تبیان، دستیار زندگی
حمید قاسمی کارشناس ورزش ایران در خصوص وضعیت این روزهای وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک به خبرنگار تبیان گفت: با توجه به اطلاعاتی که من از تشکیلات برخی کشورهای جهان در بخش ورزش دارم در آن کشورها اگر دو نهاد متولی ورزش مثل ایران وجود دارد بین آنها هماهنگی و ت
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نیازهایی که ورزش پاک دارد


حمید قاسمی کارشناس ورزش ایران در خصوص وضعیت این روزهای وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک به خبرنگار تبیان گفت: با توجه به اطلاعاتی که من از تشکیلات برخی کشورهای جهان در بخش ورزش دارم در آن کشورها اگر دو نهاد متولی ورزش مثل ایران وجود دارد بین آنها هماهنگی و تقسیم وظایف به شکل درست و منطقی ایجاد شده است.


معمولا الگوی مد نظر این است که جایی مل وزارت ورزش به عنوان یک نهاد سیاست گزار و حمایت کننده عمل می کند و تولیت ورزش را برعهده دارد. کمیته ملی المپیک به عنوان یک نهاد متولی ورزش قهرمانی خود را تابع مقررات وزارت ورزش می داند. این نهاد با فدراسیون ها هماهنگی می کند تا با شناسایی قهرمانان ابزار لازم برای آنها در مسابقات برون مرزی به وجود آید. نظارت اجرایی در این زمینه را دارد. این ارتباط با تقسیم کار منظم ثمرساز است. اگر این دو نهاد با هم همدل و هماهنگ باشند کار بدون مشکل به پیش می رود و اگر در رابطه این دو نهاد تنش باشد کار سخت و مشکل می شود. به این ترتیب هرگز نمی توان از همه توان آنها بهره گرفت. متاسفانه ما تاکنون در برخی اوقات شاهد این تنش ها بودیم به طوری که فدراسیون ها را در راه برنامه ریزی با مشکل اساسی مواجه کرده است.
قاسمی

فدراسیون در تنش های موجود نوعی بلاتکلیفی را تجربه کرده اند. باید امیدوار بود با حضور وزیری که به این مشکلات اشراف دارد تا حد قابل ملاحظه ای جلوی این اتفاق تلخ گرفته شود. البته اختلاف سلیقه و چالش در این مورد باعث پیشرفت می شود اما آن هنگام که این تنش ها به درگیری شخصی و سیاسی منجر شود باعث رکود کار می شود.

در نهایت باید بپذیریم که متولی اصلی ورزش وزارت ورزش است و کمیته ملی المپیک باید این اصل را قبول داشته باشد. من به عنوان کسی که تقریبا با تمام مسئولان ورزش کار کرده ام و تجربه خوبی در این زمینه دارم معتقدم ورزش پر از حاشیه است و متاسفانه مسئولان را با خود می برد. غالبا مسئولان ورزش دچار کارهای روزمره می شوند و از اجرای یک برنامه بلند مدت باز می مانند. اکنون این امید وجود دارد که وزیر ورزش که چهره ای دانشگاهی است و تجربه و توان خوبی دارد در نیل به ورزش پاک به عنوان یک هدف اصلی برنامه محوری را در دستور کار خود قرار دهد. من امیدوارانه به این ماجرا نگاه می کنم و امیدوارم این هدف بزرگ محقق شود. البته این کار سختی است که با تلاش زیاد و همکاری همه جانبه ممکن می شود.

بهمن اسدی

بخش ورزشی تبیان