تبیان، دستیار زندگی
چهارشنبه سیزدهم آذر ماه گزارش مفصلی از تخلفات سارمان تامین اجتماعی و شرکتهای وابسته به آن در قالب تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی در صحن علنی مجلس قرائت شد؛ گزارشی که از بعد تخلفات کم نظیر بود و پس لرزه های آن همچنان ادامه دارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گفت و گوی اختصاصی تبیان با عضو هیات تفحص از تامین اجتماعی

هزینه های سنگین تخلفات تامین اجتماعی برای نظام


چهارشنبه سیزدهم آذر ماه گزارش مفصلی از تخلفات سارمان تامین اجتماعی و شرکتهای وابسته به آن در قالب تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی در صحن علنی مجلس قرائت شد؛ گزارشی که از بعد تخلفات کم نظیر بود و پس لرزه های آن همچنان ادامه دارد.

محسن علیمردانی نایب رییس هیات تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی در همین رابطه در گفت و گویی اختصاصی با سایت اطلاع رسانی تبیان با اشاره به تغییر هشت مدیر سازمان تآمین اجتماعی در عرض 7-8 سال گذشته، گفت که این امر باعث شد سازمانی که قانونمند بود و علمی اداره میشد، ظرف چند سال چنان بلایی به سرش بیاید که تیتر یک روزنامه ها شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به استیضاح وزیر رفاه در پی انتصاب یکی از مدیران سازمان تامین اجتماعی از تحمیل هزینه های گزاف به نظام به دلیل تخلفات این سازمان ابراز تاسف کرد.

محسن علیمردانی

علیمردانی البته ابراز امیدواری می کند که انتشار چنین گزارش هایی به جلوگیری از وقوع تخلفات مشابه در آینده بیانجامد.

مشروح گفت و گوی تبیان با محسن علیمردانی را در زیر می خوانید:

- گزارشی که هیات تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی ارائه کرد در پیشگیری از وقوع تخلفات مشابه در سایر دستگاهها در آینده چقدر اثرگذار است؟

برای ما مهم این بود که تحقیق و تفحص را با سرعت و با حداقل هزینه و در عین حال دقیق و کارشناسی شده صددرصد نهایی کنیم. در واقع می خواستیم قویا پیگیر این کار باشیم و کار را به نتیجه برسانیم که الحمدلله به نتیجه رسید. مسئله این است که در نظام ما بحث پیشگیری چندان مورد توجه قرار نمی گیرد اما ما معتقدیم باید طوری با قدرت وارد شویم که در آینده از مسائل مشابه پیشگیری شود و برخی مدیران کشور هم بدانند که شاید در یک مقطع زمانی نظارت ضعیف باشد اما در آینده چه بسا ممکن است عملکرد آنها زیر ذره بین نظارتی قرار گیرید . امیدواریم البته موارد مشابهی را در کشور نداشته باشیم اما واقعیت این است که فساد در اقتصاد دولتی همچنان وجود دارد و مادامی که امور به مردم واگذار نشود در آینده هم شاهد این مسائل خواهیم بود .

امیدواریم وضعیت به گونه ای پیش برود که فساد و سوء مدیریت به حداقل برسد متأسفانه آنچه تا کنون شاهد بودیم این بوده که ضرر سوء مدیریت دهها برابر بیشتر از فساد و بی تدبیری بوده است .

-علل وقوع تخلفاتی در این سطح در سازمان تامین اجتماعی را چه می دانید؟

متآسفانه در عرض 7-8 سال گذشته هشت تن از مدیران سازمان تآمین اجتماعی عوض شده اند و سازمانی که قانونمند بود و علمی اداره میشد و نسبت به بقیه دستگاهها موفق بود ظرف چند سال چنان بلایی به سرش آمد که تیتر یک روزنامه ها شد و پای مدیران آن به عرصه سیاسی باز شد تا جایی که حتی بر سر انتصاب یکی از مدیران وزیر رفاه استیضاح و از کار بر کنار شد که این امر هزینه های گزافی را به نظام تحمیل کرد. در مورد تخلفات تآمین اجتماعی ممکن است در بعضی ها برای خودشان هم چیزی برنداشته باشند اما وقتی مبلغی پرداخت میشود باید قانونمند دقیق و با سند باشد و افراد بدانند که هیآتی نمی شود کار کرد.

