تبیان، دستیار زندگی
نویسنده‌ی سریال در حال پخش «یادآوری» درباره‌ی تاکید بر پرداختن به قصه‌های متفاوت در این مجموعه، گفت: با «یادآوری» قاعده‌ی معمول داستان‌پردازی در سریال‌ها شکسته شد و مخاطب شاهد داستان‌هایی متفاوت است که با ساختاری متفاوت روایت می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یاد آوری تراژدی

گفت و گو با نویسنده سریال "یادآوری"


نویسنده‌ی سریال در حال پخش «یادآوری» درباره‌ی تاکید بر پرداختن به قصه‌های متفاوت در این مجموعه، گفت: با «یادآوری» قاعده‌ی معمول داستان‌پردازی در سریال‌ها شکسته شد و مخاطب شاهد داستان‌هایی متفاوت است که با ساختاری متفاوت روایت می‌شود.

یاد آوری تراژدی

می‌خواستم مخاطب با ماجراها درگیر شود و مفاهیم را بازتعریف کند

رویا غفاری در گفت‌و‌گویی ،با بیان اینکه هدفش بازتعریف مفاهیم در بازه‌ی زمانی اکنون بوده است، اظهار کرد: هدف اصلی من در نگارش سریال «یادآوری» این بود که در بطن داستان‌های تأثیرگذار، مجالی برای چالش ذهنی مخاطب ایجاد کنم و به نوعی او را به بازتعریف مفاهیم دعوت کنم.

نویسنده‌ی اولین سریال تولیدی شبکه آی‌فیلم که اکنون مجموعه‌اش در حال پخش است، گفت: تمام تلاشم در این سریال، فراخواندن عقلانیت مخاطب بود.

وی تاکید کرد: از همان ابتدا می‌دانستم داستان‌هایی که در سریال «یادآوری» در کنار هم قرار می‌گیرند به خاطر حساسیت‌برانگیز بودنشان، به پرداخت ویژه‌ای نیاز دارند.

او تصریح کرد: فراخواندن عقلانیت مخاطب در سریال «یادآوری» برایم اهمیت زیادی داشت و دوست داشتم با پخش «یادآوری» درباره‌ی آدم‌ها و ماجراهایشان تبادل نظر درخانه‌ها شکل بگیرد که خوشبختانه این اتفاق هم افتاد. از زمانی که سریال پخش شده است بازخوردهای خیلی خوبی به ما رسیده است.

با «یادآوری» قاعده معمول داستان‌پردازی شکسته شد

این نویسنده در ادامه درباره‌ی خلق داستان‌های موازی در سریال «یادآوری» توضیح داد: هر سریال چندین قسمت مجال لازم دارد تا قراردادهایش را با بیننده تعریف کند. سریال «یادآوری» از همان ابتدا توانست منطق روایی‌اش را به بیننده معرفی و با او ارتباط برقرار کند.

غفاری همچنین خاطرنشان کرد:‌ طراحی داستان در فیلمنامه‌هایی مثل «یادآوری» باید متکی بر جزئیات و چینش دقیق باشد؛ ضمن اینکه در ساختارهای این چنین یا ارتباط شماتیک حاکم است و یا ارتباط ارگانیک، که در «یادآوری» هر دو این‌ها وجود دارد.

نویسنده سریال آی‌فیلم در عین حال تأکید کرد: یک نویسنده زمانی که به سمت داستان‌های موازی می‌رود باید در روایت داستان‌ها اولویت‌بندی داشته باشد تا بتواند به موقع بین آنها پیوند برقرار کند.

