تبیان، دستیار زندگی
که خانه های من در زمین همان مساجدند که برای اهل آسمان می درخشند، آن گونه که ستارگان برای اهل زمین می درخشند. خوشا به حال آنان که مساجد را خانه خویش قرار داده اند... خوشا به حال بنده ای که در خانه خویش وضو بگیرد، آن گاه مرا در خانه ام زیارت کند! آگاه باشید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خانه‌هایی در زمین که برای فرشتگان می‌درخشد!


انتساب مساجد به عنوان خانه های خداوند بر روی زمین در جهت حفظ قداست این اماکن است.

مسجد گوهرشاد مشهد

در راستای تبیین جایگاه و منزلت مسجد در فرهنگ اسلامی، در برخی از روایات ویژگی هایی برای این مکان مقدس ذکر شده است؛ در یکی از این احادیث قدسی وارد شده، حضرت رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) می فرماید: «خداوند فرموده است: ان بیوتی فِی الارضِ المساجد، تُضینی لاهلِ السماءِ کَما تُضینی النجومِ لاهل الارضِ. الا طوبی لِمن کانت المَساجد بیوته. الا طوبی لِعبد تُومنا من بَیته ثُم زارنی فی بیته. الا ان عَلی المزبور کرامة الزائر. الا بشر الامشائی فی الظلمات الی المَسجد بالنور الساطعِ یوم القیامة .» به این معنا که خانه های من در زمین همان مساجدند که برای اهل آسمان می درخشند، آن گونه که ستارگان برای اهل زمین می درخشند.

 خوشا به حال آنان که مساجد را خانه خویش قرار داده اند... خوشا به حال بنده ای که در خانه خویش وضو بگیرد، آن گاه مرا در خانه ام زیارت کند! آگاه باشید که بر زیارت شونده لازم است که زائر خویش را بزرگ شمارد و به وی احسان کند. کسانی را که در دل تاریکی شب به سوی مساجد گام بر می دارند، به نوری درخشان در روز قیامت، بشارت دهید!» (بحار الانوار/ج 84/ص 14)

حدیث قدسی، همان کلام وحی است که به اذن و دستور خداوند از طرف خداوند و به وسیله فرشتگانش بر پیغمبر نازل می شود؛ بر قلب پیامبر و معصومین(علیهم السلام) نقش می بندد و به عنوان فرمایش خداوند به مۆمنین منتقل می شود.

وی با تاکید بر این که این حدیث به روشنی ماهیت عبادی مسجد را نشان می دهد، اظهار کرد: خداوند می فرمایند خانه های من در روی زمین مساجدند؛ اما باید این مسئله را مدنظر قرار داد که خداوند با این همه عظمت و جلال چه نیازی به مسجد دارد؟ در حالی که تمامی جهان هستی متعلق به خداوند و آفریده خداوند است.

این موضوع که خداوند در مسجد عبادت می شود، پس خود آن مکان چه جایگاهی در نزد خداوند دارد ریشه در این امر دارد که پروردگار متعال برای این که این اماکن، قداست و معنویت خود را داشته باشد آن را منتسب به خود می کند؛ به این معنا که مومنین همواره در خانه های پروردگار هستی حضور پیدا کنند و آن را خانه خود قرار دهند.

همان گونه که ستارگان آسمان برای زمینیان علامت و نشانه است و انسان ها می توانند درخشش این نورها را از فاصله بسیار دور مشاهده کنند، مساجد نیز در زمین این گونه اند؛ به این صورت که انوارشان به آسمان ساطع می شود و فرشتگان آسمانی نیز این انوار را به وضوح مشاهده می کنند.

خانه های من در زمین همان مساجدند که برای اهل آسمان می درخشند، آن گونه که ستارگان برای اهل زمین می درخشند. خوشا به حال آنان که مساجد را خانه خویش قرار داده اند... خوشا به حال بنده ای که در خانه خویش وضو بگیرد، آن گاه مرا در خانه ام زیارت کند! آگاه باشید که بر زیارت شونده لازم است که زائر خویش را بزرگ شمارد و به وی احسان کند. کسانی را که در دل تاریکی شب به سوی مساجد گام بر می دارند، به نوری درخشان در روز قیامت، بشارت دهید!»

