تبیان، دستیار زندگی
حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی شهیدی گفت: بنیاد شهید متعلق به خانواده شهدا و ایثارگران است و ما تنها به عنوان خدمتگزاران این حوزه فعالیت می‌کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایستایی در بنیاد شهید ممنوع


حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی شهیدی گفت: بنیاد شهید متعلق به خانواده شهدا و ایثارگران است و ما تنها به عنوان خدمتگزاران این حوزه فعالیت می‌کنیم.

سید محمدعلی شهیدی

وی با اشاره به فرمایشات رهبری در خصوص بنیاد شهید، تصریح کرد: رهبری خطاب به بنده فرمودند: «به بنیاد شهید بروید و از جانب بنده از جامعه هدف بنیاد شهید و امور ایثارگران، سپاسگزاری کنید چرا که آن‌ها زحمت کشیدند و شهید، جانباز و آزاده شدند و اگر آن‌ها نبودند اکنون من و شما در آرامش و آسایش نبودیم.»

حجت الاسلام والمسلمین شهیدی تاکید کرد: رهبری در ادامه صحبت‌های خود فرمودند: «اگر روزی دوباره برای کشور مشکلی پیش بیاید باز هم ایثارگران و جانبازان در صحنه حضور می‌یابند.»

تشکل‌ها مسبب پیشرفتند

وی با بیان اینکه خدمت به جامعه شهدا و ایثارگران یک افتخار و وظیفه است، افزود: معتقدم که کارها و امور به تنهایی انجام نمی‌شود بلکه با ورود تشکل‌ها و جامعه هدف، پیشرفت و رشد در کارهای بنیاد شهید و امور ایثارگران میسر می‌شود.

جامعه بزرگ ایثارگران

معاون رییس‌جمهور اذعان داشت: سه میلیون و 300 هزار نفر خانواده شهدا، جانبازان، آزادگان و والدین آن‌ها از جامعه هدف در بنیاد شهید هستند که این تعداد در حقیقت نسبت به جمعیت کشورهای حاشیه خلیج فارس، بزرگ‌ترین جمعیت را داشته و جامعه بزرگی را تشکیل می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: با ورود به بنیاد شهید به سختی‌ها پی بردم و مشکلات ملموس‌تر شد. در هر زمینه‌ای وارد شدیم با مشکلات بسیاری در زمینه سیاسی، فرهنگی و اقتصادی مواجه شدیم.

بنیاد شهید آگاه باشد

وی به فرمایشات دیگر رهبری خطاب به بنیاد شهید اشاره کرد و گفت: رهبری در بخش دیگری از صحبت‌های خود فرمودند: «سعی کنید بنیاد شهید سیاسی نشود. نه اینکه سیاست ندانند و نفهمند بلکه باید کاملا سیاست را بدانند و از اوضاع و احوال کشور آگاه باشد. دلسوزتر از شما برای جامعه ایرانی کسی نیست اما سیاسی نشوید چرا که سیاسی شدن موجب بروز مشکلات متفرقه و مسائل عدیده‌ای می‌شود.»

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران اذعان داشت: همه باید در حوزه شهدا و بنیاد شهید وارد کار شوند تا این جامعه هدف رشد یافته و مشکلات مرتفع شوند.

وی ادامه داد: با توجه به وظایفی که در حوزه بنیاد شهید بر عهده ما گذاشته شده کارهای زیادی انجام نشده و باید برای انجام تکالیف و رسالتی که بر دوش ماست برنامه‌ریزی صورت گیرد.

در بنیاد شهید نباید ایستایی و توقف وجود داشته باشد و کارها با برنامه ریزی انجام شود و برنامه‌های تصویب و ابلاغ شده نیز اجرایی شود

رسالتی مهم برای همه

حجت الاسلام والمسلمین شهیدی خاطرنشان کرد: امروز بسیاری از فرزندان شهدا و ایثارگران با رسالت و اهداف پدرانشان آشنا نیستند و به عنوان یک وظیفه باید در راستای ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت، فعالیت‌های گسترده‌ای صورت گیرد.

وی با بیان اینکه کهنه سربازان باید همیشه در صحنه باشند، اظهار کرد: تشکل‌ها همزمان کار می‌کنند و در برخی موارد موازی کاری انجام می‌شود و هنوز رسالت کاری آن‌ها مشخص و معین نشده است، بنابراین برنامه ریزی سبب می‌شود تا کارها به صورت ارزنده و ثمربخش انجام شود.

