تبیان، دستیار زندگی
آزمایش بمب هسته ای ایران در كره شمالی، آزمایش ضدموشکی رژیم اسرائیل علیه ایران در خاک ترکیه، تدبیر روس‌ها برای مقابله با شیطنت اسرائیل علیه ایران،آمریکا هم ازمتوقف کردن ایران عاجزاست، و مطالبی با این مضامین تنها بخشی از تیترها و اخبار منتشره از پایگاه اطلا
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مینا محمدی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تنش زایی یا تنش زدایی، وظیفه رسانه كدام است!


آزمایش بمب هسته ای ایران در كره شمالی، آزمایش ضدموشکی رژیم اسرائیل علیه ایران در خاک ترکیه، تدبیر روس‌ها برای مقابله با شیطنت اسرائیل علیه ایران،آمریکا هم ازمتوقف کردن ایران عاجزاست، و مطالبی با این مضامین تنها بخشی از تیترها و اخبار منتشره از پایگاه اطلاع‌رسانی صهیونیستی دبکا است. سایتی كه شاید به انتشار اخبار ایران هراسی و نقل قول اطلاعات غلط شهره باشد. غالبا نیز اخبار نظامی را مخابره می كند.

روزنامه، مطبوعات، ظریف

محمد جواد ظریف نیز چندی پیش ضمن انتقاد از برخی سایتها که آنها را مدعی حزب الهی خواند گفت: چرا سایت‌های ما که ادعای حزب‌اللهی می‌کنند از سایت دبکای اسراییلی که عامل پخش اطلاعات غلط است نقل قول می‌کنند اما وزیر خارجه را باور نمی‌کنند.

همان سایتی كه آقای ظریف در جمع دانشجویان دانشگاه تهران .آقای ظریف در واکنش به این اقدام، امروز با انتقاد از واکنش برخی از رسانه‌های داخلی از توافق هسته‌یی ایران و 1+5 گفت: اجازه ندهید دنیا برای ما تصمیم بگیرد. خط فکری ایجاد کنند و با دروغ پردازی‌ها اجماع داخلی را از بین ببرند. برخی در داخل “فکت شیت”‌ کاخ سفید را مبنای توافق هسته‌ای قرار می‌دهند. ولی برنامه‌ی اقدام مشترک اعلام شده از طریق سایت رسمی کشور را اهمیت نمی‌دهند.

حركت رسانه مانند شمشیر دو لبه است، گاهی با سیاه نمایی و گاهی با خوشبینی بیش از حد و نادیده گرفتن واقعیت ها مخاطبین خود را امیدوار می كنند.

مسئله هسته ای و مذاكرات پیرامون ‌آن با قدمت 10 ساله شاید از مهمترین وقایع ملی و حتی در سطح بین المللی سالهای اخیر باشد كه فراخور نتایج مذاكرات تاثیرات خاص خود را در كشور ما و سایر مناسبات منطقه ای و بین المللی گذاشته است.

تیم مذاكره كننده ی هسته ای كشور به تعبیر مقام معظم رهبری فرزندان انقلاب و افرادی مورد اعتماد و اطمینان هستند با حمایت های صریح ایشان عازم ژنو و بر سر میز مذاكرات حاضر شدند.

چرا سایت‌های ما که ادعای حزب‌اللهی می‌کنند از سایت دبکای اسراییلی که عامل پخش اطلاعات غلط است نقل قول می‌کنند اما وزیر خارجه را باور نمی‌کنند

بر اساس توافقی كه در تهران صورت گرفته بود قرار شد گفت و گو ها محرمانه باقی بماند و در صورت توافق نهایی علنی شود. اما در این بین كشور همیشه عصبانی و ناراضی از ایران یعنی اسرائیل به خواسته و عمداً از نتایج و اصل گفت و گوها خبر می داد و برخی رسانه ها علی رغم حمایت رهبری از تیم مذاكره كننده نیز با انتشار آن مطالب یا بسط آن آب در آسیاب دشمن می ریزند و در زمین دشمن بازی می كنند.كه دشمن چیزی جز اختلاف و تفرقه نیم خواهد.

طبق نتایج این مذاكرات حق غنی سازی درون خاک ایران به رسمیت شناخته شد و به قولی دیوار تحریم های ظالمانه و ناعادلانه ترك برداشت كه علامتی روشن در چارچوب اعتمادسازی برای ملت ایران بود.

ایران نیز هم متقابلا زمینه شفاف سازی بیشتر را فراهم كرد. این یک بازی برد - برد بود که هم ایران تا حدودی به حق خود رسید و هم نگرانی به ظاهر واقعی غربی ها از عدم بمب سازی ایران برطرف شد. گرچه بهانه ها هرگز تمام شدنی نیست.

مطبوعات

بهر روی وجود اجماع داخلی (مردم، دولت ، مجلس ) ،‌ تیم تازه نفس دیپلماتیک و حمایت رهبر معظم انقلاب اسلامی از ساز و کارهای دیپلماسی نوین فرزندان انقلاب می تواند، زمینه ساز تامین حقوق ملت ایران باشد منوط به انکه از همه مولفه های قدرت ملی بهره برداری شود. پس در این مقطع نیاز هست نقدها مهربانانه تر باشد و مشورت ها افزونتر.

مردم ما كه انرژی هسته ای را حق مسلم خود می داند و بهای آن را با جان عزیزترین فرزندانشان پرداخته اند. خود عاقل  و هوشیار  هستند و زمانی كه كمترین خطری را احساس كنند بدون شك منافع كشور و خون شهدای این مرز و بوم را با هیچ منفعت دنیایی عوض نخواهند كرد.

توافقاتی كه در ژنو حاصل شد گام اول تیم دیپلماسی كشورمان بود و تا به نتیجه رسیدن نهایی و از میان رفتن تمام تحریم ها راه زیادی مانده است. بی شك مردان سیاسی كشورمان بیش از هر چیز و در كنار توان و قدرت دیپلماسی خود به حمایت های رهبری به عنوان عمود خیمه نظام جمهوری اسلامی نیازمند هستند كه ایشان در همه جا حمایت خود را اعلام كرده اند و در كنار آن حمایت مردمی به عنوان پشتوانه جمهوریت نظام بسیار تاثیر گذار است.

رسانه ها باید بدانند راه طولانی در پیش است دنیا در مقابل این مذاكرات در برابر قدرت علمی و صلح‌آمیز بودن فعالیت های هسته ای ایران سر تعظیم فرود آورده است. هر گونه پیشگویی یانقد غیر منصفانه تاثیر سوء بر امنیت روانی مردم جامعه خواهد گذاشت.

در دوره كنونی بیش از هر چیزی تنش زدایی در راستای منافع ملی می تواند چاره ساز باشد چرا كه بدون توجه به این مولفه نمی توان تعامل كرد البته تنش زدایی به معنی نادیده گرفتن اشتباهات، عدم نقد آنها و تخطی از اصول و ارزشها  نیست. بلكه پرهیز از دامن زدن بیش از به اختلافات حزبی و درون گروهی و یا پرداختن به حاشیه موضوعات به جای اصل آن است.

اما كاش شاهد روزی باشیم كه رسانه ها فارغ از حزب گرایی خود و وابستگی سیاسی به انتشار واقعیت ها بپردازند.

مینا محمدی

بخش ارتباطات تبیان


مطالب مرتبط:

تبلیغات اینبار علیه اوباما

تقاضای مذاکره با ایران در فیلم "سقوط کاخ‌سفید" +تصاویر