تبیان، دستیار زندگی
رئیس بنیاد شهید در پاسخ به این که شما برای جانبازان زیر 70 درصد که نمی‌توانند از بسیاری امکانات استفاده کنند چه برنامه‌ای دارید پاسخ داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آغاز دیدارهای استانی با خانواده شهدا


رئیس بنیاد شهید در پاسخ به این که شما برای جانبازان زیر 70 درصد که نمی‌توانند از بسیاری امکانات استفاده کنند چه برنامه‌ای دارید پاسخ داد.

رئیس بنیاد شهید

حجت‌الاسلام شهیدی محلاتی، نماینده ولی‌فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران و معاون رئیس‌جمهور گفت: جانبازان 70 درصد در قانون به عنوان شهید زنده محسوب می‌شوند یعنی اجرشان به اندازه شهید در نظر گرفته می‌شود. بنابراین باید در ارائه امکانات فداکاری‌های افراد در نظر گرفته شود. آن کسی که 70 درصد است باید یکسری امکانات داشته باشد و جانباز 50 درصد هم در حد مشکلات خودش هم امکانات دیگری. ما این رسیدگی را بنابراین درصدی که کمیسیون پزشکی معین کرده و آن را اعلام می‌کند در نظر گرفته‌ایم.

شهیدی گفت: به عنوان مثال جانبازان قطع نخاعی ما 70 درصد هستند و کسانی هستند که شبانه روز خود را روی تخت یا ویلچر می‌گذرانند. آن کسی که 50 درصد است با توجه به شرایط بهتری که دارد، در اداره کار می‌کند. تفاوت این دو قشر خیلی با هم زیاد است. البته این موضوع هم در میان نیست که ما همه هم وغم‌مان را روی جانبازان 70 درصد گذاشته باشیم. مثلا موضوع صندوق درمان شاید بیشتر شامل جانبازان زیر 25 درصدی می‌شود. ما الآن به زیر 25 درصد حقوق نمی‌دهیم اما برایشان امکانات جانبی در نظر گرفته‌ایم.

وی افزود: سه گروه زیر پوشش ما در بنیاد شهید هستند. خانواده شهدا، جانبازان و آزادگان که ما در حد قدرتمان و ضابطه‌ای که مجلس و دولت به ما اعلام کند به همه آن‌ها رسیدگی می‌کنیم. همه این‌ها هم نقش آفرین بودند. تمام موفقیت ما در زمان جنگ از فداکاری‌های آن‌ها بوده است. همه این‌ها ولی نعمتان ما هستند. وظیفه‌مان است که به عنوان مسئول بنیاد به آن‌ها خدمت کنیم. منتها در حدی که ضابطه به ما اجازه بدهد.

ما طبق دستور مقام معظم رهبری که فرمودند نشر فرهنگ ایثار و شهادت داشته باشید و باید این فرهنگ پررنگ شود، آن را دنبال می‌کنیم

نماینده ولی‌فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در مورد دیدارهای عمومی با خانواده شهدا و جانبازان گفت: یکی از سفارشاتی که مقام معظم رهبری به من فرمودند این بود که با خانواده شهدا و جانبازان دیدار داشته باشید و بروید. من هم این دو ماهی که کار را شروع کرده‌ام، گرفتار کارهای مقدماتی بوده‌ام. ولی تصمیم دارم که دیدارهای استانی‌ام را شروع کنم و به استان‌ها رفته و با خانواده شهدا دیدار داشته باشم. اگر مقام معظم رهبری برنامه استانی داشته باشند حتماً در خدمتشان خواهیم بود که در طی این سفرها هم دیدارها انجام شود. الآن مدیر کل استان را موظف کرده‌ایم، با استاندارها و امام جمعه‌ها صحبت کرده‌ایم که این دیدارها را تنظیم کنند. دیدار آقای روحانی با خانواده شهدا و جانبازان هم همچنان 15 شب یک مرتبه ادامه دارد. انشالله نتایج خوبی از این دیدارها حاصل شود. ما طبق دستور مقام معظم رهبری که فرمودند نشر فرهنگ ایثار و شهادت داشته باشید و باید این فرهنگ پررنگ شود، آن را دنبال می‌کنیم.

حجت‌الاسلام شهیدی محلاتی با اشاره به بالا رفتن سن جانبازان و خانواده شهدا و برنامه‌های خاص مربوط به آنان گفت: ما باید برای آن‌ها برنامه ریزی کنیم. شاید هنوز برنامه مدونی ریخته نشده اما نیاز به این برنامه ریزی احساس می‌شود. چون سن به خصوص والدین شهدا بالا رفته و روی 80 و 85 سال رفته است. برنامه‌های مختلف فرهنگی برایشان در نظر گرفته‌ایم و حداقل اینست که دیداری داشته باشیم و مشکلاتشان را بررسی کنیم. به سنی رسیده‌اند که مسائل اقتصادی متعددی دارند و باید به آن‌ها رسیدگی کنیم. آن‌ها سینه‌شان واقعاً گنجینه خاطرات است و خاطرات فراوانی از شهدا دارند باید آن‌ها را جمع آوری کرده و کتاب کنیم تا مردم ببینند و بفهمند که آن‌ها چقدر حق به گردن ما دارند. مهم‌ترین مسئله آنان مسئله پزشکی و درمان است که ما از استان‌ها شروع کرده‌ایم و در تهران هم داریم منتها برنامه‌ای که بخواهم مدون بدهم هنوز نریخته‌ایم. اما در دستور کار است.

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منبع: خبرگزاری تسنیم