جبران خلاءها در بنیاد شهید

معاون رییس‌جمهور اذعان داشت: یک برنامه جامع و قانون هدفمند برای حرکت به جلو وجود ندارد اما باید این خلاءها جبران شود و این کار و هدف توسط تشکل‌ها صورت گیرد.

دلسوزان نظام

وی با بیان اینکه بنیاد شهید، سپاه و بسیج از یادگاری‌های امام راحل هستند، افزود: دلسوزتر از ایثارگران و جانبازان در بنیاد شهید وجود ندارد چرا که این گروه برای انقلاب و اسلام دلسوزانه تا پای جان ایستادند.

حجت الاسلام والمسلمین شهیدی با اشاره به اینکه در بنیاد شهید باید هدفمند حرکت کنیم، خاطر نشان کرد: در روزهای شنبه و یکشنبه هفته آینده همایش سراسری بنیاد شهید برگزار خواهد شد و تشکل‌ها در این همایش حضور پیدا می‌کنند.

وی ادامه داد: در بنیاد شهید، برنامه دو ساله و پنج ساله تدوین شده و این برنامه باید در حضور و یا عدم حضور بنده در بنیاد تداوم یابد و اجرایی شود.

ایستایی ممنوع

معاون رییس‌جمهور اذعان داشت: در بنیاد شهید نباید ایستایی و توقف وجود داشته باشد و کارها با برنامه ریزی انجام شود و برنامه‌های تصویب و ابلاغ شده نیز اجرایی شود.

توقع رئیس بنیاد شهید

وی گفت: ایثارگران مجلس باید مدافع بنیاد شهید در مجلس شورای اسلامی باشند و از حقوق ایثارگران و شهدا حمایت کنند.

در گذشته ارتباط بنیاد شهید و امور ایثارگران با خبرنگاران کاملا قطع شده بود در حالی که این ارگان بین تمامی سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی افضل است

علل تضعیف بنیاد شهید

شهیدی در ادامه افزود: عدم تعامل مجلس با بنیاد شهید در سال‌های اخیر موجب بروز مشکلات عدیده‌ای در این حوزه شده بود؛ ارتباط بنیاد شهید با مجلس قطع شده و بین مجلس و بنیاد، اختلاف وجود داشت.

وی با بیان اینکه شهیدان بهشتی، مطهری و رجایی برای انقلاب اسلامی الگو و اسوه هستند، گفت: شهید بهشتی برای کارهای تشکیلاتی نمونه بود و اگر او نبود قانون اساسی کامل نوشته نمی‌شد.

اولویت استخدام کاری بنیاد

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران اظهار کرد: حدود 65 هزار و 800 نفر از فرزندان شهدا و ایثارگران بیکار بوده که 60 درصد آن‌ها دارای تحصیلات فوق لیسانس و دکترا هستند. قطعاً این افراد در اولویت استخدامی بنیاد شهید قرار دارند.

وی ادامه داد: شهدا و ایثارگران و خانواده‌های آن‌ها مالک انقلاب هستند. چرا باید فرزندان شهدا، ایثارگران و جانبازان بیکار باشند؟

وی با بیان اینکه در راستای رفع مشکلات و موانع بنیاد شهید از نیروهای درون گروهی استفاده می‌کنیم، گفت: در انتخاب شغل برای فرزندان شهدا و ایثارگران احترام خاصی قائل می‌شویم و در بنیاد شهید از فرزندان آن‌ها برای کار بهره می‌گیریم.

حجت الاسلام والمسلمین شهیدی گفت: بنیاد شهید با کمترین هزینه نیروهای خود را انتخاب می‌کند و در دولت یازدهم کمترین میزان ورود افراد از بیرون در بنیاد شهید بوده که فقط چهار نفر هستند.

دعوت از خبرنگاران

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران اذعان داشت: در گذشته ارتباط بنیاد شهید و امور ایثارگران با خبرنگاران کاملا قطع شده بود در حالی که این ارگان بین تمامی سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی افضل است.

وی ادامه داد: تعامل بین بنیاد شهید و امور ایثارگران با خبرنگاران از اهداف و برنامه‌های ما است چرا که رسانه در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نقش مهم و موثری دارند.

معاون رییس‌جمهور در پایان گفت: تشکل‌ها برای بنیاد شهید کمک فکری داشته باشند و ایده‌های نو ارائه دهند. بنده هم از امروز به عنوان عضوی از تشکل کهنه سرباز صلح و دوستی می‌شوم.

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منبع: خبرگزاری دفاع مقدس