تبیان، دستیار زندگی
یکی از مسائلی که در مورد روغن‌ها و چربی‌ها بسیار حائز اهمیت است، مسئله فساد آن‌هاست. هوا (اکسیژن)، رطوبت، نور، درجه حرارت، کاتالیزورها، برخی آنزیم‌ها، از عوامل اصلی در فساد روغن‌ها و چربی‌هاست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نکات خرید و نگهداری روغن‌ها


یکی از مسائلی که در مورد روغن‌ها و چربی‌ها بسیار حائز اهمیت است، مسئله فساد آن‌هاست. هوا (اکسیژن)، رطوبت، نور، درجه حرارت، کاتالیزورها، برخی آنزیم‌ها، از عوامل اصلی در فساد روغن‌ها و چربی‌هاست.


روغن

1) هوا

هرگاه روغن‌ها و چربی‌ها در معرض هوا قرار گیرند، اکسیده می‌شوند که این عمل، سبب ایجاد طعم نامطلوب در روغن‌ها و چربی‌ها می‌شود. هر اندازه درصد اسیدهای چرب غیر اشباع در روغن بیشتر باشد، بیشتر در معرض خطر اکسیداسیون قرار می‌گیرد.

2) رطوبت

میزان رطوبت در روغن‌ها و چربی‌ها کم است. بنابر این، میکروب‌ها کمتر موجب فساد آن‌ها می‌شوند. وقتی که مقدار کمی رطوبت وارد روغن‌ها شود، سرعت فساد آن‌ها بیشتر می‌شود.

3) نور

از جمله عواملی که به شدت سبب تغییر طعم و رنگ در چربی‌ها و روغن‌ها می‌شود، نور است. بنابر این، مناسب است که این مواد در معرض مستقیم نور قرار نگیرد.

4) درجه حرارت

از عوامل مهم دیگری که در فساد روغن‌ها و چربی‌ها نقش دارد، درجه حرارتی است که در آن قرار دارد. بنابر این، در هنگام پخت مواد غذایی، استفاده از درجه حرارت بالا سبب تغییر رنگ و طعم در روغن و خروج دود آبی و سپس دود سیاه می‌شود که نشانه فساد روغن است. همچنین، قرار دادن چربی‌ها و روغن‌ها در کنار شعله گاز، سبب تسریع در فساد آن‌ها می‌شود.

تند شدن چربی‌ها و روغن‌ها

عموماً هر تغییری در روغن‌ها که موجب طعم نامطلوب آن شود را «تند شدن» می‌گویند. البته این تند شدن با توجه به عامل تغییر در طعم، متفاوت است. چنانچه فساد ناشی از اکسیداسیون (شیمیایی یا میکروبی) باشد، به آن تند شدن اکسیداتیو می‌گویند. فلزات، پرتوها، رطوبت، میکروب‌ها، اکسیداسیون چربی‌ها، روغن‌ها، را تسریع می‌کنند.

همچنین، گاهی میکروب‌ها رنگ‌دانه‌هایی تولید می‌کنند که در چربی محلول است و داخل آن نفوذ می‌کنند که این عمل سبب تغییر رنگ در چربی می‌شود. در برخی از مواقع، چربی‌ها با میکروب‌ها هیدرولیز یا اکسیده می‌شود. همچنین، باید گفت که مواد غذایی چرب به طور معمول، رطوبت تقریباً پایینی دارد که این شرایط برای رشد کپک‌ها (نسبت به سایر میکروب‌ها) شرایط مناسب‌تری است. کپک‌ها با تجزیه روغن‌ها و چربی‌ها، سبب تند شدن و فساد آن‌ها می‌شود.

از عوامل مهم دیگری که در فساد روغن‌ها و چربی‌ها نقش دارد، درجه حرارتی است که در آن قرار دارد. بنابر این، در هنگام پخت مواد غذایی، استفاده از درجه حرارت بالا سبب تغییر رنگ و طعم در روغن می‌شود.

نکاتی درباره مصرف چربی و روغن

با توجه به تمام موارد یاد شده برای نگهداری صحیح روغن‌ها و چربی‌ها، باید به این نکات توجه کرد:

1) هنگام خرید

- لازم است که مشخصاتی روی ظروف بسته‌بندی روغن از هر جنس که باشد، درج شود. این مشخصات، شامل نام تجاری کالا، نوع فرآورده، شماره پرونده ساخت کالا، شماره پروانه ساخت از وزارت بهداشت، نام شرکت سازنده و نشانی آن، شرایط نگهداری و مصرف، تاریخ تولید و تاریخ انقضا است.

- روی بسته‌بندی انواع روغن نباتی جامد هیدروژنه، باید میزان اسیدهای چرب اشباع و اسیدهای چرب ترانس را ذکر کرد. هرچه میزان اسیدهای چرب اشباع و اسیدهای چرب ترانس روغن نباتی جامد، کمتر باشد، روغن بهتر و سالم‌تر است.

- هیچ‌گونه آثار زنگ‌زدگی روی قوطی آن مشاهده نشود.

- هیچ گونه آثار نشت روغن در بسته بندی آن مشاهده نشود.

- در محل مرطوب نگهداری نشده باشد.

- در معرض مستقیم نور قرار نگرفته باشد.

- در معرض حرارت و دمای بالا قرار نگرفته باشد.

روغن ها

2) در منزل

- به هنگام طبخ با روغن، از حرارت کم استفاده کنید.

- برای سرخ کردن، از حرارت ملایم با مدت زمان کمتر استفاده کنید؛ زیرا حرارت بیش از حد، سبب ایجاد بوی تند و زننده در روغن می‌شود.

- روغن سوخته، بیماری‌زاست؛ از مصرف آن جداً خودداری فرمایید.

- روغن‌های مایع را حرارت ندهید، مگر آنکه مخصوص سرخ‌کردن باشد.

- از مصرف مجدد روغنی که حرارت دیده است، پرهیز کنید.

- پس از هر بار مصرف، در ظرف روغن را ببندید تا اکسیژن، وارد آن نشود.

- اگر مقداری روغن از ظرفی بزرگ مصرف شده باشد، برای جلوگیری از تند شدن آن، بهتر است باقیمانده روغن را در ظرفی کوچک‌تر بریزید و در آن را کاملاً ببندید تا روغن، کمترین تماس را با هوا داشته باشد.

- روغن‌های مایع را به مدت طولانی در منزل نگهداری نکنید.

- سس‌های سالاد و مایونز را (به علت داشتن چربی زیاد) به ویژه پس از باز شدن، باید در یخچال نگهداری کرد.

امروزه، روغن‌های گوناگونی در فروشگاه‌ها و مراکز خرید عرضه می‌شود، ولی باید توجه داشت که از هر روغنی باید برای مصرفی خاص استفاده کرد. برای مثال، روغن‌های مخصوص سرخ کردن (به علت بالا بودن آنتی اکسیدان‌های صنعتی در مقابل عوامل فساد روغن) مقاوم‌تر است و بر اثر حرارت اعمال‌شده روی آن‌ها مواد سرطان‌زا تولید نمی‌کند. بنابر این، می‌توان آن‌ها را 2 تا 3 بار استفاده کرد.

منبع : آکاایران


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: mo_1443

برگرفته از گروه: سلامت و بهداشت جامعه