تبیان، دستیار زندگی
فیلم کارتونی جدید «یخ زده» در سومین هفته اکران عمومی اش که فقط دو هفته آن در سطحی وسیع و در سالن هایی متعدد بوده و هفته نخست آن با پخش فیلم در تالارهایی کم شمار همراه بود، با 6/31 میلیون دلار فروش به صدر جدول پرفروش ترین فیلم های آمریکای شمالی صعود کرد و
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انیمیشن ها پیشتازند

آمار فروش فیلم هادراکران سینماهای جهان


فیلم کارتونی جدید «یخ زده» در سومین هفته اکران عمومی اش که فقط دو هفته آن در سطحی وسیع و در سالن هایی متعدد بوده و هفته نخست آن با پخش فیلم در تالارهایی کم شمار همراه بود، با 6/31 میلیون دلار فروش به صدر جدول پرفروش ترین فیلم های آمریکای شمالی صعود کرد و «عطش مبارزه: آتش گرفتن» را بعد از دو هفته صدرنشینی بسیار پولساز به رده دوم جدول تنزل داد.

انیمیشن ها پیشتازند

شاید اتفاقات بازار فروش فیلم ها در آمریکا و کانادا طی این هفته تفاوت زیادی با رویدادهای همین ایام طی سال 2010 نداشته باشد، در آن سال هم یک فیلم کارتونی به نام «Tangled» از قسمت ماقبل آخر فیلم های 8 گانه هری پاتر در جدول پرفروش ها جلو زد ولی البته آمار فروش امسال و فیلم های صدرنشین بالاتر از آمار آن سال است. صدرنشینی «frozen» در حالی شکل می گیرد که فروش اش در 3 روز پایانی هفته نسبت به هفته پیش 53 درصد تنزل داشت ولی حالا بعد از 3 هفته اکران در آمریکای شمالی 2/134 میلیون دلار پولسازی کرده است که تکرار می کنیم تنها 13 روز آن در سالن هایی پرشمار (بیش از 3700 تالار) بوده است. از آن جا که تمجید از «یخ زده» ادامه دارد و مردم دائماً نقل و وصف آن را به سایرین می گویند و در هفته های پیش رو فیلم های خانوادگی پر تعداد و قابل ذکری عرضه نخواهند شد می توان متوقع بود که فروش «Frozen» به این زودی تمام نشود و تعطیلات قریب الوقوع کریسمس و حتی ژانویه را هم پوشش بدهد.

«عطش مبارزه» یا «بازیهای گرسنگی» در سومین هفته اکرانش در آمریکا و کانادا 64 درصد تنزل فروش داشت اما باز 27 میلیون دلار را در گیشه ها موجب شد و همین مسئله برای استقرار این فیلم در رده دوم جدول کفایت کرد. حالا پس از 18 روز اکران در این منطقه از جهان، «آتش گرفتن» به فروش خیره کننده 336 میلیون دلار دست یافته که این از فروش 4/302 میلیون دلاری قسمت اول این فیلم که سال پیش عرضه شد، در مقطع زمانی فوق طبعا بیشتر است. حالا یک سۆال جالب و بزرگ خودنمایی می کند و آن جایگاه قسمت دوم «عطش مبارزه» بعد از اکران قسمت اول «هابیت» از جمعه این هفته است و با این که صدرنشین شدن این فیلم جدید پیتر جکسون نیوزیلندی و شروعی بر سه گانه پیشتر اکران شده «ارباب حلقه ها» حتمی نشان می دهد اما سۆال این است که با ورود قسمت نخست از فیلم دو قسمتی «هابیت» به عرصه، «آتش گرفتن» چقدر خواهد فروخت؟

«از درون کوره» کار تازه شرکت ریلی تیویتی و یکی از فیلم های جدیدی که این هفته اکران شد، به رتبه سوم در جدول پرفروش ها رسید اما نه با فروشی بیشتر از 3/5 میلیون دلار که رقم نازلی است و هر فیلم دیگری پایین تر از رتبه سوم هم مشمول همین نزول مالی شده بود و فقط دو فیلم صدر جدول اند که فروش شان قابل توجه بوده است. رتبه بالا و در عین حال فروش اندک «از درون کوره» در حالی شکل گرفته که شماری از هنرپیشه های مطرح 25 سال اخیر سینما شامل کریستین بیل و وودی هارلسون در آن بازی کرده اند ولی بدلایلی نامعلوم سینماروها این فیلم را نپسندیده اند.

