تبیان، دستیار زندگی
لازو موهولی ناگی(1946-1895م) نظریه پرداز در زمینه طراحی گرافیک و ارتباط بصری بود. وی از سردمداران تایپوگرافی نوین در تاریخ گرافیک شناخته می شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موهولی ناگی و تایپوگرافی نوین


"لازو موهولی ناگی"(1946-1895م) نظریه پرداز در زمینه طراحی گرافیک و ارتباط بصری بود. وی از سردمداران تایپوگرافی نوین در تاریخ گرافیک شناخته می شود.

موهولی ناگی و تایپوگرافی نوین

موهولی ناگی  یکی از اولین هنرمندان شیوه انتزاعی بود که برای برقراری ارتباط بیشتر ، از نقاشی به سوی طراحی متمایل شد.

در سال 1923م. وی با ارائه اثری با استفاده از تلفن ، که در آن نمودار رنگی و شبکه خطوط هندسی برای اشاره به "نابودی نقاشی" استفاده شده بود، آشکارا به این مرحله دست یافت.

او در آغاز عضو گروهی پیشرو در بوداپست بود و پس از جنگ جهانی اول به شدت تحت تاثیر کانستراکتیویسم شوروی قرار داشت. وی در سال 1921م. به برلین رفت و در سال 1923م. از سوی "والتر گروپیوس"دعوت شد تا به عنوان استاد کارگاه فلز به باهاوس در وایمار بپیوندد.

گرایش آشکار او به طراحی برای چاپ ، هنگامی نمایان شد که وی مسولیت طراحی تایپوگرافی انتشارات دانشکده را، که شامل سری کتاب های "کتاب باهاوس"، بود و از سال 1925م. منتشر می شد، بر عهده گرفت.

موهولی ناگی همراه با بسیاری از معاصرانش همچون "ال لیسیتسکی" ، "هربرت بایر" "یان شیکولد" و " کورت شویترز"( که در مقالات آتی به تفضیل در موردشان صحبت خواهیم کرد)، طرفدار دیدگاه مدرن در طراحی گرافیک بود که با نام "تایپوگرافی نوین" شناخته میشد.

شیوه "تایپوگرافی نوین" ، استفاده از حروف الفبای کوچک، رنگ های اولیه چاپی و تصاویر عکاسی را با هدف خلق رسانه ای مردمی و جهان اندیش ، توصیه می کرد. فلسفه این طراحی، اعتقاد به نقش اجتماعی طراح و توجه به ویژگی صراحت بود.

شیوه "تایپوگرافی نوین" ، استفاده از حروف الفبای کوچک، رنگ های اولیه چاپی و تصاویر عکاسی را با هدف خلق رسانه ای مردمی و جهان اندیش ، توصیه می کرد

موهولی ناگی، کتاب های زیادی تالیف نمود و در اولین کتابش با عنوان " نقاشی، عکاسی، فیلم" که در سال 1925م. منتشر شد، مسیری را که یک تصویر مجرد می توانست تا شکل داستانی یک مونتاژ بپیماید ، پیش بینی کرد. او به گسترش امکان تلفیق تایپوگرافی با عکس علاقه مند بود، آنچه خود آن را "تایپوفوتو" نامید.

موهولی ناگی و تایپوگرافی نوین

همچنین وی با بررسی امکان استفاده از عکس های نگاتیو و پوزیتیو به وسیله فتومونتاژ و فتوگرام (عکاسی بدون دوربین) که در طراحی برای پوسترهاو جلد های کتاب و نمایشگاه ها استفاده می شدند، تجربه های را کسب کرد.

یک ویژگی عمومی کارهای او، میل به تحت تاثیر قرار دادن عناصر طراحی به وسیله ایجاد ساختار بود. همان طور که در آگهی برای سری کتاب های "کتاب باهاوس" در سال 1925م. از تایپوگرافی برای طراحی استفاده کرده بود.

وی در سال 1928 تا 1934م. به هلند رفت. در سال 1930م. در پاریس فعالیتش در "جرمن ورکبوند" در قالب کمک به انجمن هنرمندان دکوراتیو به صورت نمایشگاه گروهی، به همراه "گروپیوس" و " بایر" نمود یافت.

او در هلند و بعدها در انگلیس و آمریکا (جایی که برای همیشه در آنجا ماندگار شد) در زمینه طراحی نشریات و نمایشگاه ها و همچنین طراحی صنعتی کار کرد. در سال 1937م موهولی ناگی، مدیریت "باهاوس نوین" را در شیکاگو بر عهده گرفت  اما این مدرسه در سال 1938م بسته شد.

سال بعد او "مدرسه طراحی" را در این شهر تاسیس کرد. با وجود درگیری های سیاسی و اجتماعی که در سراسر سال های عمر این طراح برجسته وجود داشت، وی یکی از چهره های نواندیش در زمینه گسترش طراحی مدرن در زمان خود بود.

سمیه رمضان ماهی

بخش هنری تبیان


منابع:

یک قرن طراحی گرافیک/ رمی آینسلی

تاریخ طراحی گرافیک/ بی .مگز

سی قرن طراحی گرافیک/ جیمز کرایگ

مطالب مرتبط:

باهاوس و حروفنگاری جدید

مدرسه باهاوس، مرکز طراحی نوین