تبیان، دستیار زندگی
رویترز در گزارشی در مورد صعود تیم فوتبال ایران به جام جهانی 2014 برزیل،تحت عنوان «شکست ناپذیری ایرانی ها پیش از صعود به جام جهانی»، به همزمانی این اتفاق با رخدادهای سیاسی و بین المللی در ایران اشاره کرده و به گفت و گو با هومن افاضلی کمک مربی تیم ملی در جا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزارش رویترز از روحیه شکست ناپذیر ایرانی ها


رویترز در گزارشی در مورد صعود تیم فوتبال ایران به جام جهانی 2014 برزیل،تحت عنوان «شکست ناپذیری ایرانی ها پیش از صعود به جام جهانی»، به همزمانی این اتفاق با رخدادهای سیاسی و بین المللی در ایران اشاره کرده و به گفت و گو با هومن افاضلی کمک مربی تیم ملی در جام جهانی 2006 پرداخته است.


تیم ملی

به نوشته این خبرگزاری، قرعه نسبتا راحت تیم ملی ایران در جام جهانی 2014، در کشوری که فوتبال ورزش شماره یکش است و برای مسابقات ملی معمولا حدود 90 هزار تماشاگر به ورزشگاه ها می روند، موجب خوش بینی هواداران در مورد کسب اولین پیروزی آنها از جام جهانی 1998 تا کنون شده است.

رویترز افزوده است: ایران در جام جهانی 1998 موفق شد تیم آمریکا دشمن دیرینه خود در عرصه سیاست را 2 بر یک شکست بدهد. این دشمنی هنوز هم ادامه دارد تا جایی که دولت واشنگتن معمار اصلی تحریم های اقتصادی علیه ایران است. با وجود این برخی از ایرانی ها امیدوارند عملکرد خوب تیم ملی در جام جهانی بتواند آگاهی بین المللی در مورد کشورشان را افزایش بدهد.

رویترز در همین رابطه به مصاحبه با هومن افاضلی کمک مربی ایران در جام جهانی 2006 پرداخته است که گفت: فوتبال جایگاه ویژه ای در جامعه ایران دارد و مردم معتقد هستند که با انتخابات و صعود ایران به جام جهانی، اوضاع در حال بهتر شدن است و از این نظر احساس بسیار خوبی دارند.

تیم ملی ایران به عنوان تیم چهل و پنجم رده بندی فیفا در جام جهانی با تیم های آرژانتین، بوسنی و هرزگوین و نیجریه همگروه شده است. در این گروه آرژانتین مدعی نخست صعود به دور دوم به عنوان سرگروه است در حالیکه ایران برای دومی رقابت سختی را با نیجریه تیم سی و ششم فیفا و بوسنی به عنوان تیم بیست و یکم فیفا خواهد داشت.

افاضلی در این باره افزود: مسابقه نخست مقابل نیجریه برای ایران سرنوشت ساز خواهد بود. اگر خوب بازی کنیم اعتماد به نفسمان برای دیدارهای بعدی بیشتر خواهد شد ولی اگر ببازیم، کارمان خیلی سخت می شود.

وی در مورد تجربه حضور ناموفق ایران در جام جهانی 2006 که در آن ایران به تیم های مکزیک و پرتغال باخت و مقابل آنگولا یک بر یک مساوی کرد، ادامه داد: در دو جام جهانی قبلی سازدماندهی خوبی برای استفاده از فرصتی که به دست آورده بودیم، نداشتیم ولی اکنون سازماندهی خوبی به خصوص در دفاع داریم. این واقعا به ما کمک می کند چون تیم های دیگر حسابی روی ما باز نکرده اند.

در بین هواداران هم بیشتر ایرانی ها شانس زیادی برای صعود ایران به دور دوم جام جهانی قائل نیستند اما در عین حال اطمینان دارند که می تواند شگفتی ساز باشد به خصوص به دلیل بازی با نیجریه در کوریتیبا که از نظر ارتفاع هم سطح تهران است.

