تبیان، دستیار زندگی
در سومین روز از کنگره سالیانه روان درمانی،دکتر حافظ باجقلی به موضوع عشق در ازدواج و تعریف آن در جامعه ما پرداخت.او گفت:دیدگاههای متفاوتی در مورد عشق وجود دارد،گروهی معتقدند که هیچ چیز زیباتر از عشق نیست و زندگی با آن معنا دارد اما گروهی مخالف آن هستند و ع
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دخالت خانواده ها=60 درصد طلاقها


در سومین روز از کنگره سالیانه روان درمانی،دکتر حافظ باجقلی به موضوع عشق در ازدواج و تعریف آن در جامعه ما پرداخت.او گفت:دیدگاههای متفاوتی در مورد عشق وجود دارد،گروهی معتقدند که هیچ چیز زیباتر از عشق نیست و زندگی با آن معنا دارد اما گروهی مخالف آن هستند و عشق را باعث بدبختی و ناکامی می دانند.

او با بیان اینکه عشق در جامعه ما مهجور مانده است گفت:گروه سوم هم انکار کننده عشق هستند و آن را ساخته ذهن و داستانها می دانند که زن و شوهر های جوان به خاطر مسائل جنسی،میانسالان عادت و در پیری به خاطر وابستگی تصور می کنند عاشق هم هستند.

دخالت والدین ددر زندگی همسران

او ادامه داد:اما نظریه های جدید روان شناسی عشق را قبول دارد و از آن تعریف علمی کرده است.

باجقلی عشق را به دو دسته تقسیم کرد و گفت:عشق شورانگیزی که در آن تمایل زیادی به یکی شدن است و در فرهنگهای مختلف با آن برخورد متفاوتی می شود و کمتر از 10 ماه تداوم دارد و اگر خوب باشد به همراهی و زندگی تبدیل می شود.ما در مشاوره ها به زوجها می گوییم که باید توجه داشته باشید که تعریف 2 نفر در مورد عشق می تواند متفاوت باشد،بنابراین دلیل اختلاف اکثر زن و و مردها این است که بعدها به چیز دیگری از عشق که در ذهنشان داشتند می رسند.

به طور کلی 9 تعریف از ازدواج وجود دارد:

• دوری و نزدیکی به معشوق فرقی ندارد و آنها احساس خوبی به هم دارند.

• باید خیلی نزدیک معشوق باشند و از دوری احساس اضطراب می کنند.

• در رابطه نزدیک احساس معذب بودن می کنند و این بیشتر در آقایان است.

• در رابطه نزدیک و دور احساس ناراحتی دارند و مرتب عاشق و فارغ می شوند.

• اعتقاد به سرمایه گذاری عاطفی در عشق را ندارند.

• مسائل جدیتری از عشق دارند.

باجقلی تاکید کرد که بهترین نوع عشق همان گروه اول است.

قدم نو رسیده مبارک

در ادامه دکتر حامد محمدی کنگرانی روانپزشک و خانواده درمان گفت:همیشه وجود فرزند در خانواده و میان زن و مرد می تواند تاثیر مثبت با منفی خود را بگذارد.

او که با موضوع"قدم نو رسیده مبارک"سخنرانی می کرد گفت:حضور نوزاد در خانواده از زمان نامزدی تا مرگ تاثیر خود را دارد،برای همین همیشه به زوجها توصیه می شود زمانی بچه دار شوند که آمادگی آن را دارند.

او به افسردگی پس از زایمان اشاره کرد و گفت:متاسفانه برخی زنان دچار آن می شوند و باید این موضوع جدی دیده شود.

محمدی سقط جنین و حضور فرزند معلول و بیمار را هم از عوامل مشکل زا در میان خانواده ها دانست.

عشق شورانگیزی که در آن تمایل زیادی به یکی شدن است و در فرهنگهای مختلف با آن برخورد متفاوتی می شود و کمتر از 10 ماه تداوم دارد و اگر خوب باشد به همراهی و زندگی تبدیل می شود.ما در مشاوره ها به زوجها می گوییم که باید توجه داشته باشید که تعریف 2 نفر در مورد عشق می تواند متفاوت باشد،بنابراین دلیل اختلاف اکثر زن و و مردها این است که بعدها به چیز دیگری از عشق که در ذهنشان داشتند می رسند

طلاق خوب

سخنران سوم این کنگره دکتر سامرند سلیمی روانپزشک بود که در مورد طلاق گفت: آمار نشان می دهد که استان مرکزی و تهران بیشترین آمار طلاق را دارند اما اینکه آمار طلاق افزایش یافته به خاطر رشد جمعیت است و این موضوع فاجعه آمیز نیست چون در جهان هم آمار طلاق در میان زوجها بالاست.

او ادامه داد:همیشه فیلم و سریالهایی که در کشور ما به موضوع طلاق می پردازد این موضوع را رنج آور و سخت نشان می دهد اما همیشه هم اینگونه نیست و می تواند یک طلاق خوب هم اتفاق بیفتد.

او تاکید کرد:البته طلاق پدیده دردناکی است چون از فرزند ، فرد و خاطرهایی که رابطه داشتیم باید جدا شویم و بنابراین حس خشم،ناامنی،حسرت و غم را تجربه می کنیم.

سلیمی به جشنهای طلاقی که مد شده اشاره کرد و گفت:این بدترین واکنش نسبت به طلاق است.