روایات

الإمامُ الصّادقُ علیه‏السلام:

علَیكُم بِإتیانِ المَساجِدِ ؛ فإنّها بُیوتُ اللّه فی الأرضِ، ومَن أتاها مُتَطَهِّرا طَهَّرَهُ اللّه‏ُ مِن ذُنوبهِ وكُتِبَ مِن زُوّارِهِ فَأكثِرُوا فیها مِن الصَّلاةِ والدُّعاءِ .

بر شما باد به رفتن مساجد؛ زیـرا مـساجد خانه‏هاى خدا در روى زمینند. هر كه پاك و پاكیزه وارد آنها شود خداوند او را از گناهانش پاك گرداند و در زمره زائران خود قلمدادش كند. پس، در مساجد نماز و دعا بسیار بگزارید. (أمالی الصدوق : 293 / 8 منتخب میزان الحكمة : 266)

الإمامُ الصّادقُ علیه‏السلام:

مَن بَنى مَسجِدابَنَى اللّه‏ُ لَهُ بَیتا فی الجَنّةِ .

هر كس مسجدى بسازد، خداوند براى او در بهشت خانه‏اى بسازد. (الكافی : 3 / 368 / 1 منتخب میزان الحكمة: 266)

همان گونه که ستارگان آسمان برای زمینیان علامت و نشانه است و انسان ها می توانند درخشش این نورها را از فاصله بسیار دور مشاهده کنند، مساجد نیز در زمین این گونه اند؛ به این صورت که انوارشان به آسمان ساطع می شود و فرشتگان آسمانی نیز این انوار را به وضوح مشاهده می کنند

رفتن به مسجد چه ثوابهایی دارد؟

رسولُ اللّه صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم:

مَن مَشى إلى مَسجِدٍیَطلُبُ فیهِ الجَماعَةَ كانَ لَهُ بكُلِّ خُطوَةٍ سَبعونَ ألفَ حَسَنةٍ ، ویُرفَعُ لَهُ مِن الدَّرَجاتِ مِثلُ ذلكَ ، وإن ماتَ وهُو على ذلكَ وكَّلَ اللّه‏ُ بهِ سَبعینَ ألفَ مَلَكٍ یَعُودُونَهُ فی قَبرِهِ ، ویُۆنِسُونَهُ فی وَحدَتِهِ ، ویَستَغفِرُونَ لَهُ حتّى یُبعَثَ .

هر كه بـراى شـركت در نـماز جماعت بـه مسجدى رود، براى هر قدمى كه برمى‏دارد هفتاد هزار حسنه منظور شود و به همان اندازه درجاتش بالا رود و اگر در آن حال بمیرد، خداوند هفتاد هزار فرشته بگمارد كه تا زمانى كه برانگیخته شود در قبرش به عیادت او روند و انیس تنهایى او باشند و برایش آمرزش طلبند.

(بحار الأنوار: 76 / 336 / 1 منتخب میزان الحكمة: 266)

ثواب نشستن در مسجد تا چه اندازه است؟

رسولُ اللّه صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم:

یا أبا ذَرٍّ ، إنّ اللّه‏َ تعالى یُعطِیكَ مادُمتَ جالِسا فی المَسجِدِ بِكُلِّ نَفَسٍ تَنَفَّستَ دَرَجةً فی الجَنّةِ ، وتُصَلِّی علَیكَ الملائكةُ ، وتُكتَبُ لَكَ بِكُلِّ نَفَسٍ تَنَفَّستَ فیهِ‏عَشرُ حَسَناتٍ ، وتُمحى عنكَ عَشرُ سَیّئاتٍ.

اى ابوذر! تا زمانى كه در مسجد نشسته‏اى خداوند متعال به تعداد هر نفسى كه مى‏كشى ، یك درجه در بهشت به تو مى‏دهد و فرشتگان بر تو درود مى‏فرستند و براى هر نفسى كه در مسجد مى‏كشى ده حسنه برایت نوشته مى‏شود و ده گناه از تو پاك مى‏گردد. (بحار الأنوار : 77 / 85 / 3 منتخب میزان الحكمة : 266)

فرآوری: محمدی                

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منابع:

خبرگزاری  شبستان

سایت شهید آوینی

مطالب مرتبط:

آخرین نمازِ اولین نمازگزار

قیامت را باور داشته باشید!

آبادانی مساجد در چیست؟

مسجدی با چهار هدف شیطانی!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.