تبیان، دستیار زندگی
وضع تحریم‌های بین‌المللی در چند سال گذشته علیه كشورمان برای هركس كه نان نداشت برای چینی‌ها آب داشت. آنها از غیبت برندهای معروف در حوزه‌های مختلف صنعتی كشورمان استفاده كردند و كم‌كم در حال تسخیر بسیاری از این بازارها هستند. یكی از حوزه‌هایی كه چشم بادامی‌ه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازار خودروهای چینی می‌شکند؟


وضع تحریم‌های بین‌المللی در چند سال گذشته علیه كشورمان برای هركس كه نان نداشت برای چینی‌ها آب داشت. آنها از غیبت برندهای معروف در حوزه‌های مختلف صنعتی كشورمان استفاده كردند و كم‌كم در حال تسخیر بسیاری از این بازارها هستند. یكی از حوزه‌هایی كه چشم بادامی‌ها مایلند هر روز حضورشان را در آن تثبیت كنند بازار خودرو است.

در سال‌های اخیر یكی پس از دیگری برندهای اروپایی زیر فشار دولت‌های شان بازار خودرو ایران را ترك می‌كردند و رفتن آنها همانا و سرعت گرفتن ورود خودروهای چینی به بازار همانا.

خودرو

خیابان‌های كلانشهرهای كشور دیگر كم‌كم در حال عادت كردن به رفت و آمد اتومبیل‌های خارجی هستند كه قیمت‌‌شان گران اما كیفیت‌شان در حد همان خودروهای درجه دوم ساخت داخل است. شاسی بلندها و لوكس‌های چینی شاید برای چند صباحی بتوانند عطش لوكس سواری ایرانی‌ها را بخوابانند اما طولی نمی‌كشد كه از ریخت می‌افتند. پس از توافقات ژنو 3، اما انگار ورق در حال برگشتن است. موضع گیری‌های مسئولان صنعت خودرو فرق كرده و مهم‌تر از همه اینكه برندهای معتبر خارجی مانند رنو، پژو، بنز و حتی خودرو سازهای آمریكایی مانند جنرال موتور اعلام آمادگی كرده‌اند به بازار ایران باز گردند. اعلام آمادگی‌ای كه از نظر مسئولان دولتی و صنعتی كشور مان به لحظه شماری هم تعبیر شد. اما سوال مهم اینجاست كه بعد از برگشت این برندهای اروپایی سرنوشت تازه واردهای چینی چه می‌شود. آیا چینی‌ها باید برای وداع زود هنگام با بازار خودرو كشورمان آماده شوند؟ «اقتصاد ایران آنلاین» این مسئله را با كارشناسان بخش خودرو و نمایندگان مجلس در میان گذاشته است.

رقابت در بازار چینی‌ها را از پا در می‌آورد

احمد نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان در این باره می‌گوید: در نخستین همایش بین‌المللی صنعت خودرو،نماینده‌های برندهای معتبر خارجی از جمله رنو و پژو از توافقات هسته‌ای انجام شده ابراز رضایت كرده و منتظر هستند كه كاهش فشارها از سوی دولت‌های شان به آنها ابلاغ شود تا به بازار برگردند. با فضای ایجاد شده پیش‌بینی می‌كنیم كه شركت‌های بزرگ اروپایی برای سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو اعلام آمادگی خواهند كرد و این هیات مدیره شركت‌های خودرو ساز هستند كه برای انتخاب هر یك از این شركت‌ها تصمیم‌گیری می‌كنند. انجمن و وزارت صنعت، معدن و تجارت دخالتی در این زمینه نخواهند داشت فقط یكسری استانداردها را از جمله داشتن استاندارد 51 گانه ایمنی اروپا یا تولید بر اساس استاندارد یور 4 و... اعلام می‌كنند.

شركت‌های ایرانی باید تلاش كنند یك قرارداد منصفانه و برد- برد را با شركت‌های خارجی تنظیم كنند. در این میان یكسری فاكتورها از جمله كیفیت و خدمات پس از فروش نقش مهمی دارد و قاعدتا تقاضای بازار هم یك فاكتور مهم است.

با مجموع این شرایط می‌توان پیش‌بینی كرد با ورود برندهای مطرح اروپایی شركت‌های ایرانی مجبور می‌شوند در همكاری با شركت‌های چینی تجدیدنظر كنند و اگر منافع‌شان تامین نشود به همكاری شان با آنها پایان دهند.

