تبیان، دستیار زندگی
نسل جدید تلویزیون تلاش بر آن دارد تا در خانه هایمان واقعاً فرد دیگرى داشته باشیم و بتوانیم با او رابطه دو طرفه برقرار کنیم. این ارتباط دو طرفه باعث می گردد تا حتی الامکان محتوای دلخواه بیننده به او نمایش داده شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

این تلویزیون تعاملی که می‌گویند، چیست؟


نسل جدید تلویزیون تلاش بر آن دارد تا در خانه هایمان واقعاً فرد دیگرى داشته باشیم و بتوانیم با او رابطه دو طرفه برقرار کنیم. این ارتباط دو طرفه باعث می گردد تا حتی الامکان محتوای دلخواه بیننده به او نمایش داده شود.

با پیشرفت و رشد روز افزون فناوری در دنیا و کشور، نسل آینده تلویزیون به سمت تلویزیون هوشمند (Smart TV)، تلویزیون تعاملی (Interactive TV) و در نهایت بسمت پیاده سازی خانه هوشمند (Smart Home) در حرکت است.

تلویزیون

در طول تاریخ شاید هیچ وسیله ارتباطی به اندازه تلویزیون بر جامعه انسانی تاثیر گذار نبوده است .تلویزیون در سیر تکاملی تکنولوژیک خود تغییرات مهمی را پشت سر گذاشته است: تلویزیون کابلی در سال 1948، تلویزیون رنگی در سال 1965، تلویزیون HDTV در سال 1981 و تلویزیون ماهواره ای در سال 1983.

تلویزیون تعاملی چیست؟

تلویزیون هوشمند یا تعاملی تلویزیونى است که به بیننده (یا بهتر است بگوییم کاربر) اجازه مى دهد با آن ارتباط فعال و دوطرفه برقرار کند. یعنى در این تلویزیون، اطلاعات علاوه بر اینکه از مرکز پخش به بیننده مى رسد، از سوى بیننده نیز به مرکز پخش باز مى گردد. ویژگى جالب سیستم هاى تلویزیون تعاملی آن است که توانایى آن را دارد تا هر دستگاه تلویزیون یا بیننده، محتواى دلخواه بیننده آن را در اختیار بگذارد. با این روش هر تلویزیون خانگی بر اساس سلیقه، علاقه، تخصص و فضای فکری بیننده خود محتوای مخصوص به او را ارائه و قابل دسترس قرار خواهد داد.

تلویزیون فعال یا تعاملی قادر است با بیننده ارتباط دوطرفه برقرار کند تا بیننده بتواند از طریق یک شبکه ارتباطی موضوعی را که می خواهد دریافت کند.

اولین برنامه ای که در آن تعاملی با بیننده برقرار کرده بود Winky Dink بود که در آن بچه ها می توانستند از طریق برگه های شفاف مخصوصی که روی صفحه تلویزیون قرار می دادند، طرح هایی که ارائه می شد را بکشند و رنگ آمیزی کنند.

تلویزیون

در یک تلویزیون تعاملی شما مى توانید از یک بانک فیلم، فیلمى دلخواه را براى پخش مختص خود انتخاب کنید، یا با استفاده از آن با افراد دیگر یک بازى انجام دهید، و یا خریدى را از خانه توسط تلویزیون خود انجام دهید. تلویزیون تعاملی را نه تنها می توان ترکیبی ساکن از دستگاه پخش تلویزیون زنده، پخش ویدئو، ضبط صوت، رادیو، کامپیوتر، کنسول بازی، تلفن، دفتر تلفن، زنگ بیدار کننده از خواب، ساعت، تقویم، ماشین حساب، مرکز خرید خانگی، مرکز اطلاع رسانی هواشناسی، بورس و غیره دانست، بلکه در آینده ای نه چندان دور تلویزیون تعاملی مدیریت خانه و خانه داری را بر عهده خواهد گرفت و کارهایی از قبیل کنترل چراغها، پرده ها، باز و بسته کردن پنجره ها، دما و برودت اتاق و… را انجام خواهد داد. از این طریق گذار به خانه های هوشمند در آینده نزدیک هموار خواهد شد.

