دانشمندان و متخصصان فضایی جمهوری اسلامی ایران کاوشگر پژوهش را که حامل دومین میمون فضایی بود به منظور توسعه تحقیقات فضایی با موفقیت به فضا پرتاب و بازیابی کردند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روحانی موفقیت دانشمندان فضایی را ستود


 دانشمندان و متخصصان فضایی جمهوری اسلامی ایران "کاوشگر پژوهش" را که حامل دومین میمون فضایی بود به منظور توسعه تحقیقات فضایی با موفقیت به فضا پرتاب و بازیابی کردند

میمون فرگام

هفته پژوهش در نخستین روز خود با خبر موفقیت دانشمندان فضایی كشور همراه شد. دانشمندان ایرانی دومین میمون با نام «فرگام» را به فضا پرتاب كرده و رصد کردند. این موفقیت با تبریك رئیس‌جمهور به دانشمندان همراه شد. در پیام دکتر روحانی آمده است: با عنایت الهی و تلاش‌های دانشمندان فضایی کشور در نخستین روز از هفته پژوهش، کاوشگر <پژوهش> حامل دومین میمون فضانورد با نام فرگام برای نخستین بار با موفقیت به فضا اعزام و در کمال صحت و سلامتی بازیابی شد. این موفقیت بزرگ را خدمت مقام معظم رهبری و ملت شریف و سرافراز ایران تبریک عرض می‌نمایم. توفیق روزافزون دانشمندان و پژوهشگران کشور را از خداوند منان خواستارم. همچنین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، پرتاب موفقیت‌آمیز کاوشگر پژوهش به فضا را به مقام معظم رهبری، دولت و ملت ایران تبریک گفت. سردار سرتیپ پاسدار حسین دهقان، درباره پرتاب موفقیت‌آمیز کاوشگر پژوهش گفت: در پرتاب قبلی، مزایا و معایب کاوشگر مورد بررسی قرار گرفت و در این ارتباط به منظور بالا بردن قابلیت‌های کاوشگر، تغییراتی در محفظه نگهداری موجود زنده و پرتاب‌کننده آن اعمال شد. 

کاوشگر پژوهش آخرین محموله زیستی حامل دومین میمون فضایی با نام فرگام، بامداد دیروز  توانست ماموریت زیر مداری خود را با موفقیت کامل پشت سر بگذارد تا جمهوری اسلامی ایران یک گام دیگر به اعزام انسان به فضا نزدیک تر شود.

کاوشگر پژوهش که حامل یک میمون از نژاد رزوس بود پس از طی یک مسیر زیرمداری تا ارتفاع 120 کیلومتر، در مدت زمان حدود 15 دقیقه توانست به زمین باز گردد و موجود زنده را سالم بازیابی نماید.

در طول این ماموریت دانشمندان فضایی کشور توانستند علایم محیطی داخل محموله زیستی از جمله صوت، تصویر، ترکیب گازی و علائم حیاتی موجود زنده نظیر نوار قلب و شاخصهای تعیین کننده وضعیت عمومی در طول پرواز زیر مداری را ثبت و کنترل نموده و در ایستگاه های زمینی آنها را لحظه به لحظه رویت نمایند.

کاوشگر پژوهش که حامل یک میمون از نژاد رزوس بود پس از طی یک مسیر زیرمداری تا ارتفاع 120 کیلومتر، در مدت زمان حدود 15 دقیقه توانست به زمین باز گردد و موجود زنده را سالم بازیابی نماید

این اطلاعات ارزشمند دریافتی به متخصصین کشورمان این فرصت را می دهد تا در زمینه های گوناگون از جمله زیست فضایی، فیزیولوژی، هوافضا و مهندسی پزشکی تحقیقات در حوزه فناوری فضایی تامین کنند.

پرتاب کاوشگر پژوهش و بازیابی آن، گام بلند دیگری در راستای نزدیک شدن جمهوری اسلامی ایران به اعزام انسان به فضا به شمار می رود.

بازتاب ارسال میمون فضا نورد در رسانه های خارجی

در پی پرتاب موفق کاوشگر «پژوهش» حامل دومین میمون فضایی به منظور توسعه تحقیقات فضایی ایران، رسانه‌های خارجی در سراسر جهان به بازتاب گسترده این رویداد پرداختند.

میمون فرگام

به گزارش ایسنا، رسانه‌هایی همچون خبرگزاری فرانسه، آسوشیتدپرس، سی‌ان‌ان، رویترز، بی‌بی‌سی، فاکس نیوز، ریا نووستی، شینهوا، وال‌استریت ‌ژورنال، دویچه وله، الجزیره و بسیاری دیگر این دستاورد را در جهان منعکس کردند.

خبرگزاریهای چین و روسیه نیز این دستاورد را موفقیت‌آمیز خوانده و آنرا گام مهمی در برنامه فضایی ایران خواندند. خبرگزاری شینهوا در خبری دومین پرتاب یک میمون توسط سازمان فضایی ایران به فضا را موفق گزارش کرد. همچنین رسانه‌های صهیونیستی با اشاره به موفقیت‌آمیز بودن این ماموریت که گامی در مسیر برنامه ایران برای ارسال انسان به فضا است، از پیشرفت ایران ابراز نگرانی کردند. خبرگزاری‌های رویترز و بی‌بی‌سی نیز در گزارشی به انعکاس این ماموریت پرداختند.

نگاهی به موفقیتهای ایران در اعزام موجود زنده به فضا

به گزارش مهر، یازدهم بهمن ماه سال 91 نخستین محموله زیستی حامل موجود زنده با موفقیت به فضا پرتاب شد و این موفقیت توانست ایران را در زمره 15 کشور نخست دنیا در زمینه این موفقیت فضایی جای دهد.

بهمن ماه سال 1391 دانشمندان ایرانی موفق شدند توسط "کاوشگر پیشگام " اولین میمون را به فضا ارسال و به سلامت بازیابی نمایند. با تکرار این موفقیت و دستاوردهای جدید آن، جایگاه جمهوری اسلامی ایران در فناوری زیست- فضایی بیش از پیش تثبیت گردید

نخستین محموله زیستی با کاوشگر پیشگام و میمونی از نژاد "رزوس" که آمریکایی‌ها نیز نخستین بار از همین نژاد، میمون به فضا پرتاب کردند تحت عنوان "آفتاب" با گاز جامد و در ارتفاع 120 کیلومتری زیر مداری به فضا پرتاب شد که این محموله با موفقیت به زمین بازگشت و با گذشت نزدیک به یک سال شنیده می شود که حال آفتاب خوب است.

بامداد امروز نیز در آستانه هفته پژوهش دانشمندان فضایی کشورمان به موفقیت دیگری نائل آمدند و کپسول زیستی کاوشگر "پژوهش" حامل میمونی از همان نژاد تحت عنوان " فرگام" و با سوخت گاز مایع به فضا پرتاب کردند که این موجود زنده نیز با موفقیت توانست ماموریت خود را به اتمام برساند.

فرآوری: یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منابع: روزنامه ایران،مهر،فارس،ایسنا