او درباره دلایل طلاق گفت:بررسیها نشان می دهد که 50 تا 60 درصد طلاقها به خاطر دخالت خانواده ها اتفاق می افتد و 8 تا 9 درصد به خاطر اعتیاد،درحالیکه آمار اعتیاد در کشور ما بالاست.

سلیمی ادامه داد:بهتر است که زن و مرد بعد از طلاق بتوانند به طور مستقل زندگی کنند و یک فضایی برای خودشان داشته باشند.

او گفت:گاهی پس از طلاق زندگی و شرایط فرد بهتر می شود پس نباید از این موضوع ترسید و طلاق خوب برای کسی اتفاق می افتد که شغل و در آمد داشته باشد.

سلمی درباره ازدواج بعد از طلاق گفت:معمولا غم و اندوه بعد از طلاق تا یک سال با او می ماند پس باید بعد از یک سال فرد یک رابطه خوب را شروع کند.

ازدواج

ازدواج ها کم شد

رییس انجمن مددکاران اجتماعی نیز با اشاره به اینکه آمار سازمان‌های ثبت احوال و ثبت اسناد در مورد میزان ازدواج در کشور مشابه نیست، اظهار کرد: در سازمان ثبت اسناد آمار ازدواج در سال 91 نسبت به 90 رشد 9.5- درصدی داشته، در حالی که آمار ازدواج بر اساس آمارهای سازمان ثبت احوال که مرجع رسمی ازدواج و طلاق در کشور است، طی یک سال مشابه رشد 5.2- درصدی را نشان می‌دهد.

سید حسن موسوی چلک با بیان اینکه ترکیب سنی جمعیت در کشور به گونه‌ای است که باید شاهد افزایش آمار ازدواج باشیم، گفت: متاسفانه علیرغم شرایط مطلوب ترکیب سنی، شاهد بالا رفتن سن ازدواج در کشور هستیم. بر اساس آمار اعلام شده میانگین سن ازدواج در مردان به 27 و در بین زنان به 24 سال رسیده است که نشان دهنده بالا رفتن سن ازدواج در کشور است. معمولا این میزان در کلانشهرهایی مثل تهران نسبت به سایر شهرهای کشور بیشتر است.

افزایش آمار زنان سرپرست خانوار رئیس انجمن مددکاران اجتماعی در مورد میزان آمار «طلاق» در کشور نیز خاطر نشان کرد: میزان آمار طلاق در کشور تحت تاثیر شرایط کلی جامعه قرار دارد؛ هرچند این پدیده فی نفسه آسیب اجتماعی نیست چون فعلی حلال بوده، اما معتقدیم که آثار مطلوبی برای جامعه به همراه ندارد و باید توجه ویژه‌ای به آن شود.

موسوی چلک با اشاره به اینکه طی سالیان گذشته ساختار جمعیتی کشور به گونه‌ای بود که 70 درصد جمعیت در روستاها و 30 درصد در شهرها وجود داشت گفت: در سرشماری سال 90 این میزان به صورت معکوس جلوه‌گر شده و ساختار جمعیتی به گونه‌ای تغییر یافته که 29 درصد جمعیت کشور را جمعیت روستایی و 71 درصد جمعیت کشور را جمعیت شهری تشکیل می‌دهد.

علیرغم شرایط مطلوب ترکیب سنی، شاهد بالا رفتن سن ازدواج در کشور هستیم. بر اساس آمار اعلام شده میانگین سن ازدواج در مردان به 27 و در بین زنان به 24 سال رسیده است که نشان دهنده بالا رفتن سن ازدواج در کشور است. معمولا این میزان در کلانشهرهایی مثل تهران نسبت به سایر شهرهای کشور بیشتر است

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی با تاکید بر اینکه عموم مسائل اجتماعی در نقاط شهری رخ می‌دهد، عنوان کرد: علاوه بر ظرفیت نقاط شهری برای پیدایش مسائل اجتماعی بخش دیگری از مسائل اجتماعی به درون خانواده‌ها مربوط می‌شود و ناشی از تضعیف روابط خانوادگی است چرا که در کشور ما آموزش‌های لازم در ارتباط با روانشناسی جنس مخالف و مهارت همسریابی ارائه نمی‌شود.

موسوی چلک با بیان اینکه 70 درصد اختلافات موجود در درون خانواده‌ها به دلیل سوء تفاهمات است گفت: تاثیر طلاق بر روی زنان سرپرست خانوار بیشتر از سایر گروه‌های اجتماعی است و بنا بر آمار مرکز آمار ایران در سال 75، یک میلیون و 200 هزار زن سرپرست خانوار در سال 85، یک میلیون و 664 هزار زن سرپرست خانوار و در سال 90 دو میلیون و 550 هزار زن سرپرست خانوار وجود داشته است که ناشی از افزایش آمار طلاق در کشور است.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی افزود: "ماهواره" عامل ایجاد روابط فرا زناشویی در میان خانواده‌هاست. مطمئنا عوارض و پیامدهای طلاق بر روی فرزندان بسیار بیشتر از سایر افراد خانواده است.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اجتماعی تبیان


منابع: خبرآنلاین و ایسنا

مقالات مرتبط :

آمار طلاق همچنان قد می‌کشد!

در جشن‌های طلاق چه می‌گذرد؟

رشد 6.5 برابری نرخ طلاق/ ناکارآمدی سیاستهای تحکیم خانواده