَنْ یَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا یُفْتَنُونَ. وَ لَقَدْ فَتَنَّا الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلَیَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِینَ صَدَقُوا وَ لَیَعْلَمَنَّ الْکاذِبِینَ؛1آیا مردم گمان می‏کنند همین که به زبان بگویند ایمان آوردیم، دست از سر آنها بر می‏داریم و آزمایش نمی‏شوند؟ مردمی را که قبل از ایشان بودند نیز آزمودیم و خداوند می‏داند که چه کسانی راستگو و چه کسانی دروغگویند و در امتحان، درست یا نادرست از آب در آیند...».از آن جایی که غیبت طولانی می‏شود، عده‏ای از مردم، دچار تردید، حیرت و... می‏شوند و از باور به ظهور منجی موعود، برمی‏گردند. این آسیب‏ها و عوامل مشکل‏زا در عصر غیبت، عبارتند از:

1. حیرت و سرگردانى؛ امام عسكرى «علیه السلام» فرمود: «بدانید كه فرزندم غیبتى خواهد داشت كه نادانان، در آن دچار سرگردانى مى‏شوند؛ و آنها كه براى ظهورش از پیش خود وقت تعیین مى‏كنند، به دروغ گویى مى‏افتند» اثبات الهداة، ج 3، ص 482، ح 189».. ابن عباس نیز گفته است: «پس از یك غیبت طولانى و حیرت ظلمانى، ظاهرمى شود» یوم الخلاص، ج 1، ص 346 ؛ الزام الناصب، ص 62..

امام صادق«علیه السلام» فرموده است: «... جداً مورد آزمایش قرار مى‏گیرید تا جایى كه مردم مى‏گویند: مهدى، مرده یا كشته شده است؛ اگر زنده است، پس كجا است و چه مى‏كند؟! چشمان مۆمنان بر او مى‏گریند و همچون كشتى طوفان زده، به اضطراب مى‏افتند؛ به جز كسانى كه خداوند از آنان پیمان گرفته و به دم الهى یاریشان كرده، كس دیگرى رستگار نخواهد شد

2. گمراهى و ضلالت ؛ یعنى در این دوران، عده‏اى از مردم از مسیر حق برگشته، دچار انحراف و گمراهى مى‏شوند و از هدایت‏هاى الهى باز مى‏مانند، پیامبر اكرم«ص» فرموده است : «تكونُ له غیبة و حیرة تَضِلُّ فیها الأمم»؛ كشف الغمة، ج، ص 311 ؛ بحار الانوار، ج 51، ص 72. ؛ «براى او غیبت و براى امت حیرتى خواهد بود كه خیلى‏ها در آن دوران گمراه خواهند شد».

سدیر مى‏گوید : امام صادق «علیه السلام» فرمود : «...واى بر شما! در كتاب جَفر نظر انداختم... و در ولادت قائم ما و غیبت او و طولانى شدن آن و مدت عمر وى، تأمّل كردم و دیدم كه مردم با ایمان، گرفتار بلاها و مصیبت‏ها هستند و به جهت طولانى شدن دوران غیبت، در دل‏هایشان شك و تردید راه مى‏یابد و بیشتر آنها از دینشان بر مى‏گردند...» اثبات الهداة، ج 3، ص 475، ح 162..»

3. قساوت و تیره شدن دل‏ها؛ به جهت طولانى شدن غیبتش، دل‏ها سخت و تیره مى‏شود و جز آنها كه خداوند ایمان به او را در قلوب‏شان نشانده و به دم الهى یاریشان كرده است، كسى دیگر بر اعتقاد او باقى نماند» اثبات الهداة، ج 3، ص 488، ح 20..»

