تبیان، دستیار زندگی
قرعه کشی لیگ قهرمانان آسیا در مقر کنفدراسیون فوتبال آسیا انجام شد و تیم های ایرانی حریفان خود را شناختند
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نگاهی به قرعه کشی لیگ قهرمانان آسیا


 قرعه کشی لیگ قهرمانان آسیا در مقر کنفدراسیون فوتبال آسیا انجام شد و تیم های ایرانی حریفان خود را شناختند

لیگ قهرمانان آسیا

قرعه کشی لیگ قهرمانان فوتبال آسیا انجام شد و نمایندگان ایران در این مسابقات حریفان خود را شناختند. این رقابت ها با وجود فاصله زیاد نسبت به رقابت های اروپا با تعیین تعداد نمایندگان هر کشور از سوی ای اف سی رفته رفته شکل بهتری به خود می گیرد.

این مسابقات محلی برای محک تیم های برتر آسیا در رشته فوتبال است هرچند به دلیل ضعف های مشهود در این باشگاه ها هنوز با شرایط مطلوب فاصله دارد.

در لیگ قهرمانان آسیا تاکنون کشورهای شرق آسیا از غربی ها موفق تر ظاهر شده اند و این در حالی است که در میان تیم های غرب آسیا تنها عربستان، امارات و قطر موفقیت هایی داشته اند. متاسفانه در دوره تازه این مسابقات تیمی از ایران نتوانسته به این جام  دست یابد و بزرگترین موفقیت باشگاه های ایرانی رسیدن سپاهان و ذوب آهن به فینال رقابت ها بوده است. سال قبل استقلال با رسیدن به مرحله نیمه نهایی امیدواری هایی به وجود آورد اما در نهایت این طلسم شکسته نشد.

اگرچه از ایران تیم های استقلال و پاس سابقه قهرمانی در مسابقات باشگاه های آسیا را در کارنامه خود دارند اما این اتفاق در سالهای دور رخ داده تا تنها سایه ای از این موفقیت در اذهان باقی بماند. مرور چنین شرایطی به ما ثابت می کند که فوتبال ما در رده باشگاهی با مشکلات جدی مواجه است و متاسفانه کسی در این باره خود را مسئول نمی داند.

با شروع دوری تازه از این مسابقات باید امیدوار بود که تجربه سال های پیش مددکار باشگاه های ما شود. چهار نماینده فوتبال ایران با همت عالی و حمایت ملی پا به صحنه بگذارند

متولیان فدراسیون چنین مسئولیتی را در شرح وظایف خود نمی دانند و مسئولان باشگاهی نیز دلیل این عدم توفیق را در کمبود بودجه و زیر ساختهای مورد نیاز ارزیابی می کنند. همچنین مقایسه آنچه در تیم های باشگاهی در کشورهای مدعی می گذرد و آنچه که ما در ایران به اسم باشگاه داریم چنین حکم می کند که شایسته نیست تا فوتبال ایران فاتح لیگ قهرمانان آسیا شود.

با همه این ها برای کشوری چون ایران با این سابقه درخشان در فوتبال آسیا و داشتن مجموعه ای از بهترین بازیکنان فوتبال قاره کهن این را باید با یک نمره منفی بزرگ دانست. نام های بزرگ و تیم های پرطرفداری که حتی اگر به جام نمی رسند رکورددار حضور تماشاگر می شوند باید برای شکستن این طلسم سخت اندیشه کنند.

تا به اینجا و همان طور که اشاره شد ذوب آهن و سپاهان به فینال رسیدند و استقلال تا نیمه نهایی بالا آمده است و این امر نشان می دهد برای فتح این جام ما فقط یک گام کم می آوریم و این در حالی است که در چند نوبت نوع برنامه ریزی مسابقات به گونه ای بوده که تیم های ایرانی از این بابت ضربه های سختی خورده اند.

فاصله زیاد بین مراحل مختلف این رقابت ها که ظاهرا قرار است اصلاح شود به گونه ای بوده که تیم های ایرانی دچار تغییرات عمده شدند و در حالی که حریفان خود را با گرفتن بازیکنان تازه در مرحله دوم به شدت تقویت کردند تیم های ایرانی با از دست دادن بازیکنان نخبه ضعیف تر هم شدند که این امر از بی توجهی متولیان امر حکایت می کند. جالب این که یک بار سپاهان با مجموعه ای عالی از بازیکنان و کادر فنی و اداری کارآمد در مرحله دوم به جای تقویت خود همه چیز را به هم ریخت تا ضربه از درون باردیگر فوتبال ما را مقابل حریفان تسلیم سازد.

در لیگ قهرمانان آسیا تاکنون کشورهای شرق آسیا از غربی ها موفق تر ظاهر شده اند و این در حالی است که در میان تیم های غرب آسیا تنها عربستان، امارات و قطر موفقیت هایی داشته اند. متاسفانه در دوره تازه این مسابقات تیمی از ایران نتوانسته به این جام  دست یابد و بزرگترین موفقیت باشگاه های ایرانی رسیدن سپاهان و ذوب آهن به فینال رقابت ها بوده است

اکنون و با شروع دوری تازه از این مسابقات باید امیدوار بود که تجربه سالهای پیش مددکار باشگاه های ما شود. چهار نماینده فوتبال ایران با همت عالی و حمایت ملی پا به صحنه بگذارند. اکنون در دور تازه این رقابت ها چهار تیم با پشتوانه عالی از لحاظ حمایت تماشاگران و کادر فنی پا به مسابقات فوتبال لیگ قهرمانان آسیا می گذارند. سپاهان، فولاد و تراکتور سازی نسبت به استقلال از پشتوانه مالی بهتری هم برخوردارند. اگرچه ما با رقبایی روبرو هستیم که از لحاظ مالی فاصله زیادی با باشگاه های ما دارند اما فراموش نکنیم که ایرانی ها در میدان های سخت همیشه سربلند بوده اند. این یک شعار و جمله کلیشه ای نیست. کتمان این واقعیت که ما با رقبا به لحاظ مالی فاصله داریم امکان پذیر نیست اما باید باور داشت که برای نمایندگان فوتبال ایران و بازیکنانشان پول کمی هزینه نمی شود. با یک ارزیابی ساده می توان دریافت که گاه دستمزد یکی از بازیکنان این چهار تیم با بودجه یک فدراسیون ورزشی برابری می کند. چنین مقایسه ای این توقع را در بین هواداران به وجود می آورد که باشگاه های ایرانی در فوتبال این توان را داشته باشند که برای یک بار هم شده فاتح لیگ قهرمانان شوند. اگر چنین نشود پس بهتر این که این پول ها در جای دیگری هزینه شود.

لیگ قهرمانان آسیا به زودی آغاز می شود و به نظر می رسد که این بار نوبت فوتبال ایران است تا از این پیکارها یک جام صید کند تا بایگانی افتخارات ما بیش از پیش رنگ و جلا به خود بگیرد. به امید آن روز...

بهمن اسدی

بخش ورزشی تبیان