تبیان، دستیار زندگی
باید بدانیم که پیغمبران الهی و پیروان آن‌ها تنها به گفتن و نوشتن اکتفا نمی‌کردند، بلکه برای عملی ساختن اهداف خود حرکت می‌کردند و حتی در این راه جان خود را نثار می‌نمودند تا همیشه ادیان الهی در میان مردم حاکم باشد. «وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِن
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 یک نامه مهم از آیت الله نوری همدانی

آیت الله نوری همدانی


قرآن مجید با عناوینی، از طاغوت‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی نام می‌برد و مستکبرین، منافقین و صهیونیست‌ها را نیز در همین صف معرفی می‌کند تا پیراون ادیان الهی دشمنان خود را بشناسند و از شرور و اخلال آن‌ها جلوگیری کنند.

در پی اهانت‌هایی که به ساحت شریف پیامبر اکرم صلوات الله علیه صورت گرفت این اندیشه در اذهان برخی دانشمندان و صاحب‌نظران قوت گرفت که به صورت علمی و منطقی به این بی‌حرمتی‌ها پاسخ گفته شود و جنبه‌های مختلف آن با روشی اصولی بررسی گردد. از این رو همایشی با موضوع جایگاه ادیان الهی در نظام حقوقی در تاریخ 23 آذر ماه در دانشگاه تهران برگزار شده و حقوق‌دانان و اندیشمندان در این باب به ذکر نظرات و ارائه مقالات خود پرداختند. یکی از قسمت‌های در خور توجه این مراسم نامه‌ی مهمی بود که مرجع بزرگوار حضرت آیت الله نوری همدانی جهت قرائت در این مراسم ارسال نموده بودند که محتوایی قرآنی داشته و در واقع  راهکاری قرآنی را برای مقابله با استکبار  در این نامه تشریح فرمودند. در ادامه تفصیلی از بیانات قرآنی ایشان تقدیم می‌گردد.

آیت الله نوری همدانی

از جمله بیانات ایشان طی این نامه تصریح بر این مطلب بود كه هدف انبیاء و ادیان الهی ساختن جامعه ای متکامل و پیشرو است که با اعتقاد به اصول دینی و مجهز بودن به اصول اخلاقی با وحدت و انسجام در راه صلح و صفا، عدالت، صداقت، امانت و تقوا حرکت کنند و بر اساس فرهنگ دینی و سیاست اسلامی گام بردارند و از ضد ارزش‌های مانند ظلم، خیانت، فقر و جهل به کلی بر کنار باشند.

معظم له خاطرنشان کرد: قرآن مجید با عناوینی از طاغوت‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی نام می‌برد و مستکبرین، منافقین و صهیونیست‌ها را نیز در همین صف معرفی می‌کند تا پیراون ادیان الهی دشمنان خود را بشناسند و از شرور و اخلال آن‌ها جلوگیری کنند.

این مرجع تقلید تاکید کردند: پیغمبران الهی و پیروان آن‌ها برای مقابله با طاغوت‌ها تنها به گفتن و نوشتن اکتفا نمی‌کردند، بلکه برای عملی ساختن اهداف، حتی جان خود را نثار می‌نمودند تا همیشه ادیان الهی در میان مردم حاکم باشد.

متن پیام حضرت آیت الله نوری همدانی در پی می‌آید.

بسم‌الله الرحمن الرحیم

با عرض سلام و تحیت به محضر شخصیت‌های محترمی که به منظور برگزار «همایش ملی جایگاه ادیان الهی در نظام حقوقی» در آن مجمع محترم حضور دارند.

خداوند متعال به موازات خلقت انسان‌ها راه زندگی آنان را به آن‌ها نشان دادند و در قرآن مجید در 59 موزد این راه را که با فطرت انسان‌ها نیز هم‌آهنگ است صراط مستقیم نامیدند و پیمودن این راه با وسیله سعادت و تکامل انسان‌ها قلمداد نمودند.

ضمناً ابلاغ صراط مستقیم زندگی بشریت را به عهده پیامبران علیهم‌السلام که شاگردان خاص مکتب الهی هستند و از راه وحی و الهام پیام‌های خالق جهان هستی را دریافت می‌نمایند گذاشتند و فرمودند:

«وَإِن مِّنْ أُمَّةٍ إِلَّا خلَا فِیهَا نَذِیر» (آیه 24 سوره فاطر)

یعنی هر امتی که به وجود آمده اس از جانب خداوند انذار کننده‌ای نیز داشته است.

به طور خلاصه کتاب‌های آسمانی که مشتمل بر بیان ارزش‌های الهی است بر پیغبران نازل شده و به این وسیله ادیان الهی متشکل گردید.

هدف انبیاء و ادیان الهی ساختن یک جامعه متکامل و پیشرو است که آن جامعه با اعتقاد به اصول دینی و مجهز بودن به اصول اخلاقی با وحدت و انسجام در راه صلح و صفا، عدالت، صداقت، امانت و تقوا حرکت کنند و بر اساس فرهنگ دینی و سیاست اسلامی گام بردارند و از ضد ارزش‌های مانند ظلم، خیانت، فقر و جهل به کلی بر کنار باشند.

ما در اینجا برای نمونه یک آیه از قرآن مجید که بیانگر هدف خداوند از ارسال پیامبران در استمرار خط رسالت از آدم تا خاتم پیغمبران حضرت محمد مصطفی علیهم السلام است را ذکر می‌کنیم.

آیت الله نوری همدانی

«قَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْط» (آیه 25 سوره حدید) یعنی؛ ما پیغمبران خود را با دلائل و معجزات به همراه کتاب آسمانی و دین الهی به این منظور به سوی بشریت فرستادیم که همه مردم جهان به اجرای عدالت در کلیه شئون زندگی قیام کنند و بر اساس رعایت عدالت زندگی کنند.

این مطلب را نیز بدانیم که قرآن مجید به منظور این که پیروان ادیان الهی آگاهانه و هشیارانه برنامه‌های دینی را به کار ببندند و ثابت قدم باشند از تمرد و طغیان و تخلف گروهی که به تعالیم انبیاء پشت پا می‌زنند و مشکلات و مصائبی برای انسان‌ها به وجود می‌آورند، فراوان سخن می‌گوید و با عناوینی از طاغوت‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی نام می‌برد و مستکبرین و منافقین و صهیونیست‌ها را نیز در همین صف معرفی می‌کند تا پیروان ادیان الهی دشمنان خود را بشناسند و از شرور و اخلال آن‌ها در زندگی خود جلوگیری کنند.

امید که آن مجمع محترم و آن نخبگان عزیز با تبادل افکار و همایش تأثیرگذار تصمیمات سازنده و آموزنده‌ای را با تکیه به معارف ادیان الهی برای بشریت امروز بلکه برای همیشه انسان‌ها عرضه بدارند و راهکارهائی را برای حاکمیت ادیان الهی ارایه نمایند.

و نیز باید بدانیم که پیغمبران الهی و پیروان آن‌ها تنها به گفتن و نوشتن اکتفا نمی‌کردند، بلکه برای عملی ساختن اهداف خود حرکت می‌کردند و حتی در این راه جان خود را نثار می‌نمودند تا همیشه ادیان الهی در میان مردم حاکم باشد.

«وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُون» (آیه 105 سوره انبیاء)

فرآوری شده توسط نعمتی

كارشناس شبكه تخصصی قرآن تبیان


منبع: پایگاه اطلاع رسانی حوزه