تبیان، دستیار زندگی
مردی نمى توانست اخلاص خود را حفظ کند، روزى چاره اندیشى کرد و با خود گفت: در گوشه شهر، مسجدى متروک هست که کسى به آن توجه ندارد و رفت و آمد نمى کند، خوب است شبانه به آن مسجد بروم، تا کسى مرا ندیده خالصانه خدا را عبادت کنم .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حکایتی تأثیرگذار از اهمیت اخلاص


مردی نمى توانست اخلاص خود را حفظ کند، روزى چاره اندیشى کرد و با خود گفت: در گوشه شهر، مسجدى متروک هست که کسى به آن توجه ندارد و رفت و آمد نمى کند، خوب است شبانه به آن مسجد بروم، تا کسى مرا ندیده خالصانه خدا را عبادت کنم .


اخلاص

صاحبخانه جوابم کرده بود. خیلی دنبال خونه گشتیم تا اون خونه رو پیدا کردیم. دیوارهاش کثیف بود اما هزینه نقاش نداشتم. تصمیم گرفتم خودم رنگش کنم. باجناق عارف مسلکم هم قبول کرد که کمکم کنه. چند روز بعد از تموم شدن نقاشی، صاحبخونه جدید گفت که مشکلی براش پیش اومده و خواهش کرد قرارداد رو فسخ کنیم.

چاره ای نبود وقتی با باجناق برمیگشتیم احساس میکردم دستم بد جوری از پاهام درازتره و گوشهام از هر دوش درازتر. حسابی کلافه بودم و شاکی. از خودم، از صاحبخونه از خدا و... باجناق با یه آرامشی گفت "خوب شد به خاطر خدا نقاشی کردم" و دیگه هیچ نگفت.

همین بود راز آرامش باجناق. فهمیدم چرا ناراحت نیست، چرا شاکی نیست و چرا احساس ضرر نمیکنه.

کار اگر برای خدا باشه آدم هیچ وقت ضرر نمیکنه. چه به نتیجه برسه و چه نرسه .( هر چند ما مکلفیم بهترین برنامه ریزی رو کنیم برای رسیدن به  بهترین نتیجه)

حتی نقاشی خونه هم میشه با نیت الهی باشه

خداوند به قهرمان توحید، حضرت ابراهیم، اینطور یاد داد:

« بگو به درستی که نماز و عبادت و زندگی و مرگ من برای پروردگار جهانیان است.»

سوره انعام آیه 162

راستی غصه نخوریا! اون سال من بدون سرپناه نموندم .

نقل یک حکایت تأثیر گذار

برای هر چه ملموس تر شدن اهمیت اخلاص در نیات در اینجا یک حکایت دیگر نقل خواهیم کرد باشد که تذکری باشد برای همه ما ...

مردی نمى توانست اخلاص خود را حفظ کند، روزى چاره اندیشى کرد و با خود گفت: در گوشه شهر، مسجدى متروک هست که کسى به آن توجه ندارد و رفت و آمد نمى کند، خوب است شبانه به آن مسجد بروم، تا کسى مرا ندیده خالصانه خدا را عبادت کنم .

خداوند به حضرت موسی این گونه می فرماید: اى موسى! آن چه براى خشنودى من باشد بسیار است اگر چه اندک باشد، و آن چه با آن جز من خواسته شود، فراوانش اندک باشد

در نیمه هاى شب مخفیانه به آن مسجد رفت، آن شب باران مى آمد و رعد و برق و بارش، شدت داشت.

او در آن مسجد مشغول عبادت شد، در وسط هاى عبادت، ناگهان صدایى شنید، با خود گفت: حتما شخصى وارد مسجد شد، خوشحال شد «که آن شخص فردا مى رود و به مردم مى گوید این آدم چقدر انسان خداشناس و وارسته اى است که در نیمه هاى شب به مسجد متروکه آمده و مشغول نماز و عبادت است» او بر کیفیت و کمیت عبادتش افزود و همچنان با کمال خوشحالى تا صبح به عبادت ادامه داد، وقتى که هوا روشن شد، و به آن کسى که وارد مسجد شده بود، زیر چشمى نگاه کرد، دید آدم نیست بلکه سگ سیاهى است که بر اثر رعد و برق و بارندگى شدید، نتوانسته در بیرون بماند و به مسجد پناه آورده است .

پیش خود شرمنده شد که ساعت ها براى سگ، عبادت مى کرده است .... «1»

اهمیت اخلاص

1: بالاترین نعمت اخلاص است: نعمت های خداوند ابزارهای زندگی در این دنیا هستند و هر چه نعمت های خداوند بیشتر بر انسان نازل شود انسان زندگی بهتری خواهد داشت ولی تا به حال فکر کرده ایم بهترین نعمت خداوند چه نعمتی است؟ امام صادق علیه السلام در پاسخ به این سوال می فرماید:

هیچ نعمتى بالاتر از این نیست که در دل بنده چیزى جز خدا نباشد«2»

خداوند به قهرمان توحید، حضرت ابراهیم، اینطور یاد داد: قل ان صلاتی و نسکی و محیای و مماتی لله رب العالمین بگو به درستی که نماز و عبادت و زندگی و مرگ من برای پروردگار جهانیان است

خداوند در یک حدیث قدسی می فرماید:

اخلاص، سرّی از اسرار من است که در دل بندگان محبوب خویش به امانت نهاده ام«3»

2: کمش هم زیاد است: وقتی یک محصولی کم باشد کسی به آن دل نمی بندد، آن را به شمار نمی آورد، از داشتن آن خوشحال نیست، ولی اخلاص محصولی است که یک ذره آن بهتر است یک دنیا عمل غیر خالص می باشد همان گونه که خداوند به حضرت موسی این گونه می فرماید:

«اى موسى! آن چه براى خشنودى من باشد بسیار است اگر چه اندک باشد، و آن چه با آن جز من خواسته شود، فراوانش اندک باشد» «4»

رسول گرامی اسلام می فرماید: «دل خویش را خالص نما تا اندک کوشش تو را بسنده باشد.«5»

پی نوشت ها:

1: داستان ها و حکایات مسجد

2: قَالَ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ علیه السلام :مَا أَنْعَمَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَى عَبْدٍ أَجَلَّ مِنْ أَنْ لَا یکونَ فِی قَلْبِهِ مَعَ اللَّهِ غَیرُهُ«مستدرک‏الوسائل، ج1، ص101»

3: قال رسول الله صل الله علیه و آله: مخبرا عن جبرئیل عن الله عز و جل أنه قال: الإخلاص سر من أسراری استودعته قلب من أحببت من عبادی«بحارالأنوار، ج67، ص249»

4: یا مُوسَى! مَا أُرِیدَ بِهِ وَجْهِی فَکثِیرٌ قَلِیلُهُ وَ مَا أُرِیدَ بِهِ غَیرِی فَقَلِیلٌ کثِیرُهُ«الکافى، ج8، ص45»

5: عن النبی صل الله علیه و آله:أخلص قلبک یکفک القلیل من العمل«بحارالأنوار، ج70، ص175»

 فرآوری: محمدی                

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منابع:

وبلاگ پاتوق بچه شیعه ها

وبلاگ توسل

مطالب مرتبط:

نیت خالص، توبه از گناه و وصیت کردن

آشنایی با مراتب والای اخلاص ! 

اخلاص به پیشانی نیست!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.