با در نظر گرفتن عمكرد چینی‌ها در این مدت پیش‌بینی می‌شود با ورود مجدد اروپایی‌ها به بازار كشور اگر خودروهای چینی كل بازار را از دست ندهند سهم‌شان به شدت كاهش خواهد یافت، چرا كه آنها قادر نخواهند بود یك رقابت آزاد با اروپایی‌ها داشته باشند. ضمن اینكه ما بر اساس افق 1404 باید در حوزه خودرو به 5 پلتفرم جدید برسیم كه سه پلت فرم خارجی و دو پلتفرم داخلی است. بر اساس هر كدام این پلتفرم‌ها هم باید 5‌خودرو تولید شود و این یعنی تولید 25 خودرو جدید. ما برای رسیدن به این اهداف به همكاری برندهای معتبر جهانی نیاز داریم. متاسفانه غیر از خودروهای بعضا بی‌كیفیت، یك مشكل مهم ما ورود قطعات یدكی چینی بی‌كیفیت است كه با رفع این محدودیت‌ها انتظار داریم این مشكل حل شود.

با فضای ایجاد شده پیش‌بینی می‌كنیم كه شركت‌های بزرگ اروپایی برای سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو اعلام آمادگی خواهند كرد و این هیات مدیره شركت‌های خودرو ساز هستند كه برای انتخاب هر یك از این شركت‌ها تصمیم‌گیری می‌كنند. انجمن و وزارت صنعت، معدن و تجارت دخالتی در این زمینه نخواهند داشت فقط یكسری استانداردها را از جمله داشتن استاندارد 51 گانه ایمنی اروپا یا تولید بر اساس استاندارد یور 4 و... اعلام می‌كنند

چینی‌ها تجدیدنظر كنند

محمدرضا نجفی‌منش عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو هم می‌گوید: برندهای مطرح اروپایی با پای خودشان از صنعت خودرو كشور نرفته‌اند. رفتن شان تحت فشار دولت‌های شان بوده و با باز شدن فضا به شدت مایلند كه به بازار كشورمان برگردند در این شرایط چینی‌ها هم چاره‌ای ندارند جز اینكه در سیاست‌های شان در بازار ایران تجدیدنظر كنند و اگر می‌خواهند در این بازار سهمی داشته باشند با محصولات با كیفیت‌تری حضور پیدا كنند.

البته قاعدتا در هر صورت سهم شان از میزان فعلی كمتر خواهد بود و اگر كیفیت شان را ارتقا ندهند حتی ممكن است كلا بازار را از دست بدهند. در حال حاضر شرایط به‌گونه‌ای است كه ما باید به فكر منافع خودمان باشیم بحث‌هایی مطرح است مبنی بر اینكه برای ورود خودروسازهای خارجی شرط تعهد 30درصد صادرات و انتقال دانش فنی و... گذاشته شود.

این مسائل باید حتما كارشناسی شود و تا جایی كه امكان دارد از شركای خارجی‌مان امتیاز بگیریم. بازار اروپا در حال حاضر وضعیت خوبی ندارد و بازار ایران برای آنها مهم است. در حال حاضر حتی خودروسازهای معتبر آمریكایی هم اعلام آمادگی كرده‌اند كه در ایران سرمایه‌گذاری كنند.

خودرو چینی

میدان دادن به چینی‌ها خیانت به صنعت است

غلام‌محمد زارعی عضو كمیسیون صنایع مجلس می‌گوید: میدان دادن به چینی‌ها و ورود محصولات بی‌كیفیت چینی به كشور خیانت آشكار به صنعت كشور است. در حال حاضر خودروهای چینی با كیفیت نازل و قیمت بالا در كشور جولان می‌دهند و ما باید از فرصت ایجاد شده برای امتیاز گرفتن از شركت‌های اروپایی استفاده كنیم. چشم‌انداز ما باید بومی‌سازی تولید خودرو در كشور باشد. دولت و مجلس باید استراتژی مشخصی در این زمینه داشته باشند و بتوانند از این شركت‌ها به عنوان شركای تجاری برای رفع مشكلات تولید داخل استفاده كنند. بخش تولید خودرو با مشكل مواجه شده بود باید هر چه سریع‌تر این مشكلات برطرف شود.

خودرو داخلی با كیفیت تولید شود، مردم چینی نمی‌خرند

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو كشور هم معتقد است در صورتی كه كیفیت خودروهای داخلی افزایش یابد مردم دیگر خودرو چینی خریداری نخواهند كرد.حسن زمانی افشار به ایسنا گفته، تا چند سال پیش خودروهای چینی مونتاژی خریدار چندانی در داخل كشور نداشت.

با این حال افت كیفیت خودروها در یكی دو سال اخیر موجب افزایش تقاضا برای خودروهای چینی شده است، تحریم‌ها موجب شد كه خودروسازان برخی قطعات را از منابع دیگر تامین كنند كه این موضوع افت كیفیت برخی خودروها را به‌دنبال داشته است. با توافقات اخیر خودروسازان خواهند توانست قطعات را از منابع اصلی تامین كنند كه این موضوع منجر به افزایش كیفیت خودروهای داخلی خواهد شد.افزایش كیفیت خودروهای داخلی موجب خواهد شد كه خودروهای چینی بخش اصلی تقاضای خود در داخل كشور را از دست داده و جای خود را به خودروهای داخلی بدهند.

بخش اقتصاد تبیان

منبع : تهران امروز