تبیان، دستیار زندگی
امروز شنبه برابر با بیست و سوم آذر 1392هجری خورشیدی، یازدهم صفر 1435 هجری قمری و چهاردهم دسامبر 2013 میلادی است. مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بیست و سوم آذر در آینه تاریخ معاصر ایران

رخداد تاریخی

امروز شنبه برابر با بیست و سوم آذر 1392هجری خورشیدی، یازدهم صفر 1435 هجری قمری و چهاردهم دسامبر 2013 میلادی است. مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:

23 آذر 1357

با گسترش تظاهرات مردمی علیه رژیم پهلوی در بیشتر شهرهای کشور، نیروهای نظامی به مردم حمله کردند و دهها تن در کرمان، مشهد، اصفهان، جهرم، یزد و سبزوار را به شهادت رساندند.

23 آذر 1357

امام خمینی(ره) با محکومیت کشتار مردم شهرهای کشور به وسیله ماموران پهلوی با انتشار پیامی فرمودند: جنایاتی که در اصفهان و نجف آباد و بعضی از شهرستان‏ها شده است، به قدری با شرافت انسانی منافی است که وجدان هر انسانی را سخت رنج می‏دهد...اکنون با در نظر گرفتن رفراندوم تاسوعا و عاشورا که غیررسمی بودن شاه و دولت را به جهانیان ثابت نمود، بر ملت است که به حکم اسلام و قانون، از اطاعت شاه و دولت سرپیچی کنند، مالیات نپردازند و به کلیه اعتصابات تا رفتن شاه ادامه دهند.

23 آذر 1354

پستخانه تهران آتش گرفت و قسمت زیادی از نامه های داخلی و خارجی در آتش سوخت.

23 آذر 1350

دیپلمات های ایرانی مقیم عراق در پی قطع روابط 2 کشور به تهران بازگشتند. قطع روابط به علت اعتراض عراق به عملیات نیروی دریایی ایران در بازگرداندن و پاکسازی جزایر سه گانه ایران در خلیج فارس بود.

23 آذر 1343

اعلامیه روحانیون فارس که در حمایت از مراجع تقلید بویژه امام خمینی(ره) صادر شده بود، در بیشتر شهرهای ایران توزیع شد. در این اعلامیه روحانیون و علمای فارس ضمن اعلام پشتیبانی کامل خود اعلام داشتند:...اگر خدای نخواسته کوچک ترین جسارت نسبت به ساحت مقدس ایشان گردد، با عکس العمل شدید ما روبه رو خواهد شد و پنهان نیست که قیام روحانیون با تأیید قاطبه ملت مسلمان همراه است.

23 آذر 1342

بازرگانان و اصناف تهران در اعتراض به عملکرد رژیم پهلوی و دستگیری عده ای از علما و وعاظ آذربایجان، با صدور اعلامیه ای ضمن همدردی با مردم این خطه، تنفر خود را نسبت به اعمال ضد بشری حکومت اعلام داشتند.

23 آذر 1338

مجلس شورای ملی با تغییر عنوان سازمان پلیس گمرک به اداره نگهبانی و انتظامی وزارت گمرکات و انحصارات، موافقت کرد.

23 آذر 1314

قانون کدخدایی مشتمل بر 12 ماده که سه روز پیش از این(20 آذر ماه) به تصویب مجلس شورای ملی رسیده بود، ابلاغ شد. در این قانون کدخدای ده نماینده مالک و مسوول اجرای قوانین و نظامنامه های دولت، معرفی شده بود.

23 آذر 1311

انگلیس به دلیل لغو قرارداد دارسی، از ایران به دادگاه لاهه شکایت کرد. ایران قبل از این اعلام کرده بود دیوان صلاحیت رسیدگی را به این موضوع ندارد.

23 آذر 1304

میرزا حسن خان مشارالملک وزیر امور خارجه، تصمیم مجلس موسسان در واگذاری دایمی سلطنت به رضاخان را به تمامی سفارتخانه ها ابلاغ کرد.

23 آذر 1300

مجلس شورای ملی، پیمان 26 ماده ای منعقده میان ایران و دولت بلشویکی روسیه را تصویب کرد. به موجب این پیمان، دولت روسیه در ازای لغو تمامی قراردادهای استعماری تحمیل شده از طرف تزارها بر ایران، اجازه یافت در صورت دخالت مسلحانه یک دولت خارجی در امور ایران و تهدید سرحدات شوروی، حق دخالت متقابل در ایران را داشته باشد.

23 آذر 1286

عده ای از طرفداران محمدعلی شاه که مخالف مشروطه بودند پس از تجمع در میدان بهارستان تهران به ساختمان مجلس حمله کردند. در این حمله که با مقاومت محافظان مجلس روبرو شد، عده ای کشته و یا مجروح شدند.

تنظیم: هومن بهلولی