تبیان، دستیار زندگی
این روزها لیونل مسی کاملا تحت فشار است ، مصدمیت از یک طرف به فوق ستاره بارسا فشار وارد کرده و از سوی دیگر تا چند هفتهدیگر تکلیف توپ طلای جهان ینز مشخص خواهد شد و بزرگترین رقیب او کریس رونالدو تا اینجای کار گوی سبقت را از لئو ربوده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حسین جوادی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مسی از بارسا جدا خواهد شد


این روزها لیونل مسی کاملا تحت فشار است ،‌ مصدمیت از یک طرف به فوق ستاره بارسا فشار وارد کرده و از سوی دیگر تا چند هفته دیگر تکلیف توپ طلای جهان ینز مشخص خواهد شد و بزرگترین رقیب او کریس رونالدو تا اینجای کار گوی سبقت را از لئو ربوده است.
مسی

از سوی دیگر رقابت های جام جهانی نیز انتظارات را از مسی بالا برده و کک میخواهد برای یک بار هم که شده ثابت کند تنها در رقابت های باشگاهی نیست که میتواند عناوین مختلف را کسب کند بلکه جام جهانی نیز جولانگاهی است برای اثبات توانایی هایش . اما مساله مورد توجه این است که او هنوز تکلیف مشخصی از این همه فشار ندارد و چندی قبل نز زمزمه ها این موضع مطرح بود که لئو و مدیر برنامه هایش دلخوشی از قرار داد بسته شده میان او و باشگاهش راضی نیستند. به نظر میرسد امدننیمار و رقم نجمومی او به مذاق این ستاره آرژانتنی خوش نیامده است و همین مسائل سبب شد تا حرف هایی مبنی بر جدایی او. از بارسا شنیده شود. وقتی پونته پلوتا ادعایی مبنی بر طلاق لئو از بارسا را مطرح کرد خیلی هم عجیب به نظر نمیرسید ،‌آمدن پسرک لاغر اندام برزیلی و سفر او از فرودگاه سائو پائولو به مقصد بارسلونا ،‌پروپاگاندای عظیم برای شکست دادن رقیبی به نام فلورینتو پرس با محوریت نیمار و بالا بردن اعداد رقم قراداد او بیش از ستاره ای به نام مسی. این ها را وقتی کنار هم میگذارید میفهمید که حرف های پلوتا خیلی هم عجیب نیست اگر فصل بعد "کک" را در پیراهن یکی از تیم های انگلیسی ببنید. هنوز هم اشتهای سیری ناپذیر اعراب برای بلعیدن ستاره های بزرگ در من سیتی تمام نشده است،‌آنها با آن لباس های سنتی شان مینشینند و از ظرف پر از انگور یکی یکی ستاره های فوتبال را چیده و قورت میدهند،‌به همین راحتی. وقتی روزنامه معتبر آس به سفارش یکی از آقایان هیئت مدیره رئال تیتر میزند ایکر کاسیاس را من سیتی میخواهد، یعنی چه؟ حالا پذیرفتن کوچ مسی از بارسا و رفتنش به خارج از اسپانیا خیلی هم دور از ذهن نیست. در بیست و چهارم ژوئن آینده ،‌در بهبوهه جام جهانی لئو باید شمع 26 سالگی را خاموش کند. شاید او در تنهایی خودش به این موضوع فکر میکند که آیا حافظه فوتبال آنقدر بی رحم و فراموش کار است که خیلی زود دست آوردهای او در چهار سال پیاپی را از دست میدهد و خیلی زود آن چهار توپ طلای دست ساز جواهر ساز فرانسوی را که لئو به تنهایی صاحب شده را به فراموشی میسپارند ؟

رقابت های جام جهانی نیز انتظارات را از مسی بالا برده و کک میخواهد برای یک بار هم که شده ثابت کند تنها در رقابت های باشگاهی نیست که میتواند عناوین مختلف را کسب کند بلکه جام جهانی نیز جولانگاهی است برای اثبات توانایی هایش . اما مساله مورد توجه این است که او هنوز تکلیف مشخصی از این همه فشار ندارد و چندی قبل نز زمزمه ها این موضع مطرح بود که لئو و مدیر برنامه هایش دلخوشی از قرار داد بسته شده میان او و باشگاهش راضی نیستند