یاد آوری تراژدی

آقای قاسم‌زاده اصل،کارگردان امانتداری است

وی در ادامه درخصوص کارگردانی حجت قاسم‌زاده اصل در سریال «یادآوری» اینگونه اظهار کرد: آقای قاسم‌زاده اصل به عنوان کارگردان، با امانت‌داری روی متن کار کردند. ایشان فیلمنامه و بنیان‌های فکری فیلمنامه را می‌پسندیدند و نیازی به تغییر آن نمی‌دیدند. ما در زمان ساخت، در شخصیت‌پردازی، دیالوگ و نقاط عطف سریال «یادآوری» تغییرات نداشتیم؛ البته ایشان گاهی لازم دیده‌اند بر حسب ضرورت صحنه یا لوکیشن و یا بسط یک موقعیت، دیالوگ‌هایی اضافه شود اما چیزی از داستان و دیالوگ‌ها کم نشد. شاید بتوان گفت مجموعه تغییرات فیلمنامه در زمان ساخت حدود 10 درصد بوده که از نظر من کاملا طبیعی است و البته در کمال صداقت حرفه‌ای با هماهنگی با نویسنده انجام گرفت.

او ادامه داد: به عنوان نویسنده از فیلمنامه‌ای که ایشان آن را کارگردانی کرد راضی هستم؛ چرا که او در مقام کارگردان اشراف بی‌نظیری بر ابزار کارش دارد و دقت بر روی جزییات برای ایشان یک اصل کلی است.

طراحی داستان در فیلمنامه‌هایی مثل «یادآوری» باید متکی بر جزئیات و چینش دقیق باشد؛ ضمن اینکه در ساختارهای این چنین یا ارتباط تماتیک حاکم است و یا ارتباط ارگانیک، که در «یادآوری» هر دو این‌ها وجود دارد.

اگر «یادآوری» از شبکه‌های سراسری پخش می‌شد، چه می‌شد؟

نویسنده سریال «یادآوری» همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه فکر نمی‌کنید اگر این مجموعه با بازیگران چهره‌ای که دارد از شبکه‌های سراسری تلویزیون پخش می‌شد، بیشتر دیده می‌شد؟ خاطرنشان کرد: آی‌فیلم ضمن برخورداری از مخاطب برون‌مرزی، در سراسر کشور نیز قابل دسترس است و مخاطب دارد. من نمی‌دانم اگر «یادآوری» از شبکه‌های سراسری پخش می‌شد چه می‌شد، اما این را می‌دانم که گروه فیلم و سریال آی‌فیلم مدیر فهیمی دارد و آنجا اراده‌ای جدی برای تولید یک کار جدی و تاثیرگذار وجود داشت و حسن نیت ایشان از آغاز تا پایان کار همراه ما بود، جدای از این در حال حاضر تا آنجا که من شاهد هستم، این سریال توانسته مخاطبانش را پیدا کند و قسمت به قسمت بر تعداد مخاطبان افزوده شود. همچنین شیوه‌ی پخش دو قسمت آخر هفته هم کمک کرده مخاطبان از سریال جا نمانند.

یاد آوری تراژدی

غفاری در پایان گفت‌وگوی خود اعلام کرد: سریال «یادآوری» 40 قسمت است و با روندی که برای پخش آن در نظر گرفته شده، تا اواخر دی ماه ادامه خواهد یافت.

رویا غفاری، دانش آموخته تئاتر از دانشکده هنرهای زیبای تهران است و رشته تخصصی‌اش ادبیات نمایشی بود.

این نویسنده پیش از سریال «یادآوری» متن چندین فیلم تلویزیونی را نوشته که ساخته شده‌اند و بعد از چند تجربه سریال (که حاضر به صحبت راجع به آنها نشد) سریال «یادآوری» را نوشته که سه سال اخیر را درگیر آن بوده و اکنون به قول خودش با لذت شاهد پخش سریال است و می‌گوید از آن دست نویسنده‌های خوشبختی است که فیلمنامه‌اش در حین ساخت آسیب ندیده است.

سریال «یادآوری» به تهیه‌کنندگی احمد زالی و کارگردانی حجت قاسم‌زاده اصل از تولیدات شبکه آی‌فیلم است که هر شب ساعت 21 و 30 دقیقه به روی آنتن می‌رود.

در این سریال بازیگرانی چون :فرهاد قائمیان، امیر آقایی، رویا تیموریان، مهران احمدی، فرخ نعمتی، پرویز پورحسینی، مهوش صبرکن، بهناز جعفری، مسعود رایگان، سهیلا رضوی، امیرحسین مدرس و ... ایفای نقش دارند.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع : ایسنا