تبیان، دستیار زندگی
لایحه بودجه سالیانه کل کشور در اولین سال از فعالیت دولت یازدهم هفدهم آذر ماه تقدیم مجلس شورای اسلامی شد تا نمایندگان بر خلاف سالهای گذشته این لایحه را به موقع دریافت کنند و فرصت کافی برای بررسی بودجه داشته باشند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در گفت و گوی اختصاصی با تبیان تشریح شد

مهمترین مزایا و معایب بودجه 93


لایحه بودجه سالیانه کل کشور در اولین سال از فعالیت دولت یازدهم هفدهم آذر ماه تقدیم مجلس شورای اسلامی شد تا نمایندگان بر خلاف سالهای گذشته این لایحه را به موقع دریافت کنند و فرصت کافی برای بررسی بودجه داشته باشند.

اگرچه لایحه بودجه 93 که به خاطر شرایط خاص اقتصادی کشور به شکل انقباضی پیش بینی شده به ویژه با توجه به وجود تعهدات دولت گذشته در قالب طرح های عمرانی و نبود توان پرداخت کامل اعتبار به این پروژه ها با اعتراض بسیاری از نمایندگان مواجه شده تا جایی که نمایندگان برخی استان ها در اعتراض به کمبود اعتبار مربوط به استان خود، تهدید به استعفا کرده اند. البته این طبیعت یک بودجه انقباضی است که نمی تواند به جلب نظر همگان منجر شود

بودجه

موسی الرضا ثروتی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت و گوی اختصاصی با سایت اطلاع رسانی تبیان، با تشریح ویژگی های بودجه 93، به برخی معایب آن اشاره و در عین حال تاکید کرد که ارائه به موقع بودجه باعث می شود مجلس فرصت چکش کاری بودجه را داشته باشد.

مشروح این گفت و گو را در زیر می خوانید:

-مهمترین ویژگی های لایحه بودجه 93 را چه می دانید؟

لایحه بودجه 93 نیز مثل هر طرح و لایحه دیگری مزایا و معایبی دارد. همین که لایحه بودجه به نسبت سالهای گذشته به موقع به مجلس ارائه شد از جمله این محاسن است.

اما باید دید چه چیزی از دید مردم مهم است. ظاهرا کاهش تورم و از بین بردن فساد اداری از اولویت های مردم است.

-مهمترین معایب بودجه از نظر شما چیست؟

لایحه بودجه 93 از حیث واقعی نبودن ارقام آن مثل بودجه های گذشته به نظر می رسد. سال گذشته دولت آقای احمدی نژاد بودجه را 164 هزار میلیارد تومان پیش بینی کرده بود و اکنون هم لایحه ارسالی از سوی دولت 195 هزار میلیارد تومان است که رقم بالایی است و به نظر می رسد 30 تا 40 هزار میلیارد تومان آن محقق نمی شود. همچنین میزان مالیات و عوارض در لایحه بودجه 66 هزار میلیارد تومان دیده شده که از نظر ما این میزان 5 تا 10 هزار میلیارد تومان عدم تحقق دارد. زیرا ما فرار مالیاتی زیادی در کشور داریم و بودجه مالیاتی سال جاری هم حدود 85 تا 90 درصد محقق شده است و این یعنی 7 هزار میلیارد تومان عدم تحقق داشته است.

ما معتقدیم ارائه به موقع بودجه باعث می شود مجلس فرصت چکش کاری بودجه را داشته باشد اگرچه مجلس تا حدی می تواند در لایحه بودجه تغییر ایجاد کند. ضمن اینکه اگر در این روند تاخیر می شد، اجرای قوانین در سال آتی به عقب می افتاد بنابراین با ارائه به موقع لایحه، اصل سالیانه بودن بودجه محقق می شود

به نظر می رسد بهتر بود دولت قانون جامع مالیات را پیش از بودجه ارائه می کرد. دولت احمدی نژاد هم البته در سال گذشته این لایحه را نیاورد اما احکامی را در بودجه آورد که نمایندگان در جریان بررسی بودجه آن را حذف کردند، امسال هم دولت در بودجه احکامی آورده که قطعا باز هم نمایندگان آن را حذف می کنند زیرا ما معتقدیم بخش مالیات نیاز به قانون دائمی دارد. نکته دیگر این است که بودجه 93 تورم را کاهش ولی رکود را افزایش می دهد.

-میزان وابستگی بودجه سال آینده کشور به نفت چقدر است؟

مشکل دیگری که در بودجه وجود دارد این است که وابستگی بودجه به نفت بیشتر شده است. میزان وابستگی قبلا در سال 91، 53 هزار میلیارد تومان، در سال 92، 64 هزار میلیارد تومان و در حال حاضر در بودجه 93، 83 هزار میلیارد تومان است. در حالی که بر اساس قانون برنامه پنجم وابستگی بودجه به نفت تا پایان برنامه باید به صفر برسد اما در حال حاضر این مسیر طی نمی شود. بنابراین با توجه به اینکه عملکرد واقعی بودجه حداکثر بیشتر از 150 هزار میلیارد تومان بیشتر نیست، وابستگی 80 هزار میلیارد تومانی بودجه به نفت به معنای بیش از 50 درصد وابستگی به نفت است و این یعنی قطع وابستگی هزینه های جاری دولت به درآمدهای نفت و گاز که باید تا پایان برنامه محقق شود، رعایت نشده است.

موسی الرضا ثروتی

-چه احکامی از برنامه پنجم در این لایحه از نظر شما رعایت نشده است؟

به موجب برنامه پنجم افزایش اعتبارات هزینه ای دولت باید سالیانه دو درصد کمتر از نرخ تورم باشد، اما به این موضوع هم بی توجهی صورت گرفته است. در کنار این بودجه باید تا سال دوم برنامه عملیاتی می شد اما این امر محقق نشده است. تولید نفت صیانتی، نحوه پیش بینی هدفمندی یارانه ها، تامین اعتبار پروژه های عمرانی، سرمایه گذاری دول در برخی صنایع، عدم حذف ردیف های متفرقه، وجود احکام غیر ضروری در بودجه و قانون نویسی در بودجه هم از دیگر ایرادهایی است که به لایحه بودجه وارد است.

-مجلس در بررسی لایحه بودجه 93 به چه شکل این ایرادات را رفع خواهد کرد؟

با تمام این اوصاف مجلس بنا ندارد خیلی هم مته به خشخاش بگذارد و باید محدودیت های دولت در نحوه پیش بینی بودجه را نیز در نظر گرفت.

ما معتقدیم ارائه به موقع بودجه باعث می شود مجلس فرصت چکش کاری بودجه را داشته باشد اگرچه مجلس تا حدی می تواند در لایحه بودجه تغییر ایجاد کند. ضمن اینکه اگر در این روند تاخیر می شد، اجرای قوانین در سال آتی به عقب می افتاد بنابراین با ارائه به موقع لایحه، اصل سالیانه بودن بودجه محقق می شود.

مصاحبه: الهه وحدتی

بخش سیاست تبیان


مطالب مرتبط:

پایان 8 سال بی انضباطی

گزارشم بیان مشکلات کشوربود

اخطار زودهنگام به دولتی ها