حالا IPTV چیست؟

آی پی تی وی مخفف Internet protocol Television است. سیستم IPTV نوعی سیستم تلویزیون تعاملی است که بر بستر شبکه IP پیاده سازی شده است و برای عملکرد نیاز به اتصال شبکه و اینترنت دارد. برای بهره برداری از سیستم تلویزیون تعاملی با استفاده از پروتکل اینترنتی می توان از تلویزیونهای هوشمند بدون احتیاج به وسیله جانبی، و یا از دستگاهی جانبی به نام گیرنده دیجیتال تلویزیونی یا ست‌آپ باکس (STB) در کنار تلویزیون های موجود استفاده کرد؛ پس یک دستگاه ست‌آپ باکس و یک کنترل مخصوص به تلویزیون خانه اضافه می شود.

دسترسی به خدمات اینترنتی، امكان خرید و فروش اینترنتی، استفاده از برنامه‌های آرشیوی صدا و سیما، دسترسی به سریال‌های مختلف تلویزیونی و اطلاعات اضافی، بازگشت به گذشته تا 12 ساعات، دسترسی به حداقل یك ماه برنامه‌های پخش شده در هر زمان و برخورداری از صداهای ماندگار در رادیو از ویژگی‌های شبكه مجازی رسانه مهر است

تلویزیون تعاملی در ایران

در ایران نیز در 19 آذر امسال، در سالن همایش‌های صدا و سیما با مشارکت رسانه ملی و شرکت مخابرات ایران، فاز نخست گسترش و توسعه تلویزیون تعاملی مهر (مردم همراه رسانه) به صورت رسمی آغاز به کار کرد.

تلویزیون

حسین عبدالله زاده، ارائه‌دهنده تلویزیونی تعاملی آی‌پی مدیا، تعرفه اشتراک ماهانه استفاده از این تلویزیون تعاملی را 15 هزار تومان اعلام کرد و گفت: امکان استفاده از این رسانه ملی با سرعت دسترسی بیش از 4 مگابیت بر ثانیه و بدون نیاز به اینترنت فراهم شده است.

وی با بیان این که بر اساس قرارداد صورت گرفته تا پایان امسال آی‌پی مدیا در شش استان کشور شامل تهران، آذربایجان شرقی، اصفهان، خراسان رضوی، یزد و قزوین راه‌اندازی می‌شود و 140 هزار پورت در خدمت خانوار ایرانی قرار می‌گیرد گفت: بر اساس زمان‌بندی این پروژه تا 30 ماه آینده کل کشور تحت پوشش شبکه رسانه تعاملی مهر قرار می‌گیرند.

عبدالله زاده گفت: قیمت دستگاه ست‌آپ باکس این رسانه نیز حدود 250 تا 300 هزار تومان خواهد بود.

تلویزیون

وی با بیان اینکه برای استفاده از آی‌پی مدیا مشترکان باید سرویس ADSL داشته باشند، افزود: تمامی شبکه‌های تلویزیونی، تایم شیفت، یک ماه آرشیو برنامه‌های تلویزیونی و یک پکیج از برنامه‌های درخواستی و بازی‌های رایانه‌ای در فاز نخست راه ‌اندازی این رسانه قابل استفاده خواهد بود. همچنین در فازهای پیشرفته‌تر این سرویس امکان آموزش تعاملی آنلاین و مشاهده کنسرت‌ها به صورت زنده قابل انجام خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: در تلویزیون آی‌پی مدیا سرعت متوسط دسترسی چهارمگابیت بر ثانیه خواهد بود و این درحالی است که برای محتوای SD سرعت تعریف شده 2 مگابیت، برای محتوای HD سرعت تعریف شده سه مگابیت و برای محتوای full HD تا 5 مگابیت بر ثانیه سرعت دسترسی در نظر گرفته شده است.

دسترسی به خدمات اینترنتی، امكان خرید و فروش اینترنتی، استفاده از برنامه‌های آرشیوی صدا و سیما، دسترسی به سریال‌های مختلف تلویزیونی و اطلاعات اضافی، مدیریت زمان و برخورداری از برنامه‌های پخش شده و بازگشت به گذشته تا 12 ساعات، دسترسی به حداقل یك ماه برنامه‌های پخش شده در هر زمان، برخورداری از صداهای ماندگار در رادیو و استفاده از خدمات عمومی به صورت مستقیم در داخل كشور از ویژگی‌های شبكه مجازی رسانه مهر است.

راضیه کتابچی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع: iribsupport، خبرآنلاین، مهر، ایسنا، تابناک، iranscientific، دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط:

تلویزیون اینترنتی بالاخره آمد

راه‌اندازی تلویزیون اینترنتی تا پایان سال 92

تلویزیون اینترنتی