4. عدم تحمل و بردبارى؛ امام صادق«علیه السلام» نیز فرموده است: «شتاب مردم براى این كار آنان را هلاك مى‏سازد. خداوند براى شتاب مردم، شتاب نمى‏كند؛ براى این امر، مدتى هست كه باید پایان پذیرد. اگر مدت آن سرآید، نه ساعتى جلو مى‏افتد و نه ساعتى تأخیر مى‏شود» اصول كافى، ج 1، ص 369 ؛ الغیبة النعمانى، ص 158»

5. شك در حیات و زنده بودن حضرت ؛ امام صادق«علیه السلام» فرموده است: «... جداً مورد آزمایش قرار مى‏گیرید تا جایى كه مردم مى‏گویند: مهدى، مرده یا كشته شده است؛ اگر زنده است، پس كجا است و چه مى‏كند؟! چشمان مۆمنان بر او مى‏گریند و همچون كشتى طوفان زده، به اضطراب مى‏افتند؛ به جز كسانى كه خداوند از آنان پیمان گرفته و به دم الهى یاریشان كرده، كس دیگرى رستگار نخواهد شد» اثبات الهداة، ج 3، ص 473، ص 154..»

غیبت

6. دشوارى حفظ ایمان؛ شدت‏ها و پیشامدهاى ناگوار و تحوّلاتى كه روى مى‏دهد، مردم را زیر و رو كرده و حفظ ایمان و استقامت در این راه را دشوار مى‏سازد و ایمان افراد در مخاطرات سخت واقع مى‏شود!

امام باقر«علیه السلام» فرموده است: «بعد از غیبت و حیرت ظاهر مى‏شود؛ در این دوران تنها كسانى بر دین خود ثابت مى‏مانند كه در ایمان خود، مخلص و با روح یقین همراه باشند و آنان كسانى‏اند كه خداوند از آنها درباره ولایت ما پیمان گرفته و در دل آنها، ایمان را مستقر ساخته و آنها را با روحى از خود تأیید كرده است» كشف الغمة، ج 3، ص 311 ؛ منتخب الاثر، ص 229..

7. كمبودها و نارسایى‏هاى زندگى؛ یكى از امتحانات مردم در عصر غیبت و ابتلائات شدید آنان، گرانى، كسادى، مرگ و میر، جنگ‏ها، كمى محصولات كشاورزى، دچار شدن به پادشاهان ستمگر و... است.

امام صادق«علیه السلام» خطاب به محمد بن مسلم فرمود: «پیش از قیام قائم(عج)، نشانه‏هایى است كه خداوند آنها را ظاهر خواهد ساخت». محمد بن مسلم پرسید: آنها چیست؟ فرمود: خداوند آنها را چنین بیان فرموده است:

« وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَیْ‏ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ »؛ بقره (2)، آیه 155..

« لنبلونّكم»؛، یعنى امتحان مى‏كنیم شما مۆمنان را قبل از خروج قائم(عجل الله تعالی فرجه الشریف)

«بشى من الخوف»؛ یعنى، به وسیله پادشاهان... در آخر سلطنت آنها.

«والجوع» یعنى، با گرانى قیمت‏ها. «و نقص من الاموال»؛ یعنى، با كسادى تجارت و كمى درآمد». «و الانفس»؛، یعنى، با كمى رشد زراعت.

«و بشّر الصابرین»؛، یعنى، نوید بده در آن زمان، صبر پیشگان را با ظهور قائم و آن بعد از یك فتنه سخت و كمرشكن است كه هر دوستى و خویشى را درهم مى‏ریزد. همسایه به همسایه‏اش هجوم برده، گردنش را مى‏زند! در چنین روزگارى، به زمین بچسبید و دست و پاى خود را تكان ندهید» ارشاد، شیخ مفید، ص 340؛ الغیبة النعمانى، ص 132.. و نیز فرموده است : «ترس اهل عراق و بغداد را احاطه مى‏كند و مرگ ناگهانى و پیاپى در آنجا شایع مى‏شود و كمبود در اموال، اشخاص و میوه‏ها ظاهر مى‏شود و زراعت كمتر رشد مى‏كند» یوم الخلاص، ج 1، ص 338..

