تبیان، دستیار زندگی
معاون وزیر نفت از صدور بخشنامه‌ای توسط معاون اول رئیس جمهور به تمامی وزارتخانه‌ها و ادارات دولتی مبنی بر خاموش کردن سامانه‌های گرمایشی و شوفاژ خانه‌ها در ساعات تعطیلی ادارات خبر داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کارمندان می لرزند؟


معاون وزیر نفت از صدور بخشنامه‌ای توسط معاون اول رئیس جمهور به تمامی وزارتخانه‌ها و ادارات دولتی مبنی بر خاموش کردن سامانه‌های گرمایشی و شوفاژ خانه‌ها در ساعات تعطیلی ادارات خبر داد.

کارمندان

حمیدرضا عراقی مدیرعامل شرکت ملی گاز امروز در گفتگویی از صدور بخشنامه‌ای جدید توسط معاون اول ریس جمهور به تمامی دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های دولت خبر داد و گفت: بر اساس این بخشنامه تمامی ادارات دولتی موظف شده اند تا سامانه‌های گرمایشی و شوفاژ خانه‌ها را پس از پایان ساعت کاری خاموش کنند.

معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه به دلیل کمبود گاز مطابق با این بخشنامه تمامی دستگاه‌ها و ادارات دولت یک ساعت پس از پایان ساعت کار باید سامانه های گرماشی خود را خاموش کنند، تصریح کرد: همچنین این ادارات یک ساعت پیش از آغاز به کار ادارات می توانند سامانه‌های گرمایشی را روشن کنند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران بار دیگر خواستار صرفه جویی بیشتر مردم در مصرف گاز طبیعی شد و افزود: اگر مردم صرفه جویی کنند مشکلی در تامین گاز وجود نخواهد داشت.

هشدارهای شرکت ملی گاز به مشترکان خانگی و تجاری در حالی از روز گذشته شدت گرفته است که برای زمستان سالجاری با بهره‌برداری از طرح‌های جدید، ظرفیت تولید و انتقال گاز طبیعی ایران نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

از سوی دیگر همزمان با منفی شدن تراز تولید و مصرف گاز، وزارت نفت هفته گذشته مذاکراتی با عراق، هند و پاکستان برای امضای قراردادهای صادرات گاز انجام داده است.

زمستان سال گذشته با وجود عدم افزایش ظرفیت تولید گاز، کاهش واردات گاز از ترکمنستان، نه تنها گاز هیچ یک از مشترکان خانگی و تجاری قطع نشد که حتی رکوردهای جدیدی در صادرات گاز ایران به ترکیه ثبت شده بود.

مشترکان خانگی برای جلوگیری از افت فشار گاز خانگی در مصرف این حامل انرژی صرفه جویی کنند.

در صورت خودداری مشترکان از صرفه جویی، احتمال افت شدید فشار گاز در مصارف خانگی وجود خواهد داشت، در صورت کاهش مصرف و رعایت صرفه‌جویی مشکلی در تامین مطمئن گاز مصرفی خانگی وجود نخواهد داشت

بر اساس آمارهای منتشر شده توسط وزارت نفت در طول 72 ساعت گذشته تاکنون متوسط مصرف گاز مشترکان خانگی و تجاری از مرز 415 میلیون مترمکعب در روز گذشته و هم اکنون مصرف گاز ایران به مرز بحران رسیده است.

آخرین وضعیت تولید و مصرف زمستانی گاز

با ورود اولین جبهه هوای سرد زمستانی به نیمه شمالی کشور، مصرف گاز مشترکان خانگی به 415 میلیون مترمکعب افزایش یافته و با وجود افزایش ظرفیت تولید و انتقال گاز برای زمستان سالجاری، شرکت ملی گاز شرط عدم قطع گاز منازل را صرفه‌جویی توسط مشترکان اعلام می‌کند.

حمیدرضا عراقی مدیرعامل شرکت ملی گاز آبان ماه سالجاری با بیان اینکه برای زمستان سالجاری نیاز به گاز کشور برای تامین سوخت تمامی مشتکان خانگی، تجاری، صنایع، نیروگاه‌ها و صادرات روزانه بیش از 700 میلیون مترمکعب در روز است، گفته بود: با احتساب واردات گاز از ترکمنستان ظرفیت پالایش گاز کشور حدود 500 میلیون مترمکعب در روز است.

از این رو برای زمستان سالجاری کسری تولید و مصرف گاز طبیعی کشور بیش از 200 میلیون مترمکعب در روز بوده که بخشی از این کسری گاز با مصرف فرآورده‌های نفتی جبران می‌شود.

بر اساس آمارهای منتشر شده توسط وزارت نفت در طول 72 ساعت گذشته تاکنون متوسط مصرف گاز مشترکان خانگی و تجاری از مرز 415 میلیون مترمکعب در روز گذشته و هم اکنون مصرف گاز ایران به مرز بحران رسیده است

با ورود اولین جبهه هوای سرد و بارش برف در اکثر استان‌های نیمه شمالی کشور، در 48 ساعت گذشته تاکنون متوسط مصرف گاز طبیعی در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیر عمده به بیش از 415 میلیون مترمکعب در روز رسیده است.

صرفه‌جویی نکنید گاز منازل قطع می‌شود

همزمان با اوج گیری متوسط مصرف گاز زمستانی مشترکان خانگی، روز گذشته شرکت ملی گاز ایران نسبت به صرفه جویی در مصرف گاز به مردم هشدار داده است.

حمیدرضا عراقی مدیرعامل شرکت ملی گاز با اشاره به افزایش قابل ملاحظه مصرف گاز طبیعی کشور در چند روز گذشته تاکنون، گفت: مشترکان خانگی برای جلوگیری از افت فشار گاز خانگی در مصرف این حامل انرژی صرفه جویی کنند.

در صورت خودداری مشترکان از صرفه جویی، احتمال افت شدید فشار گاز در مصارف خانگی وجود خواهد داشت، در صورت کاهش مصرف و رعایت صرفه‌جویی مشکلی در تامین مطمئن گاز مصرفی خانگی وجود نخواهد داشت.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: محدود کردن مصارف نیروگاه‌ها، صنایع بزرگ و کوچک، پالایشگاه‌ها، مجتمع‌های پتروشیمی و در نهایت شبکه خانگی از راهکارهای شرکت ملی گاز در صورت رعایت نشدن صرفه‌جویی است.

بخش اقتصاد تبیان

منبع : مهر