تبیان، دستیار زندگی
نلسون ماندلا، رهبر بزرگ آفریقا که هفته پیش درگذشت، خالق چند عنوان کتاب بود. شماری از این کتاب‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. «گامی بلند به سمت آزادی: اتوبیوگرافی نلسون ماندلا»، «گفتگوهایی با خودم»، «قصه‌های محلی محبوب آفریقایی»، «نلسون ماندلا: به کلام خو
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

5 کتاب برتر نلسون ماندلا


نلسون ماندلا، رهبر بزرگ آفریقا که هفته پیش درگذشت، خالق چند عنوان کتاب بود. شماری از این کتاب‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. «گامی بلند به سمت آزادی: اتوبیوگرافی نلسون ماندلا»، «گفتگوهایی با خودم»، «قصه‌های محلی محبوب آفریقایی»، «نلسون ماندلا: به کلام خودش» و «گامی بلند به سمت آزادی» عناوین این کتاب‌ها هستند.

5 کتاب برتر نلسون ماندلا

به نقل از کریستین ساینس مونیتور، نلسون ماندلا در «سخنرانی از بارانداز» گفت: من علیه سلطه سفیدها مبارزه کردم، علیه سلطه سیاه‌ها هم مبارزه کردم. من ایده‌آل جامعه‌ای دموکراتیک و آزاد را تصور کردم که در آن تمام افراد در کنار یکدیگر و با توازن و با موقعیت‌های مساوی زندگی می‌کنند. این ایده‌آلی است که امیدوارم به دستش بیاورم و برای همین زندگی می‌کنم. و اگر نیاز باشد، این ایده‌آلی است که حاضرم برایش بمیرم.

زندگی ماندلا را فقط می‌توان به عنوان خارق‌العاده توصیف کرد: یک انقلابی ضد آپارتاید، رییس جمهور آفریقای جنوبی از 1994 تا 1999 و دریافت کننده جایزه صلح نوبل در سال 1993. بیایید لحظه‌ای ماندلا و تمام آرمان‌هایش را از طریق کتاب‌هایش مورد تحسین قرار دهیم.

1. «گامی بلند به سمت آزادی: اتوبیوگرافی نلسون ماندلا»

این اتوبیوگرافی که سال 1994 منتشر شد داستان زندگی ماندلا را تعریف می‌کند: از جمله سال‌های اولیه زندگی اش که از سال 1918 آغاز می‌شود، مسیر حرفه‌ای کاری اش به عنوان یک وکیل و بعد هم رهبر کنگره ملی آفریقا، بازبینی بیست و هفت سال زندگی اش در زندان (این شامل یک سوم کتاب می‌شود)، تاثیری که دوری طولانی مدت از همسر و فرزندانش روی او گذاشت و تا انتخاب او به عنوان ریاست جمهوری آفریقای جنوبی در تاریخ دهم می‌ 1994.

این کتاب همچنین سفر خارق العاده‌ای که ماندلا از مشکلی برای دولت آفریقای جنوبی بودن تا انتخاب شدن به عنوان رهبر بزرگ یک ملت داشت را توصیف می‌کند. داستان ماندلا تکان دهنده است و بسیاری از نقل قول‌های او نیز از این کتاب استخراج شده‌اند.

2. «گفتگوهایی با خودم»

«گفتگوهایی با خودم» آرشیوی خصوصی از نامه‌ها، دفترچه‌ها، مکالمه‌های ضبط شده و خاطرات زندان است که نگاهی دقیق به تمام جنبه‌های زندگی ماندلا می‌کند. خوانندگان می‌توانند مطالب الهام‌بخش بسیاری در این کتاب پیدا کنند از جمله جملاتی مانند: «همین دانش که در روزهای زندگی‌تان وظیفه‌تان را انجام دادید و در حد انتظارات همراهانتان ظاهر شدید خود جایزه است.»

ماندلا زمانی نوشت که «آموزش قوی‌ترین سلاحی است که می‌توان از آن برای تغییر دنیا استفاده کرد.» او درست می‌گفت و این تنها یکی از دلایلی است که معلمان و پدر و مادران از تعریف کردن داستان‌های او برای کودکان لذت می‌برند.

3. «قصه‌های محلی محبوب آفریقایی»

ماندلا برای اینکه بتواند داستان‌های محلی سنتی آفریقایی را با بیشترین تعداد مردم در میان بگذارد، 32 داستان محلی را از میان فرهنگ‌های مختلف آفریقایی انتخاب کرد که به گفته خودش تمام آن‌ها گوهر جسارت آفریقایی را در خود داشتند. با توجه به نقشه امروزی دنیا نیز این داستان‌ها از مناطق جغرافیایی مختلفی با فاصله‌های زیاد از مراکش، نیجریه و کنیا تا سوازیلند، گرفته شده‌اند. این داستان‌ها شامل افسانه‌های خلق شده و داستان‌های مختلف که شامل پیام‌های اخلاقی برای کودکان و بزرگسالان هستند می‌شوند. ماندلا در سرآغاز این کتاب می‌نویسد: «این آرزوی من است که صدای داستانسرا هرگز در آفریقا از بین نرود.»

4. «نلسون ماندلا: به کلام خودش»

در این کتاب مجموعه سخنرانی‌هایی که ماندلا در طول عمرش انجام داد به ترتیب موضوع طبقه بندی شده است. موضوع‌های این سخنرانی‌ها شامل تقلا برای آزادی، کار سخت مصالحه و ملت سازی، دین، آموزش و فرهنگ می‌شود. این سخنرانی‌ها بعضی از مهم ترین لحظه‌های زندگی ماندلا و آفریقای جنوبی را نشان می‌دهند. از مهم ترین آن‌ها می‌توان به سخنان ماندلا در دادگاه ریوونیا در حین محاکمه او به جرم فتنه و نظرات او درباره کمیسیون حقیقت و مصالحه آفریقای جنوبی اشاره کرد.

5. «گامی بلند به سمت آزادی» (اقتباسی برای کودکان)

ماندلا زمانی نوشت که «آموزش قوی‌ترین سلاحی است که می‌توان از آن برای تغییر دنیا استفاده کرد.» او درست می‌گفت و این تنها یکی از دلایلی است که معلمان و پدر و مادران از تعریف کردن داستان‌های او برای کودکان لذت می‌برند. این کتاب که نسخه ویرایش شده از کتاب اتوبیوگرافی الهام بخش ماندلا توسط کریس ون‌ویک نویسنده است، علاوه بر موجز شدن کتاب اصلی، نطالب مناسب برای کودکان را نیز گزینش کرده است. نویسنده این کتاب که روشن است و با طراحی‌های رنگی پدی بوما جالب‌تر نیز شده است. تاریخی که این کتاب به ارایه آن می‌پردازد، بسیار آگاهی بخش و مطلع کننده است. این کتاب برای کودکان هشت سال به بالا طراحی شده است.

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منبع: خبرگزاری مهر