تبیان، دستیار زندگی
اکران دوره قبل سینمای ایران، دوره به‌شدت ناموفقی بود. دور جدید اکران از امروز شروع می‌شود و دو نمونه شاخص از سینمای اجتماعی جدید ایران به روی پرده‌ها می‌روند، «خسته نباشید» و «سر‌به‌مهر» یخ اکران را می‌شکنند؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کف فروش پاییزی

دور اکران جدید سینمای ایران آغاز شد


اکران دوره قبل سینمای ایران، دوره به‌شدت ناموفقی بود. دور جدید اکران از امروز شروع می‌شود و دو نمونه شاخص از سینمای اجتماعی جدید ایران به روی پرده‌ها می‌روند، «خسته نباشید» و «سر‌به‌مهر» یخ اکران را می‌شکنند؟

کف فروش پاییزی

چهارشنبه، 2 فیلم از 5 فیلم در حال اکران با سرگروه‌های خود خداحافظی کردند و 4 فیلم جدید به روی پرده رفتند. "ترنج" و "تنهای تنهای تنها" به‌دلیل پائین آمدن کف فروش، با وجود ادامه اکران، از داشتن سینماهای سرگروه محروم شده‌اند و تنها سه فیلم "استرداد"، "نازنین" و "عملیات مهد کودک"، با داشتن سرگروه‌های خود، به اکران ادامه می‌دهند.

از چهارشنبه ، 4 فیلم "ابرهای ارغوانی"، "جیب‌بر خیابان جنوبی"، "خسته نباشید" و "سر به مهر" به اکران درآمده‌اند که در ادامه، نگاهی به هریک از این فیلم‌ها خواهیم انداخت.

ابرهای ارغوانی

آخرین ساخته "سیامک شائقی" که از چهارشنبه در سینماهای آزاد به روی پرده رفته است، در حوزه ملودرام است و گمان برده نمی‌شود با توجه به اشکالاتی که در فیلم‌نامه‌اش دارد، بتواند نظرات چندان مساعدی را برانگیزد. فیلم در جشنواره سال گذشته نیز نمایش داده شد و با بی‌مهری مواجه گشت. فیلم در راستای همان نگاه سنتی جست‌وجوگرانه‌ای است که یک دختر شهرستانی با ورود خود به تهران به وجود می‌آورد با یک دوجین سۆالات مبهم و حفره‌های بزرگی که در فیلم‌نامه وجود دارد و هیچ پاسخی برای آنها در نظر گرفته نشده است.

در این فیلم بازیگرانی چون حسین یاری، هانیه توسلی،‌ رۆیا تیموریان، شبنم مقدمی، ‌شیرین یزدا‌ن‌بخش، بهناز جعفری و امید روحانی به ایفای نقش پرداخته‌اند. داستان این فیلم درباره جوانی به‌نام احمد است که باخبر می‌شود خواهر همکلاسی‌ سابقش، خانه و خانواده‌اش را در شهرستان رها کرده و به تهران آمده است. احمد می‌پذیرد که پروانه را پیدا کند و او را به خانواده‌اش برگرداند.

"سر به مهر" مخاطب را خیلی زود درگیر داستان می‌کند و تا سکانس پایانی‌اش نیز، او را رها نمی‌کند. روایت جدید و نزدیک سر به مهر به اجتماع امروز ایرانی‌ها مثل خسته نباشید نمونه قابل‌توجهی از سینمای اجتماعی نوین خلق کرده است.

جیب‌بر خیابان جنوبی

دومین ساخته "سیاوش اسعدی" فعلاً در سینماهای آزاد اکران می‌شود تا چهارشنبه هفته آینده، سرگروهی سینما قدس را از آنِ خود نماید. این فیلم که نام آن برگرفته از یکی از بهترین ساخته‌های "ساموئل فولر" است، در جشنواره سال گذشته به نمایش درآمد و به‌خلاف سروصداهایی که تا پیش از آن زمان، به راه انداخته بود، نتوانست چندان مورد رضایت قرار گیرد. این فیلم در چند سکانس کلیدی خود، به‌شکل فریم به فریم از روی فیلم اسپانیایی "دزدان" ساخته شده است. داستان فیلم، یک روایت ساده و ابتدایی دارد و جالب آنکه فیلم، از عهده همین روایت ساده و سۆالات پیرامونی آن نیز برنیامده است، به‌گونه‌ای که در اواسط فیلم، دوپارگی داستان کاملاً مشهود می‌شود و سمت و سوی فیلم به‌سمت بیراهه می‌رود و هم، تناقضات منطقی از سر و کول فیلم بالا می‌رود و هم، "الزام" گرایش پسر زندانی به دختری که می‌خواهد از طریق یادگیری سرقت حرفه‌ای، روزگار بگذراند، منطقی نیست.

