تبیان، دستیار زندگی
نمایندگان استان های خوزستان، لرستان، مازندران و شهرستان بوکان در اعتراض به لایحه بودجه ۹۳ توسط دولت استعفا دادند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موج استعفای نمایندگان در اعتراض به بودجه


نمایندگان استان های خوزستان، لرستان، مازندران و شهرستان بوکان در اعتراض به لایحه بودجه 93 توسط دولت استعفا دادند.

مجلس

به گزارش تبیان به نقل از دانا، روز یکشنبه لایحه بودجه سال 93 توسط رئیس جمهور به مجلس تقدیم شد که حواشی زیادی به همراه داشت.

درحالی که دولتمردان از آماده شدن به موقع بودجه سال 93 خوشحال بودند و آن را یک رکورد برای دولت بر می شمردند، برخی از نمایندگان معتقد بودند که سرعت در تنظیم این لایحه باعث شده است تا کیفیت آن زیر سوال رود و بسیاری از جزئیات در آن رعایت نشود.

نمایندگان خوزستان استعفا دادند

افزایش حقوق کارمندان به طور غیر متناسب با افزایش نرخ تورم، کاهش برخی از ردیف بودجه های استان ها و ... از حواشی این لایحه بودند.

امروز تعدادی از نمایندگان اعتراض خود را نسبت به این موضوع اعلام کرده و به صورت دسته جمعی استعفا دادند.

سید شریف حسینی، نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در این خصوص اظهار داشت: پس از بررسی بودجه متوجه شدیم حق خوزستان ضایع شده است.

وی افزود: در بودجه 93 نگاه مناسبی به خوزستان نشده است و حتی در مواردی که در دوره قبل به ما داده بودند هم کم شده است.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به همین خاطر نمایندگان خوزستان به خاطر ظلمی که در بودجه 93 و پولی که برای انتقال آب گذاشته اند، به صورت دسته جمعی استعفا داده و آن را تقدیم هیأت رئیسه کردند.

نماینده مردم ایذه و باغ ملک در مجلس شورای اسلای ادامه داد: این نامه در هیات رئیسه ارائه شده اما هیات رئیسه در خصوص تحویل گرفتن یا تحویل نگرفتن آن در حال چانه زنی با مجمع نمایندگان خوزستان است.

نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اگر در مورد اعتبار استان در بودجه تجدید نظر صورت نگیرد و اعتبارات مربوط اصلاح نشود استعفایمان را عملی خواهیم کرد. زیرا در آن صورت معتقدیم که ماندن ما در مجلس فایده ندارد

وی بی توجهی به استان خوزستان در لایحه بودجه 93 و تخصیص ردیف مستقل به انتقال آب از سرشاخه های کارون به استان های همجوار را علت اصلی استعفای دسته جمعی نمایندگان خوزستان خواند.

تهدید به استعفای 9 نماینده لرستان

ایرج عبدی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: براساس ماده 180 قانون برنامه پنجم دولت می‌بایست دو درصد بودجه عمومی 220 هزار میلیاردتومانی یعنی 4000 میلیارد تومان برای استان محروم لحاظ می‌کرد که این اتفاق نیفتده است.

وی افزود: با توجه به اینکه این تنها ردیف به مناطق محروم بر بودجه است ما به عنوان نمایندگان استان لرستان که از استان‌های محروم کشور به حساب می‌آید نمی‌توانیم از حق قانونی عدول کنیم.

مجلس

نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اگر در مورد اعتبار استان در بودجه تجدید نظر صورت نگیرد و اعتبارات مربوط اصلاح نشود استعفایمان را عملی خواهیم کرد. زیرا در آن صورت معتقدیم که ماندن ما در مجلس فایده ندارد.

تهدید به استعفای نماینده بوکان

محمد قسیم عثمانی، نماینده بوکان هم در اعتراض به اعتبار پیش‌بینی شده برای یک سد حوزه انتخابی خود تهدید به استعفا کرده است.

احتمال استعفای نمایندگان مازندرانی در اعتراض به لایحه بودجه 93

عبدالوحید فیاضی نماینده نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با فارس، از احتمال استعفای نمایندگان استان مازندران در اعتراض به لایحه بودجه سال 93 خبر داد.

وی اضافه کرد: در این لایحه بودجه سهم استان مازندران نادیده گرفته شده است که همین باعث پدید آمدن مشکلاتی خواهد شد.

خاطرنشان می شود: تعدادی از نمایندگان خوزستان نیز درخواست بیان تذکر شفاهی را داشتند که تاکنون محمد رضا باهنر نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه را در غیاب لاریجانی برعهده دارد اجازه ارائه این تذکر شفاهی را نداده است.

بخش سیاست تبیان

منبع: دانا