الکل طبیعی در نوشابه های مجاز
آیة الله بهجت(ره):
الف) خیر، خلاف احتیاط است و اگر علم حاصل است که از تقطیر مسکر مایع بالاصاله بدست آمده، جایز نیست.
ب) حکم نوشیدن آن تابع نجاست آن است و اگر از تقطیر مسکر مایع بالاصاله بدست آمده، نجس است.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)
آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظله):
الف و ب- اگر الکل مذکور مایع بالاصالة و کثیر آن سکرآور باشد و لو قلیل آن موجب سکر نباشد جایز نیست و نجس هم هست و نوشیدن آن هم حرام است.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)
آیة الله فاضل لنکرانی(ره):
اگر الکل از شراب گرفته شده باشد که نجس است کل مایع نجس می شود و خوردن آن حرام است و بیع آن هم برای خوردن حرام است. اما اگر استفاده دیگری غیر از خوردن داشته باشد مانعی ندارد. و بیع آن برای آن کار حلال صحیح است. اما اگر الکل پاک را در خلل آن کنند و به نحوی باشد که مسکر نباشد پاک است و خوردن آن حلال است و خرید و فروش آن هم مانعی ندارد.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)
آیة الله مکارم شیرازی(دام ظله):
هر گاه مبدل به مایع مست کننده نشود (ولو مستی خفیف) از این نظر حرام نیست ولی چنانچه مایع مست کننده ای در آن بریزند از نظر طهارت و نجاست مورد اشکال واقع خواهد شد و خوردن آن هم اشکال دارد ولی اگر ذاتاً به هنگام تولید چنین حالتی پیدا شود و مست کننده نباشد حرام و نجس نیست.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)
آیة الله نوری همدانی(دام ظله):
الف) چنانچه مست کننده باشد. جایز نیست هر چند به اندازه سر سوزنی هم باشد زیرا هر مایع مست کننده نجس و منجّس است.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)
ب) به مساله 112 توضیح المسائل مراجعه نمایید. (قسمتی از مساله 112):
اگر انسان نداند از چیزی که مست کننده و روان است درست کرده اند، پاک می باشد و خوردنش جایز است.
(توضیح المسائل، 1381، ص 32، م 112)
بخش احکام اسلامی تبیان