تبیان، دستیار زندگی
محققان آمریکایی برای نخستین بار به این نتیجه رسیده‌اند که نوشیدنی‌های انرژی‌زا روی عملکرد قلب تأثیر داشته و باعث ضعیف شدن آن می‌شوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نوشیدنی‌های انرژی‌زا قلب را ضعیف می‌کنند


محققان آمریکایی برای نخستین بار به این نتیجه رسیده‌اند که نوشیدنی‌های انرژی‌زا روی عملکرد قلب تأثیر داشته و باعث ضعیف شدن آن می‌شوند.

انرژی‌زا

نوشیدنی‌های انرژی‌زا همان طور که از اسمشان پیداست به این منظور مصرف می‌شوند که انرژی را افزایش داده و خستگی را از بین ببرند. معمولاً بیشتر ورزشکارها به مصرف این قبیل نوشیدنی‌ها روی می‌آورند و البته کم نیست تعداد جوان‌هایی که به نوعی عاشق این نوشیدنی‌ها هستند.

از مدت‌ها قبل، محققان از مصرف زیاد این نوشیدنی‌ها که حاوی میزان زیادی کافئین و «تورین» هستند ابراز نگرانی می‌کنند و معتقدند که این ترکیبات می‌تواند منجر به اختلالات قلبی یا اضطراب شود.

نتایج پژوهش جدید نشان می‌دهد که نوشیدنی‌های انرژی‌زا به طور مستقیم روی کار قلب تأثیر منفی می‌گذارد.

محققان روی 15 شرکت‌کننده با میانگین سنی 27 سال که در سلامت کامل بودند مطالعاتی را آغاز کردند.

با کمک تصاویر ام آر آی مطالعات دقیق‌تری روی قلب شرکت‌کننده‌ها انجام شد. در واقع محققان تصاویر قلب این شرکت‌کننده‌ها را یک ساعت بعد از مصرف یک بطری نوشیدنی انرژی‌زا که حاوی 400 میلی‌گرم تورین و 32 میلی‌گرم کافئین (در هر 100 گرم نوشیدنی) بود را مورد بررسی قرار دادند.

محققان بعد از بررسی نوار قلبی و تصاویر ام آر آی بررسی کردند و متوجه شدند

که بعد از مصرف این نوشیدنی‌ها کشیدگی و فشار در بطن چپ بیشتر می‌شود

محققان بعد از بررسی نوار قلبی و تصاویر ام آر آی بررسی کردند و متوجه شدند که بعد از مصرف این نوشیدنی‌ها کشیدگی و فشار در بطن چپ بیشتر می‌شود. اما با این حال هیچ تغییری در ضربان قلب، فشار و میزان خون پمپاژ شده از این بطن وجود ندارد. در عوض بعد از مصرف این نوشیدنی‌ها انقباض قلب کمتر می‌شود و قلب ضعیف‌تر عمل می‌کند.

محققان معتقدند که باید پژوهش‌های تکمیلی بیشتری در این زمینه انجام شود اما با این حال از کودکان و افراد ضعیف می‌خواهند که از مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا خودداری کنند.

ترجمه: فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: lafuturasciences

مطالب مرتبط:

نوشابه‌های انرژی‌زا نخرید و ننوشید

نوشیدنی‌های انرژی‌زا یا سم های پرطرفدار

عوارض نوشابه انرژی ‌زا

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.