تبیان، دستیار زندگی
نویسنده کتاب «نسیمی از بهشت» گفت: با استفاده از آموزه‌های دین و قرآن می‌توان افسردگی و بیماری‌های روانی را مداوا کرد. در این راستا، 30 عامل افسردگی و 60 عامل نشاط و شادابی بر مبنای آموزه‌های قرآن را در این کتاب آورده‌ام.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درمان بیماریهای روانی از طریق قرآن


نویسنده کتاب «نسیمی از بهشت» گفت: با استفاده از آموزه‌های دین و قرآن می‌توان افسردگی و بیماری‌های روانی را مداوا کرد. در این راستا، 30 عامل افسردگی و 60 عامل نشاط و شادابی بر مبنای آموزه‌های قرآن را در این کتاب آورده‌ام.

درمان بیماریهای روانی از طریق قرآن

اسدالله محمدی‌نیا، اظهار کرد: تمام نکاتی که امروزه به عنوان علم روانشناسی مطرح می‌شوند، از ابتدای ظهور اسلام از زبان قرآن، پیامبر(ص) و ائمه(ع) بیان شده‌اند. در واقع، قرآن تاکید فراوانی بر مسایل روحی و روانی انسان‌ها داشته است.

وی افزود: با توجه به‌ این‌که مباحث و دروسی که در دانشگاه‌ها در رشته روانشناسی مطرح می‌شوند با دیدگاهی کاملا غربی و دور از آموزه‌های اسلام و قرآن‌اند و به روح و روان انسان از دیدگاه قرآن اشاره‌ای ندارد، من تلاش کردم در کتاب «نسیمی از بهشت» آموزه‌های روانشناسی قرآنی را برای مخاطب تبیین کنم.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: قرآن کریم در حدود 500 آیه به روح و روان انسان اشاره و از عباراتی مانند «نفس»، «صدر» ،«فۆاد» و «ذرع» برای بیان اهمیت روح و روان انسان استفاده کرده است.

نویسنده کتاب «دختران می‌پرسند چرا؟» گفت: یکی از انگیزه‌هایم برای نگارش کتاب «نسیمی از بهشت» این بود که به دانشمندان غربی حوزه روانشناسی بگویم اصل روانشناسی بر پایه اسلام و قرآن است. در واقع، سعی کردم تا اهمیت روانشناسی اسلامی را مطرح کنم و راهی برای پاسخگویی به نیاز جامعه برای استفاده از مبانی اسلام در درمان بیماری‌های روح و روان بگشایم.

محمدی‌نیا اظهار کرد: اسلام در کنار اهمیتی که برای جسم افراد قایل است برای روح و روان انسان نیز اهمیت ویژه‌ای قایل است، چرا که خداوند به عنوان خالق انسان به ضمیر وجودی انسان تسلط کامل دارد و به راحتی می‌تواند آن‌چه را که به درونیات انسان تعلق دارد، موشکافانه تبیین کند. از آن‌جا که خداوند خالق انسان است به خوبی می‌داند انسانی که درگیر این زندگی دنیوی است، چگونه افسرده می‌شود یا چگونه آرام می‌گیرد.

وی گفت: تمام نکاتی که امروزه در غرب مطرح و بررسی می‌شوند، یک هزار و 400 سال پیش در قرآن مطرح شده‌اند و راه زندگی کردن را به درستی برای افراد آشکار کرده‌اند.

تمام نکاتی که امروزه در غرب مطرح و بررسی می‌شوند، یک هزار و 400 سال پیش در قرآن مطرح شده‌اند و راه زندگی کردن را به درستی برای افراد آشکار کرده‌اند.

نویسنده کتاب «ندایی از ملکوت» اظهار کرد: یکی دیگر از اهداف نگارش این کتاب این بود که آموزه‌های اسلامی را برای تبدیل شدن به منابع درسی دانشگاهی به جامعه دانشگاهی یادآوری کنم تا این آموزه‌ها جایگاه خود را در میان منابع درسی دانشگاهی به ویژه رشته روانشناسی به دست بیاورند. بسیاری از مطالب دینی ما خیلی غنی‌تر از پژوهش‌های غربیان است اما متاسفانه تلاشی برای معرفی و تبیین منابع اسلامی و قرآنی از سوی جامعه دانشگاهی صورت نمی‌گیرد.

محمدی‌نیا با بیان این‌که پیشینه اصلی و حقیقی روانشناسی قرآنی به ائمه(ع) و انبیای الهی باز می‌گردد، عنوان کرد: ائمه(ع) نسبت به روح و روان تاکید زیادی داشتند و در بسیاری از احادیث ائمه راه و رسم زندگی و رهایی از افسردگی‌های زندگی ماشینی امروزه به خوبی بیان شده است. اگر دانشی درباره علوم اجتماعی و روانشناسی وجود دارد، سرچشمه اصلی آن به انبیاء(ع) باز می‌گردد. دانشمندان مشهور اروپا مانند سقراط، بقراط و فیثاغورث دست پرورده انبیاء الهی بودند اما امروزه علم از انبیاء کسب و سپس به علوم مدرن نسبت داده می‌شود.

نویسنده کتاب «درس‌های عبرت از قرآن و کربلا» عنوان کرد: امروزه در دانشگاه‌ها روانشناسی قرآنی تدریس نمی‌شود و اگر استادی این مبانی را به شاگردان خود آموزش می‌دهد با توجه به علاقه و سلیقه شخصی خود این کار را انجام می‌دهد. در کتاب «نسیمی از بهشت» نیز تلاش شده است به صورت مختصر آموزه‌های روانشناسی قرآنی به مخاطب آموزش داده شود.

کتاب «نسیمی از بهشت» به قلم اسدالله محمدی‌نیا با شمارگان پنج هزار نسخه، در 352 صفحه و به بهای 90 هزار ریال برای نخستین بار از سوی انتشارات سبط اکبر قم منتشر شده است.

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منبع: ایبنا