تبیان، دستیار زندگی
داوطلبان عزیز و پرتلاش خسته نباشید. مطمئنم كه همگی شما علاقه مند هستید كه به نحو مطلوبی امتحان بدهید و انشاءا... موفق شوید. اما باید بدانید كه قبولی در دانشگاه یكی از راه های رسیدن به موفقیت است . در این روزهای پایانی ممكن ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آخرین توصیه ها به داوطلبان كنكور

داوطلبان عزیز و پرتلاش خسته نباشید. مطمئنم كه همگی شما علاقه مند هستید كه به نحو مطلوبی امتحان بدهید و انشاءا... موفق شوید. اما باید بدانید كه قبولی در دانشگاه یكی از راه های رسیدن به موفقیت است . در این روزهای پایانی ممكن است داوطلبان دچار نگرانی ، دلهره و اضطراب شوند. اضطراب و نگرانی در امتحان كنكور تا حدودی نوعی واكنش طبیعی تلقی می شود كه باعث بالابردن توانایی و قدرت بدن جهت مقابله با امر مورد نظر است . لذا این پدیده در حد معمول آن نه تنها آسیبی به شخص نمی رساند بلكه با  بالابردن توان فیزیولوژیك بدن،مفید هم خواهد بود .

راهكارهای عملی جهت موفقیت بیشتر

1- توكل به خدا كنید كه همانا با یاد و نام اوست كه دلها آرامش پیدا می كند. هنگام تلاوت قرآن در جلسه كنكور به اینآوای ملكوتی و روح بخش،گوش جان بسپارید .

2-  سعی كنید در شب آزمون خواب شما در حد طبیعی-هشت ساعت در شبانه روز-باشد . فكر این كه باید امشب آرام بخوابم ممكن است شما را دچار بی خوابی كند . بدین لحاظ پیشنهاد می شود با مقدار كمی نرمش و گرفتن دوش با آب ولرم و با یاد خدا بخوابید.

3- قبل از امتحان به هیچ وجه به فكر نتیجه نباشید . سعی كنید به وظیفه خود عمل كنید؛ یعنیاستفاده مطلوب از وقتی كه در اختیار دارید .

4-شب امتحان مطالعه نكنید . ممكن است مطالبی را یاد بگیرید اما اگر به مطالعه بپردازید در جلسهآزمونخسته خواهید شد كه ضرر و زیان آن بیش از نفع آن است ، چون كنكور انرژی لازم را می طلبد .

5-در روزهای آخر اگر خلاصه نوشته دارید همان ها را مرور كنید و به دروس سنگین و سخت نپردازید.

6-روز قبل از امتحان به محل برگزاری امتحان بروید و در ورودی آن را شناسایی كنید،زیرا از لحاظ روانی اثر خوبی دارد .

7- همه وسایلی را كه لازم دارید،از نوع مرغوب تهیه كنید ( 2 عدد مداد از نوع نرم – پاك كن ، تراش ) و در كیف قرار دهید .

8-قبل از امتحان به توانایی های خود و آنچه كه می توانید جواب دهید فكر كنید .

9-قبل از خارج شدن از منزل،وسایل مورد نیاز خود ازقبیل كارت شناسایی ، كیف و .... را وارسی كنید تا چیزی كم و كسر نداشته باشید.

10-  روز امتحان را با آرامش آغاز كنید . از موقعیت هایی كه ممكن است به شما فشار و استرس وارد كند،بپرهیزید ( مثلاً با برادر و خواهر خود بگومگو و... نكنید . )

11-حتماً روز امتحان صبحانه میل نمایید . صبحانه،مقویوكم حجم باشد. یك ساعتقبل از امتحانهمچیزی نخورید.

12-از ورود در جمع افرادی كه قبل از برگزاری امتحان از همدیگر سؤال می كنند،خودداری كنید؛ چون ممكن است بعضی سئوالات را بلد نباشید و احساس ضعف و ناتوانی كنید .

13-اگر قبل از امتحان با دوستان مواجه شدید و از شما پرسیدند كه آمادگی دارید یا خیر،شكسته نفسی نكنید . با اعتماد به نفس اعلام كنید با زحماتی كه كشیده ام امیدوارم .

14- موفقیت هاییراكه تا به حال كسب كرده اید بررسی كنید،حتی موفقیت های كوچكتان را . اعتماد دادن به خود و به تصویر كشیدن توانایی هایتان،اثر مثبت و سازنده ای دارد .

15- با این تصور كه باید صد در صد سئوالات را پاسخ دهید،به جلسه امتحان نروید. زیرا اگر چند سوالات را نتوانید جواب دهید ممكن است دچار اضطراب ، دلهره و نگرانی شوید .

16- به هنگام توزیع ورقه های آزمون،ابتدا نام و نام خانوادگی و شماره داوطلبی خود را بررسی كنید كه اشتباهی رخ ندهد .

17-آزمون را با پاسخگویی به درسی كه آمادگی بیشتری در آن دارید شروع كنید .

18- وقت خود را به طور صحیح و با توجه به تعداد سئوالات، بین دروس مختلف تنظیم كنید . مثلاً اگر برای اولین ماده امتحانی 22 دقیقه در نظر گرفته شده سعی كنید به نحوی عمل كنید كه در پاسخگویی را همان زمانی كه در نظر گرفته شده،به اتمام برسانید .

19- در مورد سؤالاتی كه تردید دارید درنگ نكنید و وقت را هدر ندهید . با مداد در گوشه پرسشنامه علامت بزنید تا در فرصتی كه باقی مانده به آنها بپردازید .

20- به دیگران توجه نكنید كه به سرعت مشغول پاسخگویی هستند . سعی كنید با حفظ خونسردی و روش منطقی به پاسخگویی سئوالات بپردازید .

21- گزینه ای را كه به عنوان صحیح علامت زده اید،دوباره تغییر ندهید چون تجربه نشان داده است كه هفتاد درصد گزینه هایی كه دوباره تصحیح می شوند، اشتباه از كاردر می آیند.

22- سرعت و دقت خودتان را بالا ببرید . مَثـَل مشهوری است كه خواندن دقیق و فهم سؤال، نصف جواب است . در هر سئوال نكته خاصی نهفته است كه دقت شما را می طلبد.مثلاً  كلمات"معمولاً" ،"تا حدی" ،"همیشه" ،"هر" ،"همه" و .... را نادیده نگیرید و زیر این كلمات را خط بكشید. مخصوصاًبهافعال منفی  توجه كنید. سئوال و همه گزینه ها را بخوانید و سپس به آن جواب دهید .

23 -این نكته را فراموش نكنید كه شما تا حد امكان تلاش خودتان را نموده اید . به خدا توكل كنید و به فضل و یاری اش امیدوار باشید و با آمادگی كامل در آزمون شركت كنید .وبه خاطر داشته باشید كه زندگی سراسر آزمون است : این اولین و آخرین آنها نخواهد بود .

انشاءا... همگیدرامتحانات الهی سربلند باشیم و در آزمون نهایی توفیق یابیم .