تبیان، دستیار زندگی
موانع و دشواری های تحقیق و پژوهش کشور به طور ساده و به زبان دانش اموزی بیان شده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پژوهش؛ کجا و چگونه؟

پژوهش؛ کجا و چگونه؟

آیا غیر از این است که بیش از یک سوم جمعیت کشور دانش آموزان هستند؟ و مهم تر از آن آیا غیر از این است که همین دانش آموزان آینده سازان آینده زندگی خودشان و سرنوشت کشورشان خواهند بود؟ آیا مادران آینده همین دانش آموزان دختر حال حاضر نیستند و پدران فردا همین دانش آموزان پسر؟

همه می دانیم و به این امر واقف شده ایم که دیگر زمان حفظ کردن دروس گذشته است. زمان پیروی بی چون و چرا از کتاب های درسی تمام شده است. فکر های خلاق تر، اذهانی پر از سوال در مقابل جهان تکنولوژی که با سرعتی سرسام آور در حال پیشرفت است، همگی دست به دست هم می دهند و ما را در مقابل این پرسش قرار می دهند که حال باید چه کرد؟ چگونه باید این دانش آموزان را آماده نمود که در این دنیای پر سرعت از قافله عقب نمانند  و کشور را نیز عقب نگه ندارند؟

جواب این است که باید دانش آموزان از دانش آموزی صرف به دانش آموز دانشجو تبدیل شوند. باید با روحیه طرح سوال و ایجاد انگیزه آشنا شوند. باید فکر کنند، فرضیه سازی کنند، بپرسند و تلاش کنند تا به پاسخ سوال خود برسند. تحقیق کنند جستجو کنند و بیابند هر آن چه را که مجهول است.

پژوهش؛ کجا و چگونه؟

از طرفی می دانیم که هر تحولی نیازمند صبر و تحمل بسیار است. باید زمان ها بگذرد، هزینه ها انجام شود، فرهنگ سازی شود تا ثمره بذر کاشته شده را برداشت کرد.

پژوهش؛ کجا و چگونه؟

مسئله اساسی اول این است که معلمین در این مقوله نقش بسیار اساسی و حیاتی دارند ولی در حال حاضر معلمین ما به خصوص معلمین با تجربه و پیشکسوت مدارس با نظام آموزشی بار آمده اند که تحقیق و پژوهش تقریباً جایگاه آخر را داشته است. برای رسیدن به فرضیه های شخصی و سوالات ایجاد شده در ذهن جایگاهی نبوده است. معلمین تازه کار نیز آموزش اساسی در این زمینه ندارند.

پژوهش؛ کجا و چگونه؟

از طرفی پدر مادرهای این دانش آموزان نیز اساس موفقیت و بهروزی فرزندانشان را رفتن به دانشگاه و نمره های درخشان در کارنامه می دانند و در این میان تصورشان بر این است که انجام پژوهش چیزی جز تلف کردن وقت نیست. این مسئله دوم در این مقوله می باشد. آن ها فکر می کنند انجام کار های تحقیقی نه تنها برای یادگیری آن ها مفید نیستند بلکه تمرکز و انگیزه فرزندشان را برای یادگیری کتب درسی کاهش می دهدند.

پژوهش؛ کجا و چگونه؟

دانش آموزان که این انقلاب آموزشی قرار است بر آن ها و بر زندگی شخصی و اجتماعی آن ها تاثیر مستقیم بگذارد رکن سوم در این مهم می باشند. متاسفانه به خاطر عدم شناخت، ساعت های تحقیق خود را زمانی برای فرار از درس و امتحان و نمره می دانند و جدیت و به تبع آن انگیزه و پشتکار کافی را ندارند.

پژوهش؛ کجا و چگونه؟

چهارمین عامل که یکی از پایه ای ترین ملزومات این انقلاب فکری فرهنگی می باشد نظام آموزشی کشور ما است که هنوز کار جدی برای پیشبرد این هدف اساسی انجام نداده است. ساعتی به طور رسمی بر این امر اختصاص نداده است و جایگاهی در نتایج کاری دانش آموزان یا همان کارنامه برای این کار در نظر نگرفته است.

این چهار مورد که در بالا به آن ها اشاره گردید چهار رکن اساسی برای ایجاد جایگاه ارزنده برای مقوله تحقیق و پژوهش هستند.

در کنار همه این عوامل، کمبود امکانات، کمبود وقت به خصوص برای دانش آموزان دبیرستانی و چندین مورد دیگر همگی مواردی هستند که باید اصلاح شوند تا راه برای انجام تحقیق و پژوهش هرچه هموار تر شود. به امید آن روز

یکی از پایه ای ترین و کارسازترین کار هایی که در این زمینه انجام گرفته است ایجاد جشنواره های تحقیق و پژوهش های دانش آموزی است.

وجود این جشنواره ها باعث ایجاد علاقه زیاد بین دانش آموزان، بالا بردن سطح فکری والدین، تغییر دیدگاه مسئولین مدرسه و همین طور ایجاد زمینه سالم و مفید برای دانش آموزان برای انجام پروژه هایشان است.

جشنواره های سراسری و یا جشنواره هایی که به صورت استانی برگزار می شود و حتی آن هایی که به طور منطقه ای و مدرسه ای برگزار می شوند همگی برای ایجاد زمینه و بستری مناسب در این امر مهم بسیار اثر گزار می باشند.

پژوهش؛ کجا و چگونه؟

این جشنواره ها به ایده های خلاق و کار های جدید به عنوان تشویق و بعضاً به منظور ایجاد تسهیلات بیشتر برای کار کردن، هدایایی در نظر می گیرد. لوح های تقدیر، گواهی حضور و برای برخی جشنواره های مهم تر برخی امکانات در نظر گرفته شده است تا دانش آموزان علاقه و انگیزه بیشتری برای شرکت داشته باشند.

مثلاً در کنار جوایز مادی برای دانش آموزانی که ایده آن ها ایده برتر در جشنواره خوارزمی انتخاب شود آن ها بدون کنکور

می توانند در دانشگاه دلخواه تحصیل کنند. در جشنواره تبیان گواهی حضور با تائیدیه دانشگاه شهید بهشتی برای

دانش آموزان داده می شود و پروژه ها از دیدگاه های متفاوت بررسی می شود.

همه این ها و همین طور سایر محافل علمی فعال در این زمینه برای تسهیل این راه پر پیچ و خم نظام آموزشی کشورمان بسیار مفید و سازنده هستند.

پژهوهش های دانش اموزی سایت تبیان. تهیه و تنظیم: سارا یعقوبیان