کی روش همه غیبت هایش را با پیدا کردن رضا قوچان نژاد از تیم استاندارد لی یژ بلژیک که در پنج بازی مقدماتی سه گل زد، توجیه کرد. اشکان دژاگه هافبک فولام بازیکن دیگری بود که توسط کی روش به تیم ملی معرفی شد و دو گل در نخستین تجربه ملی خود برابر قطر به ثمر رساند.

کشمکش های زودهنگام

رویترز در بخش دیگری از این گزارش به رقابت های مقدماتی جام جهانی ایران از جمله برد یک بر صفر مقابل کره جنوبی پرداخته است که احساس ایرانی ها نسبت به تیم ملی را بعد از یک سال کاملا دگرگون کرد.

به نوشته این خبرگزاری، کارلوس کی روش سرمربی فعلی ایران، در سال 2011 بعد از دوره ای پر مشکل در تیم ملی پرتغال، وارد تهران شده بود. عملکرد او به عنوان سرمربی پرتغال در جام جهانی 2010 مورد رضایت هواداران این تیم نبود و تاکتیک هایش در تیم ایران نیز خیلی زود مورد انتقاد قرار گرفت.

تیم ایران در دور چهارم مقدماتی جام جهانی، از پنج مسابقه هفت امتیاز داشت و در مقابل لبنان هم تن به شکست یک بر صفر داده بود.

رویتز در ادامه نوشت،مجید پناهی که وب سایت هواداران تیم ملی ایران را ساخته است در این خصوص گفت:این وضعیت دشمنی های زیادی را با سرمربی و تیم ملی به وجود آورد.

وضعیتی که تا آستانه استعفای کی روش پیش رفت. او با سرمربیان تیم های باشگاهی ایران هم دچار اختلاف شد و از سوی هواداران و رسانه ها به دلیل بی علاقگی به لیگ ایران و همچنین سپری کردن بیشتر زمانش در خارج از کشور مورد انتقاد قرار گرفت.

قوچان نژاد و دژاگه

اما او همه غیبت هایش را با پیدا کردن رضا قوچان نژاد از تیم استاندارد لی یژ بلژیک که در پنج بازی مقدماتی سه گل زد، توجیه کرد.

اشکان دژاگه هافبک فولام بازیکن دیگری بود که توسط کی روش به تیم ملی معرفی شد و دو گل در نخستین تجربه ملی خود برابر قطر به ثمر رساند.

افاضلی اظهار داشت:رسانه ها و مربیان در ایران خوشحال نبودند ولی هواداران فردی را می خواستند که برای کشور و پرچمشان بجنگد و این را می توان در بازیکنانی مثل دژاگه و رضا دید.

این دو بازیکن در کنار آندرانیک تیموریان و کاپیتان جواد نکونام، بازیکنان کلیدی ایران در جام جهانی برزیل خواهند بود.

میراث ماندگار فوتبال

ایران در فوتبال تاریخ کهنی دارد که به دوران مهاجران بریتانیایی در عصر ویکتوریا بر می گردد.

افاضلی گفت:فوتبال بخشی از فرهنگ ایرانی هاست که ریشه در گذشته آنها دارد. مردم به وسیله زمینه های فرهنگی و یا عقاید سیاسی می توانند به هم بپیوندند و احساس اتحاد کنند.

برتری فوتبال درایران با وجود موفقیت های رشته های چون کشتی و وزنه برداری است که از المپیک 2000 تا کنون توانسته اند 20 مدال طلای این بازی ها را برای ایران به ارمغان بیاورند.

تیم ملی فوتبال ایران در سال های 1968 و 1976 قهرمان آسیا شده است و در جام جهانی 1978 برابر اسکاتلند به تساوی یک بر یک رسید.

بخش ورزشی تبیان