آیا صورت زخمی با آن فوبتال ماشینی بایرن جای او در شب هیجان انگیز "گالای" اروپا خواهد گرفت ،‌یا رونالدوی مغرور با آن نامزد بد قوراه اش سوژه همه فلاش های دوربینها میشود؟ این فکر ها تماما قبل از آغاز 27 سالگی لئو رخ خواهد داد و "کک" قبل از جام جهانی حس آب پاکی روی دست ریختن را درک میکند. لئو خودش میداند روزهای افت را میگذارند و کاملا منطقی نیست که اگر برای پنجمین بار بتواند صاحب آن توپ طلای وسوسه انگیز شود ولی این افکار از ذهن او خطور کرده است (سوار بر ماشین زمان و به بعد از مراسم اهدای توپ طلا میشویم) . روزهای تلخ که تا قبل از ژانویه رقم خورده اند چیزی نیستند که او بتواند برای از میان برداشتنشان کاری انجام دهد. دست و پنجه نرم کردنب ا یک مصدیمیت لعنتی و دور شدن از کورس رقابت از کریس و حتی از دست دادن توپ طلا از عهده لئو خارج است تنها در یک شرایط میتواند امیدوار باشد و آن زمانی است که همه چیز با یک معجزه رو به بهبود رفتن پیش برود. یعنی لئو در هر بازی هت تریک کند ،‌دربیل بزند ،‌مانور دهد و با بارسا هم در لیگ و هم در اروپا سرخوشانه بتازد. ولی اگر این اتفاقات رخ ندهد و همه چیز بر منوال عادی پیش برود یک "نه" بزرگ پیش روی بهترین ابزیکن جهان خواهد بود و او مجبور است بعد از سال جدیدی میلادی همه اتفاقات تراژیک را فراموش کرده و تنها به جام جهانی و فتح آن با اندیشه های سا بیا باشد.
توپ طلا

روزهای پر فراز و نشیب لئو را آزار میدهد حالا این مساله میخواهد فرار مالیاتی باشد و رسانه ای شدن آن یا آمدن نیمار یا مصدومیت. واقعا اگر شما جای لئو بودید بیشتر به کدام یک از این مسائل فکر میکردید؟ شب ها موقع خواب کدام یک نقش کابوس را ایفا میکند؟ شاید هیچ کدام ! ولی بدون شک چیزی هست که ذهن لئو را تحت تاثیر قرار داده و اگر کمی در باره آن دقیق شوید میفهمید که بندها و ارقام قراداد نیمار بیش از بقیه موارد آزار دهنده است. البته تمام این حرف ها و استدلال ها بیش تر شیبیه یک پیشبینی از قبل تعیین شده است یا تحریک هوادارن بارسا و بالا بردن آدرنالین خون آنها از عصابانیت!‌ ولی چیزی که مشخص است از حرف های خود "کک" میتوان استنباط کرد این است که خود او در مصاحبه ای عنوان کرده بود بارسا ایستگاه آخر او نیست و روزی روزگاری دوباره به وطن باز میگردد شاید در گذشته میگفتند اگردر زمین شناسی عصر «مزوزوئیک» به دلایل خاص شناخته شده ترین دوره تلقی می شود، ظاهراً دهه آینده به لطف جادوی مسی در تاریخ فوتبال جایگاه ویژه یی خواهد داشت. بد نیست تا زمان خاموش نشدن چشمه تکنیک لیونل عصر حاضر را دوره «مسی زوئیک» بنامیم.ولی حالا باید به این نتیجه رسید که نسل او نیز مانند دایناسورها در حال انقراض است! این جمله هوادارن او را به واکنش میدارد چون مسی برای آنها همان کودکی است که وقتی عصبی می‌شود ناخن هایش را میجود ،‌هنوز هم معصومانه بازی میکند،‌هنوز هم مرکز ثقل بدنش مثل زنبورهای "مو " دار به هر طرفی که بخواهد چرخ می خورد بدون اینکه تعادلش به هم بریزد و هزار و یک دلیل دیگر که مسی هنوز هم برایشان مرد شماره یک جهان است. پس نمیتوان گفت لئو تمام شده چون هر لحظه ممکن است مثل یک "مسیا" همه را شگفت زده کند.

حسین جوادی

بخش ورزشی تبیان