تبیان، دستیار زندگی
ماه دسامبر، برای کیم جونگ اون، رهبر 29 ساله کره‌شمالی سالگرد عزا و در عین حال سالگرد جانشینی و رهبری است. دو سال پیش در هفدهم دسامبر بود که پدرش کیم جونگ ایل، درگذشت و او دو روز بعد رسما با لقب وارث کبیر، جانشین پدر شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا شوهر عمه اعدام شد؟


ماه دسامبر، برای کیم جونگ اون، رهبر 29 ساله کره‌شمالی سالگرد عزا و در عین حال سالگرد جانشینی و رهبری است. دو سال پیش در هفدهم دسامبر بود که پدرش کیم جونگ ایل، درگذشت و او دو روز بعد رسما با لقب وارث کبیر، جانشین پدر شد.

جانگ سونگ

امروز تقریباً مصادف با دومین سالگرد درگذشت رهبر اعظم (کیم جونگ ایل)، وارث کبیر، شوهر عمه قدرتمند خود، جانگ سونگ تائک و داماد کیم ایل سونگ، پدر بزرگ و رهبر بزرگ کره‌شمالی را به اتهام خیانت و اعمال مجرمانه اعدام کرد. او نقش بسیار مۆثری در تحکیم قدرت کیم جونگ اون در دو سال گذشته داشت و تا ده روز پیش که رسما از همه سمت‌ها و اختیارات خود عزل شد دومین‌فرد قدرتمند کره‌شمالی محسوب می‌شد.

زن بارگی، قاچاق مواد مخدر، استعمال مواد مخدر، فساد مالی و ترویج فحشا در میان سران حکومت کره‌شمالی از جمله اتهامات اولیه ای بود که پیونگ یانگ علیه او مطرح و او را از قدرت کنار گذاشت، اما پس از اعدام او اعلام شد که ژنرال چهارستاره، قصد کودتا علیه کیم جونگ اون را داشته است.

از فاصله عزل جانگ سونگ تائک تا صدور فرمان اعدام او که امروز به اجرا در آمد، بیش از ده روز نمی گذرد. چین، آمریکا و کره جنوبی اولین کشورهایی بودند که به اعدام شوهر عمه قدرتمند و پرنفوذ رهبر کره‌شمالی واکنش نشان دادند اما تا شب روز واقعه عمده کشورهای جهان از این اقدام ابراز شگفتی و انزجار کردند.

درچنین شرایطی دو سۆال اذهان را درگیر کرده است؟ اول اینکه دلیل واقعی اعدام شوهر عمه چه بوده است؟ و دوم اینکه سرنوشت همسر تائک که عمه رهبر کره‌شمالی و دختر بازمانده از کیم ایل سونگ رهبر بزرگ کره‌شمالی است و از جمله عوامل پشت پرده قدرتمند در ساختار قدرت در این کشور است، چه خواهد شد؟

اولین خبرها پس از اعدام جانگ سونگ تائک این است که او به قصدش برای کودتا علیه کیم جونگ اون اعتراف کرده است. وزارت دفاع کره شمالی با صدور بیانیه ای نزدیک به سه هزار کلمه از قول شوهر عمه گفته است که او قصد براندازی داشته است.  وب سایت خبری شبکه تلویزیونی سی ان ان به نقل از منابع خبری رسمی کره شمالی گزارش داده است که جانگ سونگ تائک اعتراف کرده است قصد براندازی با تکیه بر گروهی از وفاداران خود در ارتش داشته است.

این احتمال وجود دارد که کیم جونگ اون و یا حلقه دیگری از نظامیان کره شمالی که وفاداری بیشتری به او داشته اند از قدرت بیش از حد شوهر عمه، در هراس بوده و یا خود کیم جونگ اون از اینکه دائما بخواهد زیر چتر حمایتی او عمل کند و همه چیز را با او هماهنگ کرده یا از او اجازه بگیرد به تنگ آمده باشد

سرعت عمل پیونگ یانگ در برکناری تا اعدام این شخصیت قدرتمند در کره شمالی، می تواند موید این حقیقت باشد که رهبر کره شمالی و حلقه نظامیان قدرتمندی که او را احاطه کرده اند به شدت از جانگ سونگ تائک و انچه در سر داشته وحشت کرده اند. شین هوا نیز در گزارشی فاش کرده است در هفته های گذشته چند نفر از دستیاران دیگر تائک نیز دستگیر و اعدام شده‌اند و یکی از این افراد توانسته از کره‌شمالی فرار کند و اکنون در چین تلاش می‌کند از کره جنوبی پناهندگی بگیرد.

با این همه از آنجا که کره‌شمالی کشوری فاقد جریان اطلاعات و گردش اخبار است و بدون ارتباط با جهان خارج به سر می برد به سختی می‌توان نسبت به صحت و سقم اطلاعات منتشر شده درباره شوهر عمه و اعدام او استناد کرد چه رسد به اینکه تحلیل دقیقی درباره آن ارائه داد.

از این رو این احتمال وجود دارد که کیم جونگ اون و یا حلقه دیگری از نظامیان کره شمالی که وفاداری بیشتری به او داشته اند از قدرت بیش از حد شوهر عمه، در هراس بوده و یا خود کیم جونگ اون از اینکه دائما بخواهد زیر چتر حمایتی او عمل کند و همه چیز را با او هماهنگ کرده یا از او اجازه بگیرد به تنگ آمده باشد.

نکته دیگر وضعیت آشفته اقتصادی حاکم بر کره شمالی است که سبب می شود گمان کنیم کیم جونگ اون با اعدام شوهر عمه خود تا مدتی این آشفتگی ها را به گردن وی انداخته و خود را مبرا از خطاها، شکست ها و ناکامی های این کشور خصوصا در دو سال و نیم گذشته نشان دهد

نکته دیگر وضعیت آشفته اقتصادی حاکم بر کره شمالی است که سبب می شود گمان کنیم کیم جونگ اون با اعدام شوهر عمه خود تا مدتی این آشفتگی ها را به گردن وی انداخته و خود را مبرا از خطاها، شکست ها و ناکامی های این کشور خصوصا در دو سال و نیم گذشته نشان دهد.

در عین حال با اعدام این چهره بسیار شناخته شده کره شمالی که هم در چین و هم در کره جنوبی از جایگاه ویژه ای برخوردار بود شرایط برای یکه تازی و نمایش بیشتر قدرت از سوی کیم جونگ اون فراهم می شود.

درباره عمه کیم جونگ اون اما، تقدیر به گونه دیگری رقم خواهد زد. کیم کیونگ هوی، خواهر کوچک کیم جونگ ایل، که عمه رهبر کنونی کره شمالی است، ضعیف تر و بیمار تر از آن است که بخواهد شریک جرم مناسبی برای شوهر خود باشد. از سوی دیگر خیلی بعید است، وارث کبیر، عمه خود را اولا شریک جرم شوهرش کند و ثانیا او را به مجازات برساند. به نظر می رسد حتی اگر او در توطئه‌های احتماًلی شوهرش علیه کیم جونگ اون دست داشته باشد، رهبر کره شمالی برای حفظ آبرو و سست نشدن پیوندهای قدرت، صرفا به خلع ید او از اختیاراتش و منزوی ساختن بیشتر او اکتفاء کند.

بخش سیاست تبیان

منبع: خبرآنلاین