تبیان، دستیار زندگی
سال 1390 کنسول بازی مایکروسافت، ایکس‌باکس 360 با بهره‌گیری از حسگر حرکتی به نام کینکت (Kinect) انقلاب بزرگی در صنعت بازی ایجاد کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کینکت شوخی شوخی، جدی می‌شود


سال 1390 کنسول بازی مایکروسافت، ایکس‌باکس 360 با بهره‌گیری از حسگر حرکتی به نام کینکت
(Kinect) انقلاب بزرگی در صنعت بازی ایجاد کرد.

کینکت وسیله ای است با قابلیت تشخیص حرکات و صدا که مجموعه ای از دوربین های فرو سرخ و میکروفون های حذف کننده، صداهای اضافی محیط در آن کار گذاشته شده است. این حسگر حرکتی، کاربران را می بیند و حرکت دست را مثلا به عنوان ضربه با راکت تنیس یا حرکت پا را به عنوان شوت به سمت دروازه، تفسیر و شبیه سازی می کند. به این ترتیب این فناوری تشخیص می دهد کاربر کجا قرار گرفته، سپس موقعیت بدن و حرکات او را خوانده و با کمک رایانه آنها را به دستورهای کنترلی تبدیل می کند.

صدها فکر و ایده با استفاده از فناوری کینکت خلق شده که فقط به چند نمونه از آنها اشاره می کنیم: 

کینکت شوخی شوخی، جدی می‌شود

1 ـ رایانه شخصی

مایکروسافت، سازنده کنسول بازی ایکس باکس، با توجه به اهمیت ابزارهای لمسی ـ حرکتی قصد دارد برای ویندوز هم کینکت منتشر کند. نسخه کینکت ویندوز احتمالا با کینکت ایکس باکس متفاوت است و ویندوز 8 و ابزارهای توسعه مایکروسافت مانند Net4.5 و ویژوال استودیو از آن پشتیبانی خواهند کرد. کینکت ایکس باکس می تواند حرکات را در فاصله چند متری تشخیص دهد، حال آن که کینکت رایانه شخصی به حدود 50 سانتی متر محدود خواهد بود. تصور کنید چند وقت دیگر می توانید در خانه یا محل کار، حسگر کینکت را بالای نمایشگر نصب کنید، به این ترتیب در محیط نرم افزارها دیگر به موس احتیاج نخواهید داشت.

2 ـ اتاق جراحی

بتازگی در بیمارستان سانی بروک کانادا، کینکت ایکس باکس به اتاق عمل راه پیدا کرده است؛ البته نه برای بازی در حین عمل یا رفع خستگی پزشکان، بلکه برای کمک به آنها در عمل جراحی. گاهی جراحان در حین عمل نیاز پیدا می کنند که سی تی اسکن یا عکس های ام. آی. آر بیمار را دوباره مرور کنند. برای این کار باید به اتاق مجاور بروند و تصاویر را روی رایانه مشاهده کنند. قبل از بازگشت به اتاق جراحی نیز باید دوباره دست ها را بشویند و همه مراحل لازم برای استریل را تکرار کنند. این عملیات حدود 20 دقیقه تا یک ساعت به زمان عمل می افزاید، اما با ابتکاری که در این بیمارستان انجام شده، جراحان با استفاده از کینکت می توانند بدون ترک اتاق عمل، با فرامین حرکتی تصاویر را روی نمایشگرهای اطراف ببینند و از تصویری به تصویر دیگر حرکت کنند. به این ترتیب تمرکز جراحان حفظ و در زمان و هزینه هم صرفه جویی می شود.

جالب این که محققان دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز سامانه دسترسی به اطلاعات بیمار در حین عمل جراحی را با استفاده از فناوری کینکت طراحی کرده اند.

کینکت شوخی شوخی، جدی می‌شود

3ـ مدل سازی

چندی پیش موسسه فناوری ماساچوست (MIT) ویدئویی منتشر کرد که یکی از جالب ترین کاربردهای کینکت را نشان می داد.

در این پروژه که INFORM نامیده شده، وقتی فرد دست های خود را حرکت می دهد، دوربین کینکت اطلاعات را به یک صفحه متحرک می فرستد و ستون های مربع تعبیه شده در آن همراه با حرکات بالا و پایین می شوند.