حالا پس از 18 روز اکران در سینما های جهان، «آتش گرفتن» به فروش خیره کننده 336 میلیون دلار دست یافته که این از فروش 4/302 میلیون دلاری قسمت اول این فیلم که سال پیش عرضه شد، در مقطع زمانی فوق طبعا بیشتر است.

شاید هم فروش کم این فیلم و سایر فیلم های بر پرده منهای دو فیلمی که وصف شان رفت، محصول شرایط خاص زمان اکران شان باشد زیرا معمولا در هفته های بعد از ایام شکرگزاری آمار فروش آثار سینمایی در غرب پایین می آید و مطلعان بر این باورند که مردم بعد از وارد کردن فشار مفرط رفتن به چند فیلم و سالن سینما در تعطیلات شکرگزاری، سعی می کنند در هفته بعد از آن رفع خستگی نمایند و در خانه بمانند و این بار نیز چنین کرده اند. سال پیش در همین ایام فیلم «کشتن آنها به آرامی» با فروشی 8/6 میلیون دلاری کارش را در سینماهای آمریکا و کانادا شروع کرد که این هم بیشتر از 22 درصد بهتر از شروع فروش فیلم «از درون کوره» نبوده است. نکته منفی دیگر برای این فیلم و نظایر آن، اکران فیلم های متعدد جدید در هفته های پیش رو است که طبعاً امکان فروش آن را در روزهای آینده هم محدود می کند.

انیمیشن ها پیشتازند

«تور: دنیای تاریک» که یک فیلم کمیک استریپی و پیرامون یک قهرمان خیالی و محبوب داستان های مارول بوکز است، در پنجمین هفته اکرانش باز به رده چهارم جدول پرفروش ها ارتقاء یافت تا نشان بدهد در هفته ای کم فروش و پر ضرر و یخ زده (به لحاظ مالی) برای استودیوهای فیلمسازی با 7/4 میلیون دلار فروش هم می توان کامیاب شد. باز یک نشانه دیگر کم رونق بودن این ایام این است که «تور» در شرایطی چهارم شده که نسبت به هفته پیش 57 درصد تنزل فروش داشته است. «تور» پس از 32 روز پخش شدن در گستره آمریکا و کانادا 6/193 میلیون دلار در این کشورها فروخته است و بدیهی است که به زودی رقم 200 میلیون دلار را هم در آمریکای شمالی رد کند. این البته سوای فروش آن در سایر مناطق جهان است که آن هم رقم چشمگیری را تشکیل می دهد.

این هفته کار جدید برادران کوئن به نام «درون لاوین دیویس» هم اکران شد و با فروش 401 هزار دلاری در رده نوزدهم جدول پرفروش ها قرار گرفت و این طبعاً بسیار پایین به نظر می رسد اما نکته اینجا است که این فیلم متمرکز بر یک موزیسین آواهای محلی آمریکا و اطرافیان وی این هفته در محدوده ای بسیار اندک و به واقع فقط در 4 سالن در آمریکا عرضه شد و اکران وسیع آن تازه از پنجشنبه هفته بعد آغاز می گردد. با این حساب فیلم هوشمندانه ای که گمان می رود سهمی از جوایز پایانی سال شامل اسکارها را برای خود برگیرد، در هر سالن محل پخش اش به طور متوسط 105 هزار دلار در سه روز پایانی هفته درآورده که رقم قابل توجهی است. این بالاترین شروع فروش برای یک کار جوئل کوئن و اتان کوئن در تعداد قلیلی سالن است و از آمار فیلم سال 2009 آنها که «یک مرد جدی» نام داشت و در 6 سالن 251 هزار دلار فروخت، فراتر می رود و 60 درصد از آن قوی تر شروع کرده است.

بخش سینما و تلوزیون تبیان


منبع : روزنامه بانی فیلم