تبیان، دستیار زندگی
فاز نخست بهره برداری از تلویزیون تعاملی مهر (آی پی مدیا) امروز به صورت رسمی در 6 استان انجام شد. فاز نخست گسترش تلویزیون تعاملی مهر با مشارکت صدا و سیما و مخابرات تا پایان سال جاری 140 هزار خانواده را در ۶ استان تحت پوشش قرار می‌دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تلویزیون اینترنتی بالاخره آمد

به صورت همزمان در 6 استان


فاز نخست بهره برداری از تلویزیون تعاملی مهر (آی پی مدیا) به صورت رسمی در 6 استان انجام شد. فاز نخست گسترش تلویزیون تعاملی مهر با مشارکت صدا و سیما و مخابرات تا پایان سال جاری 140 هزار خانواده را در 6 استان تحت پوشش قرار می‌دهد.

در سالن همایش‌های صدا و سیما با مشارکت رسانه ملی و شرکت مخابرات ایران، فاز نخست گسترش و توسعه تلویزیون تعاملی مهر(مردم همراه رسانه) به صورت رسمی آغاز به کار کرد.

تلویزیون اینترنتی بالاخره آمد

با شروع بهره‌برداری از این طرح در فاز نخست حدود 140 هزار خانواده ایرانی از قابلیت این رسانه مبتنی بر پروتکل اینترنت بهره‌مند می‌شوند.

این تلویزیون تعاملی از طریق پروتکل اینترنت و زیرساخت مخابراتی، شبکه های تلویزیونی دیجیتال را از طریق یک اتصال پهنای باند وسیع در اختیار کاربر قرار می دهد و کاربر می تواند تصاویر تلویزیونی را با فناوری شبکه های کامپیوتری مشاهده کند.

آی پی مدیا از سال 86 و در راستای تحقیقات اولیه در زمینه ارائه محتوای صوتی و تصویری بر روی زیرساخت های شبکه آی پی در دستور کار معاونت رسانه مجازی سازمان صدا و سیما قرار گرفت و پس از آن در قالب تفاهم نامه ای با شرکت مخابرات ایران ارائه این سرویس در بستر های مخابراتی موجود امکان پذیر شد.

 این سامانه در حال حاضر پس از طی کردن فاز آزمایشی در مرحله اجرای کشوری قرار دارد و قرار است در فاز نخست 126 هزار خانواده ایرانی در 6 استان کشور شامل تهران، آذربایجان شرقی، اصفهان، خراسان رضوی، یزد و قزوین از قابلیت های این رسانه مبتنی بر اینترنت استفاده کنند.

طبق اعلام، مشترک آی‌سیما برای استفاده از این رسانه می‌توانند از دو روش نرم‌افزاری (با کمک کامپیوترهای شخصی) یا سخت‌افزاری، نصب دستگاه آی‌پی‌مدیا و اتصال آن به تلویزیون استفاده کنند

قرار است برنامه‌ها در خدماتی که در این سرویس ارائه می‌شود مجموعه وسیعی از برنامه‌های شبکه‌های ملی و استانی، شبکه‌های تخصصی صدا و سیما، آرشیو یک ماهه تمام شبکه‌ها، مخزنی از فیلم و سریال و موسیقی، خدمات عمومی آنلاین، برنامه‌های کاربردی (اپلی‌کیشن‌های اندرویدی) بازی و اینترنت را شامل شود.

تلویزیون اینترنتی بالاخره آمد

همچنین طبق اعلام مسئولان اجرایی این سامانه امکانات دیگری نیز از جمله ماشین زمان(تماشای دلخواه برنامه‌های زنده پخش شده در 12 ساعت گذشته) و تبلیغات هدفمند(انتخاب منطقه برای ارائه تبلیغ و کنترل دفعات پخش با توجه به علاقمندی کاربران) را نیز دارا است.

از جمله مزایای این سرویس، هزینه مناسب راه‌اندازی، کاهش هزینه‌های راهبری مربوط به شبکه‌های بین مراکز مخابرات، کاربری آسان و سادگی تنظیمات، امکان پوشش حداکثری کاربران با بسترهای مخابراتی موجود در ایران، سرعت و کیفیت بالای تصاویر و صدای ارسالی و سرویس‌دهی از طریق تمام بسترهای آی‌تی اعلام شده است.

تلویزیون اینترنتی بالاخره آمد

آی پی مدیا با نام تجاری آی سیما در اختیار کاربران قرار می گیرد و مجموعه ای از برنامه شبکه های ملی و استانی صدا و سیما تمامی شبکه های تخصصی این سازمان، آرشیو یک ماهه این شبکه ها، فیلم، سریال، صدا و موسیقی درخواستی، خدمات عمومی آنلاین، برنامه های کاربردی بر روی اپلیکیشن اندروید، بازی و اینترنت را شامل می شود.

طبق اعلام، مشترک آی‌سیما برای استفاده از این رسانه می‌توانند از دو روش نرم‌افزاری (با کمک کامپیوترهای شخصی) یا سخت‌افزاری، نصب دستگاه آی‌پی‌مدیا و اتصال آن به تلویزیون استفاده کنند.

فاز نخست راه اندازی این پروتکل ارتباطی و تعاملی روز سه شنبه با حضور مدیران شرکت مخابرات ایران و سازمان صدا و سیما در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما آغاز به کار کرد.

فرآوری: راضیه کتابچی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع: مهر، فردانیوز

مطالب مرتبط:

تلویزیون اینترنتی

راه اندازی تلویزیون اینترنتی تا پایان سال 92

برای ورود به دنیای دیجیتال، تلویزیون خود را روشن کنید!