تبیان، دستیار زندگی
اگرچه ممکن است تا به حال خبرهای زیادی درباره کفش‌های هوشمند شنیده باشید، اما این کفش هوشمند در مقایسه با کفش‌های هوشمند دیگر، قابلیت‌های بیشتری دارد. کفش‌های هوشمندی که تاکنون ساخته شده قابلیت‌های متفاوتی داشته‌اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مربی آینده ورزشکاران


اگرچه ممکن است تا به حال خبرهای زیادی درباره کفش‌های هوشمند شنیده باشید، اما این کفش هوشمند در مقایسه با کفش‌های هوشمند دیگر، قابلیت‌های بیشتری دارد. کفش‌های هوشمندی که تاکنون ساخته شده قابلیت‌های متفاوتی داشته‌اند.

مربی آینده ورزشکاران

بعضی از این کفش ها برای کمک به نابینایان ساخته شده و در حقیقت هدف از طراحی کفش هوشمند برای این گروه از افراد این است که کفش، جایگزین عصای سفید باشد. گروه دیگری از کفش های هوشمند نیز با هدف کمک به افرادی که به آلزایمر مبتلا هستند ساخته شده است. اما در این میان شرکت های بزرگ تولیدکننده لوازم ورزشی در سطح دنیا از این قافله عقب نمانده اند و تعدادی از این شرکت ها از رقابت میان ورزشکاران برای پیشی گرفتن از هم به عنوان یک مزیت تجاری بهره گرفته و با ترکیب فناوری های روز دنیا در محصولاتشان، کفش هایی را تولید کرده اند که دارای پردازنده مرکزی است و می تواند نقش مهمی در بهبود عملکرد ورزشکار داشته باشد و او را در تبدیل شدن به یک ورزشکار حرفه ای یاری دهد.

اما کفش هوشمندی که بتازگی محققان خبرهایی را درباره آن اعلام کرده اند با همه عموزاده های قبلی خود متفاوت است. این کفش در حقیقت یک مربی خصوصی همیشه همراه است که به شما کمک می کند بتوانید بدرستی راه بروید یا پیاده روی کنید و علاوه بر این از مواجه شدن با هرگونه پیامدی هنگام راه رفتن پیشگیری می کند.

کفشی که مربی شماست

گروهی از محققان آلمانی کفش های جدیدی طراحی کرده اند که می تواند مانند یک مربی عمل کرده و شیوه صحیح پیاده روی یا دویدن را به شما بیاموزد و به این ترتیب احتمال مواجه شدن با پیامدهای ناشی از آن را کاهش دهد.

مربی آینده ورزشکاران

در صورتی که دونده به هر علتی در حین دویدن پاهایش را در موقعیت نامناسبی قرار دهد یا در حین دویدن احساس خستگی کند و ادامه فعالیت برایش خطری داشته باشد، این کفش ها از طریق یک برنامه اختصاصی که روی گوشی های هوشمند قابل نصب است، موضوع را به او هشدار می دهد. به گفته محققان آلمانی موسسه فرانهوفر، دوندگان تازه کار یا آن دسته از دوندگانی که عادت های نادرستی دارند در صورتی که روی سطح ناهموار بدوند یا در حالی که احساس خستگی می کنند به فعالیت ادامه دهند با خطر پیچ خوردن یا آسیب دیدگی مفصل مچ پا، کشیدگی تاندون ها یا حتی شکستگی استخوان مواجه می شوند. این گروه از محققان با توجه به اهمیت این موضوع حسگرهایی را با عنوان حسگرهای ایمنی در دویدن طراحی کرده اند که در قسمت کف کفش جاسازی می شود. این حسگر داده های بیومکانیکی موجود در بدن ورزشکار را اندازه گیری و براساس محاسبات لحظه ای، وضع دونده را ارزیابی می کند. چنانچه ماهیچه ها و عضلات بدن فرد پیش از دویدن گرم نشده باشد یا این که ورزشکار توانایی های خودش را بیش از آنچه است در نظر بگیرد، باید بلافاصله انجام فعالیت ورزشی را متوقف کند تا با پیامدهایی نظیر زانودرد و کشیدگی یا پاره شدن عضلات مواجه نشود. این کفش وضع بدن ورزشکار را حین انجام تمرینات ورزشی یا دویدن از دید یک پزشک متخصص مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهد. برای مثال چنانچه دونده پاهایش را در وضع نادرستی قرار دهد، وزن بدنش را روی دو پا به طور نامتوازن تقسیم کند یا بشدت خسته شده باشد بلافاصله سیستم به او هشدار می دهد.