4 ـ کنفرانس مجازی

در خانه بنشینید و آواتارتان را به جلسات بفرستید. آواتار تصویری است که کاربران در اینترنت و بویژه تالار گفت وگو به عنوان نماد کاربری خود استفاده می کنند. کینکت حرکات و رفتارتان را شناسایی و آنها را به آواتار شما منتقل می کند. به این ترتیب شما در خانه یا هر جای دیگر می توانید جلسه تان برگزار کنید.

یک استفاده دیگر از فناوری کنفرانس ویدئویی کینکت، گفت وگوی تصویری با بیمارانی است که نمی توانند به کلینیک های پزشکی مراجعه کنند. در این پروژه، پزشکان به جای تصویر ویدئویی واقعی بیماران، آواتارهای کارتونی آنها را که شبیه آواتارهای ایکس باکس لایو هستند، مشاهده می کنند. با این حال پزشکان می توانند بیماری آنها را تشخیص دهند و از راه دور اقدامات و داروهای لازم را تجویز کنند.

5 ـ هوا فضا

حتما نام کیوریاسیتی، آخرین مریخ نورد ناسا را شنیده اید. نام عملیات فرود روی مریخ را «هفت دقیقه وحشت» گذاشته بودند، واقعا هم فرود یک ربات روی سیاره ای که 53 میلیون کیلومتر از زمین فاصله دارد، وحشتناک است. اگر کوچک ترین اشکالی در فرود روی می داد، کیوریاسیتی ممکن بود بسوزد یا با برخورد به سطح مریخ متلاشی شود و حاصل ماه ها تلاش و برنامه ریزی به باد برود.

سوتیتر: محققان دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز سامانه دسترسی به اطلاعات بیمار در حین عمل جراحی را با استفاده از فناوری کینکت طراحی کرده اند

بنابراین ناسا هم دست به دامن کینکت مایکروسافت شد. یک برنامه شبیه سازی شده از فرود هشت دقیقه ای کیوریاسیتی ساخته شد که کنترل آن به طور کامل توسط کینکت انجام می شد. ناسا بارها این پروژه را امتحان کرد تا بتواند بهترین عکس العمل ممکن را برای پایان دادن به مسافرت هشت ماهه کیوریاسیتی به دست آورد. این طرح مشترک ناسا و مایکروسافت، Mars Rover Landing نام گرفت و اکنون به عنوان یک بازی در اختیار کاربران ایکس باکس قرار دارد.

6 ـ خودروها

کسی چه می داند شاید مدتی دیگر سوار خودرو هایی شویم که با حرکت بدن، دست و صورت راننده حرکت می کنند. شواهد نشان می دهد که مایکروسافت در حال آماده سازی فناوری خود برای شرکت های بزرگ خودروسازی همچون فورد، فیات و کیاست. مایکروسافت سال پیش در نمایشگاه سالانه دیترویت آمریکا از یک ماشین مفهومی پرده برداشت. این ماشین از فناوری کینکت، ایکس باکس 360، ویندوزفون، موتور جستجوی بینگ و... استفاده می کند.

کینکت شوخی شوخی، جدی می‌شود

7 ـ رباتیک

یک ویژگی اساسی ربات ها، توانایی تعامل با محیط اطراف است و معمولا با کمک حسگرها محیط اطراف را درک می کنند. حسگر کینکت نیز امکان دید سه بعدی را برای ربات فراهم می کند، به همین دلیل دانشمندان از کینکت به عنوان چشم ربات استفاده کرده اند. با استفاده از حسگر کینکت و با کمک نرم افزارهای پردازش تصویر و صدا می توان یک ربات را به چشم و گوش مجهز کرد.

8 ـ ترجمه زبان ناشنوایان

پژوهشگران چینی به قابلیت های حسگر حرکت کینکت، زبان اشاره را نیز افزوده اند. دانشمندان پژوهشگاه مایکروسافت آسیا بتازگی نرم افزاری را معرفی کرده اند که با استفاده از فناوری کینکت و پیگیری حرکت دست، زبان اشاره را می خواند. سیستم مترجم زبان اشاره کینکت می تواند مکالمه را از دو طرف ثبت کند. فرد ناشنوا با زبان اشاره صحبت می کند و ترجمه کتبی و شفاهی آن بلافاصله ارائه می شود. از سوی دیگر، این سیستم سخنان فرد شنوا را نیز ثبت و آنها را به زبان اشاره تبدیل می کند. این پروژه نتیجه همکاری آکادمی علوم چین، دانشگاه اتحاد پکن و پژوهشگاه مایکروسافت آسیا بوده است.

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: کلیک