غیبت امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف)، شباهت‏هایی با غیبت سایر پیامبران دارد؛ به ویژه این که آنها نیز دارای غیبت کوتاه مدت یا طولانی مدت بودند. خداوند همان‏طور که با غیبت پیامبران، امت آنان را آزمایش، می‏خواهد امت اسلامی را نیز بیازماید و شاید این برابری طول غیبت خاتم‏الاوصیاء با غیبت مجموع پیامبران، برای این باشد که می‏خواهد این امت را با آزمایش‏هایی سخت‏تر از آزمون آنها، بیازماید

نتیجه گیرى:

با توجه به این آسیب‏ها و چالش‏ها، روشن مى‏شود كه در عصر غیبت، امتحان و آزمون انسان‏ها بسیار دشوار است و آنان باید از این مراحل سخت و طاقت فرسا عبور كنند و میزان پایبندى، باورمندى، بردبارى و استقامت خود را نشان دهند. به یقین در دورانى كه احتمال سرگردانى، گمراهى، تردید و برگشت از اصل مهدویت، قساوت و دلمردگى، بى‏اعتمادى به آموزه‏هاى دینى، انحراف و فسادگرى، هواپرستى، مشكلات و كمبودهاى زندگى، اختلافات و دشمنى‏ها، دروغ گویى و ناراستى، ضعف و سستى در دین دارى و... بیشتر از هر عصرى وجود دارد؛ باید متدینان و یكتا پرستان در اعتقاد خود به منجى موعود، استوار و پابرجا باشند و از این آزمون سخت، سربلند بیرون آیند. بر این اساس است كه پیامبر اكرم«صلی الله علیه و آله» فرمود: «...كسانى كه در دوره غیبت حضرت مهدى(عجل الله تعالی فرجه الشریف) بر اعتقاد به او استوار هستند، از كبریت احمر نایاب‏ترند. جابر بن عبداللَّه انصارى بلند شد و گفت: اى رسول خدا! آیا فرزندت قائم غیبت خواهد كرد؟ فرمود: آرى به خدا قسم؛ «وَ لِیُمَحِّصَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا وَ یَمْحَقَ الْكافِرِینَ»؛ آل عمران (3)، آیه 141. ؛ «خداوند مۆمنان را جداً مى‏آزماید و كافران را از میان بر مى‏دارد» اثبات الهداة، ج 3، ص 461، ح 107..

باید براى رستگارى و موفق شدن در این آزمایش‏ها، تلاش كرد و آن گونه كه در روایات آمده، رستگارى كامل جز براى دینداران ناب و مخلص و كسانى كه جانشان با یقین در آمیخته و اعتقادشان محكم و شناختشان از نادانى‏ها و نادرستى‏ها پیراسته شده است ؛ براى كسى دیگر میسّر نیست.

فقط با داشتن چنین شرایط و حالاتى است كه بنده پروردگار، به قضاى الهى و حكم پروردگار در تمام امور، خشنود است و نسبت به غیبت و دیگر مسائل مربوط به آن هیچ شك و تردیدى به دل راه نمى‏دهد و بر اعتقاد به امامت امام غایب استوار و ثابت مى‏ماند و همیشه یاد او را در دل دارد و این چیزها جز با تلاش پیگیر و حركت در راه بندگى حقیقى و خالصانه، از راه دیگرى به دست نمى‏آید.

فاطمه زین الدینی       

بخش مهدویت تبیان      


منابع:

الارشاد شیخ مفید

الغیبه النعمانی

کشف الغمه

بحارالانوار

اثبات الهداه

یوم الخلاص

على سعادت پرور، ظهور نور

سایت پرسمان دانشجویی

حوزه مهدویت فارس نیوز

مطالب مرتبط:

عهد با امام؛ عهد با خدا

ما غایبیم یا امام زمان؟!!

ظهور حضرت مهدی(عج)، وعده‌ای الهی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.