این کفش در حقیقت یک مربی خصوصی همیشه همراه است که به شما کمک می کند بتوانید بدرستی راه بروید یا پیاده روی کنید و علاوه بر این از مواجه شدن با هرگونه پیامدی هنگام راه رفتن پیشگیری می کند

افراد میانسال توجه داشته باشند

مطالعات جدید نشان داده است مردانی که در میانسالی فعالیت های ورزشی را آغاز می کنند، ممکن است سلامتشان را در معرض خطر قرار دهند. بسیاری از این افراد با هدف کاهش وزن و رسیدن به وزن ایده آل و در نتیجه کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی هر شب یک ساعت مقابل تلویزیون و روی تردمیل پیاده روی می کنند. در حالی که فعالیت جسمی شدید و داشتن برنامه ورزشی بدون در نظر گرفتن توصیه های پزشک نه تنها سلامت آنها را تضمین نمی کند، بلکه می تواند سلامت این افراد را در معرض خطر جدی قرار دهد. مطالعات جدید نشان می دهد حتی برای فعالیت هایی که با هدف تناسب اندام انجام می شود نیز برای شدت و مدت ورزش یک آستانه و محدوده خاصی وجود دارد و خارج شدن از این محدوده می تواند خطرات جدی بویژه در سلامت قلب و عروق داشته باشد.

مربی آینده ورزشکاران

اما این کفش هوشمند به افرادی که سال ها با ورزش میانه خوبی نداشته اند و یکباره تصمیم می گیرند برای حفظ سلامتشان دست به دامن ورزش شوند کمک می کند در حین ورزش از توصیه های یک مربی خصوصی همراه بهره مند شوند. این سیستم هشداردهنده که در واقع از یک حسگر و برنامه کاربردی قابل نصب روی گوشی های هوشمند تشکیل شده و محتوی شتاب سنج و سیستم موقعیت یاب جغرافیایی است که علائم بیو مکانیکی دریافتی از بدن فرد و همچنین سرعت دویدن یا راه رفتن ورزشکار را ثبت می کند. این اطلاعات از طریق بلوتوث به گوشی تلفن همراه دونده ارسال می شود.

از کفش خود برنامه ورزشی بگیرید

به گفته محققانی که در طراحی این کفش ورزشی هوشمند همکاری داشته اند، برای استفاده از امکانات این کفش هوشمند باید یک برنامه کاربردی روی گوشی تلفن همراه نصب شود که این برنامه در کسری از ثانیه با استفاده از الگوریتم های منحصر به فرد و اختصاصی برای این کار، اطلاعات دریافتی را ارزیابی می کند و بلافاصله براساس عملکرد فرد نسبت به هرگونه خطری که می تواند در کمین ورزشکار باشد از خود واکنش نشان می دهد. چنانچه فردی در حین دویدن یا راه رفتن وضع مناسبی نداشته باشد و سیستم عملکرد او را نامناسب ارزیابی کند این برنامه پیشنهادهایی برای بهبود الگوی حرکتی ورزشکار ارائه می کند.

اما پردازش اطلاعات در این مرحله خاتمه پیدا نمی کند. در مرحله بعد اطلاعلات دریافتی از طریق گوشی تلفن همراه فرد دونده به وبسایتی منتقل می شود تا پردازش بیشتری روی اطلاعات جمع آوری شده از هر بار دویدن یا پیاده روی انجام شود و بر این اساس سیستم کامپیوتری که اطلاعات را براساس یک برنامه از پیش تعیین شده پردازش می کند یک برنامه ورزشی براساس عملکرد ورزشکار و خواسته ها و اهدافی که این فرد در نظر دارد تهیه می کند که این برنامه دائم به روزرسانی می شود.

مربی آینده ورزشکاران

یکی از مزیت های سیستم این است که می توانید براحتی آن را از کف کفش بردارید و به کفش دیگری منتقل کنید. باتری این سیستم از طریق شارژری که همراه آن فروخته می شود براحتی قابل شارژ است. اکنون نمونه اولیه این کفش ورزشی هوشمند و همچنین برنامه اختصاصی آن برای گوشی های هوشمند طراحی و ساخته شده و محققان در تلاش هستند در ادامه با ایجاد تغییراتی اندک اندازه این حسگرهای هوشمند را تا حد امکان کاهش دهند. این حسگرها باید سبک و ضد آب باشد و از دوام خوبی برخوردار باشد تا محدودیتی برای فرد ایجاد نکند.

محققان پیش بینی می کنند تا سال 1394 این کفش به بازار های تجاری عرضه شود تا در دسترس همه باشد، اما هنوز خبری درباره قیمت نهایی این کفش هوشمند اعلام نشده است.

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: جام جم