در این فیلم، مصطفی زمانی، نورا هاشمی، امیر جعفری، بهناز جعفری، محمود جعفری، لیلا بلوکات و نادر فلاح به ایفای نقش پرداخته اند. داستان این فیلم درباره جوانی است که به‌تازگی از زندان آزاد می‌شود و خیلی زود به دختری برمی‌خورد که می‌خواهد به‌شکلی حرفه‌ای، سرقت کرده به ثروت برسد. این جوان به او کمک می‌کند تا فوت و فن دزدی را راحت‌تر یاد بگیرد.

کف فروش پاییزی

خسته نباشید

نخستین ساخته بلند سینمایی "احسان قرایی" و "افشین هاشمی"، از امروز در سینما آزادی به روی پرده رفته است. فیلمی که در جشنواره سال گذشته، شگفتی‌ساز شد و توانست نظرات مساعد بسیاری را به‌سمت خود معطوف دارد. فیلم از روایتی جدید در فضایی نو بهره می‌برد؛ هم فضای داستانی بدیع و تازه است و هم روایت، اتمسفرهای بکری را پیشِ‌روی کاراکترهای خود قرار می‌دهد؛ در چنین فضایی است که سکانسی مانند داخل تونل آب، با وجود طولانی بودن، بسیار به دل مخاطب می‌نشیند و ضمن پیشبرد درام، یک کمدی بصری و کلامی زیبا را نیز به او نشان می‌دهد.

فیلم‌نامه قابل توجه این کار سبب شد که شخصیت برجسته‌ای چون "سیدرضا میرکریمی" به‌عنوان تهیه کننده، پشت این کار بایستد و نتیجه‌اش هم از همان ابتدا مشخص بود؛ فیلم در جشنواره، بسیار فراتر از انتظارات با استقبال مواجه شد و حتی در نخستین حضور بین المللی‌اش نیز توانست جایزه بهترین فیلم بلند دومین جشنواره فیلم 2013 SWIFF لندن را از آن خود کند.

با توجه به تمام شایستگی‌های تخصصی فیلم و همچنین، سرگروهی آزادی برای این فیلم، امیدها برای فروش"خسته نباشید" بالاست.

در این فیلم، جلال فاطمی، غوغا بیات، حسام نورایی، فرزاد باقری و رۆیا افشار به ایفای نقش پرداختند. داستان این فیلم در مورد زوج جهانگردی است که درگیر اختلافاتی با یکدیگرند. آنها در میانه‌ سفر خود در ایران، با مۆسسه جهانگردی طرف قراردادشان به مشکل برمی‌خورند. مرتضی، مستخدم اخراجی هتلی که زوج جهانگرد در آن سکونت دارند به‌کمک پسرعمویش حسین، برای آن‌ها نقشه‌ای می‌کشند.

سر به مهر

نخستین ساخته سینمایی "هادی مقدم‌دوست" که با فیلم‌نامه قابل توجهی از "حمید نعمت‌الله" ساخته شده، در جشنواره سال گذشته سر و صداهای بسیاری به پا کرد و توانست سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی فیلم اول جشنواره سی و یکم را از آن خود نماید. این فیلم یکی از معدود کمدی‌های قابل تأمل است که در آن، ضمن حفظ بارقه‌های کمیک، موقعیت‌ها به‌گونه‌ای تعریف شده‌اند که تنها بعد کمدی، مورد توجه قرار نگرفته و مخاطب به‌راحتی می‌تواند از ورای سکانس‌های فیلم، به مفاهیم پنهانی در آن پی بیرد و با ادامه روایت، جنس موقعیت‌های کمیک و اهداف انسانی و ارزشی مطرح‌شده در آن، پیچیده‌تر و البته تماشایی‌تر می‌شود.

"سر به مهر" مخاطب را خیلی زود درگیر داستان می‌کند و تا سکانس پایانی‌اش نیز، او را رها نمی‌کند. روایت جدید و نزدیک سر به مهر به اجتماع امروز ایرانی‌ها مثل خسته نباشید نمونه قابل‌توجهی از سینمای اجتماعی نوین خلق کرده است.

لیلا حاتمی، خاطره اسدی و آرش مجیدی بازیگران این فیلم هستند. داستان آن هم درباره دختر تنها و خسته‌ای است که کمک‌های یک دوست باعث بهبود شرایطش می‌شود اما این دختر برای معرفی این دوست به دیگران، شهامت کافی را ندارد.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع : خبرگزاری تسنیم