مبالغی هم که تامین اجتماعی ادعا کرده به نمایندگان داده در حدود دو تا سه میلیون تومان است که رقم قابل توجهی نیست. ضمن اینکه اگر پرداخت این مبلغ غیرقانونی است دهنده مقصر است و باید سند آن را ارائه کند و بگوید دقیقا مبالغ را به چه کسانی داده است؟ ما استقبال می کنیم که سند مربوط به پرداخت هدیه به نمایندگان هرچه سریعتر ارائه و موضوع شفاف شود

-بسیاری از تخلفات تامین اجتماعی هم مربوط به شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی بوده، علل عمده این تخلفات را چه می دانید؟

شرکت شستا هم در عرض یک سال 3-4 مدیر عامل عوض کرد و انتصابات در آن اکثراً به گونه ای بود که با رشته تحصیلی افراد تطابقی نداشت. پیش از آن هر کس در راس این شرکت قرار می گرفت معمولا از بدنه سازمان بود و خیلی از بیرون تزریق نمی شد اما در دوره قبل سفارش شده ها از هر جایی به شستا سرازیر شدند .  بی نظمی ، بی انضباطی مالی ، بهم ریختگی و نابسامانی ها چند برابر شد و در نتیجه قواعد و چارچوبهایی که می بایست در واگذاریها و مزایده ها رعایت نشد و همین خارج از قاعده بودن و قانونمند نبودن ایجاد مشکل کرد . طبق اساس نامه نظر هیآت مدیره باید در مورد تصمیمات جلب شود اما در بسیاری از موازد بدون نظر موافق هیآت مدیره اقدام شده بود و گاهی حتی بعد از اقدام، مصوبه هیآت مدیره را می گرفتند و گاهی هم همین موافقت را هم نداشتند . علاوه بر این در موارد زیادی پاداش ها قانونمند نبود . بن هایی که پرداخت کردند وظیفه سازمان تآمین اجتماعی نیست و آنها باید از حقوق کارگران و بازنشستگان صیانت کنند. لازم نیست یک مدیرعامل از حقوق کارگران به این طرف و آن طرف ببخشد. همچنین آنطور که در گزارش آمده عدم تناسب در پرداخت ها دور از انصاف بوده و در کل هزینه های زیادی برای نظام و خود تامین اجتماعی از قبل این بی قانونی ها ایجاد شده است.

محسن علیمردانی

-در گزارش تحقیق و تفحص همچنین آمده که برخی نمایندگان نیز از سوی تامین اجتماعی مبالغی را به عنوان هدیه دریافت کرده اند، توضیح شما در این رابطه چیست؟

گاهی اوقات برخی نهادهای حمایتی مبالغی را در اختیار نمایندگان برای توزیع بین اقشار آسیب پذیر در حوزه انتخابیه شان توزیع می کنند. مبالغی هم که تامین اجتماعی ادعا کرده به نمایندگان داده در حدود دو تا سه میلیون تومان است که رقم قابل توجهی نیست. ضمن اینکه اگر پرداخت این مبلغ غیرقانونی است دهنده مقصر است و باید سند آن را ارائه کند و بگوید دقیقا مبالغ را به چه کسانی داده است؟ ما استقبال می کنیم که سند مربوط به پرداخت هدیه به نمایندگان هرچه سریعتر ارائه و موضوع شفاف شود.

-تحقیق و تفحصی که از تامین اجتماعی انجام شد با توجه به افشای تخلفات به چه شکل پیگیری خواهد شد؟

همانطور که آقای ابوترابی هم گفتند این تحقیق و تفحص به دستگاه قضایی ارجاع شده است. در واقع وظیفه اعضای هیات تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی تا همین جا بود که گزارش را تهیه و آن را در صحن علنی مجلس بخوانند و مابقی کار به عهده دستگاه قضایی است که چطور متخلفان را تحت تعقیب قرار دهد و عدالت را درباره این افراد اجرا کند.

- تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی در دوره هشتم مجلس هم انجام شده بود اما گزارش آن هیچگاه قرائت نشد، دلیل این امر چه بود؟

در این دوره آقای محجوب و سایر اعضای هیات تحقیق و تفحص زحمت زیادی کشیدند و علاوه بر آن هم دولت یازدهم، وزرا و ریاست جدید سازمان همکاری خوبی با نمایندگان داشتند و همین باعث شد تهیه گزارش سرعت بیشتری به خود بگیرد و نهایتا این کار با همکاری دولت جدید نتیجه دهد. آنچه برای ما نتیجه محسوسی داشت این بود که از کارمندان تامین اجتماعی تا کارگران و مردم همه از نتیجه کار هیات و گزارش تهیه شده استقبال کردند و البته باقی ماجرا به قوه قضاییه موکول خواهد شد.

مصاحبه: سارا کیان

بخش سیاست تبیان


مطالب مرتبط :

ابعاد و ابهامات جدید از تخلف در تامین‌اجتماعی

زخمی که از یک انتصاب باقی ماند

هدیه 50 و 100 میلیونی برای وزرای احمدی نژاد