تبیان، دستیار زندگی
به گزارش روابط عمومی، پانزدهمین جشنواره جوان خوارزمی همزمان با هفته پژوهش و فناوری، 26 آذر سال جاری با هدف تجلیل از محققان، دانشجویان و دانش‌آموزان پژوهشگر برگزیده در سالن همایش‌های ملی و بین‌المللی امام‌رضا (ع) سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران برگزار
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نشست خبری پانزدهمین جشنواره جوان خوارزمی برگزار شد

به گزارش روابط عمومی، پانزدهمین جشنواره جوان خوارزمی همزمان با هفته پژوهش و فناوری، 26 آذر سال جاری با هدف تجلیل از محققان، دانشجویان و دانش‌آموزان پژوهشگر برگزیده در سالن همایش‌های ملی و بین‌المللی امام‌رضا (ع) سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران برگزار می‌شود.

نشست خبری پانزدهمین جشنواره جوان خوارزمی برگزار شد

دکتر احمد اکبری، معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان پژوهش‌های علمی صنعتی ایران در نشست خبری این جشنواره با بیان این مطلب که سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران همه ساله در راستای انجام ماموریت‌ها و به منظور تقدیر از مبتکران و فناوران جوان و صاحبان اندیشه کشور در زمینه‌های علمی و پژوهشی، مراسم قدردانی از برگزیدگان جشنواره جوان خوارزمی را در هفته پژوهش برگزار می‌کند،

گفت: در این مراسم از دستاوردهای ارزشمند تلاشگران جوان عرصه پژوهش و فناوری کشور که موجب سرافرازی ایران اسلامی هستند، قدردانی و به جامعه علمی كشور معرفی خواهند شد.

وی یادآور شد: تا کنون چهارده دوره از جشنواره جوان خوارزمی برگزار شده و روز سه‌شنبه 26 آذر ماه مقارن با هفته پژوهش پانزدهمین دوره جشنواره جوان خوارزمی نیز برگزار می‌شود.

نشست خبری پانزدهمین جشنواره جوان خوارزمی برگزار شد

به گفته وی طرح‌های ارسالی به این جشنواره در چهار محور پژوهش‌های بنیادی، پژوهش‌های کاربردی، پژوهش‌های توسعه‌‌ای و بخش ابتکار و نوآوری و اختراع و همچنین در چهارده گروه تخصصی شامل صنایع شیمیایی، مکانیک، برق و کامپیوتر، هنر و معماری، کشاورزی و منابع طبیعی، علوم پایه، مهندسی صنایع و مدیریت فناوری، مواد، متالورژی و انرژی‌های نو و زیست فناوری، محیط زیست و علوم پزشکی، فناوری نانو، مهندسی نرم‌افزار و فناوری اطلاعات و مکاترونیک بررسی شدند.

وی تصریح کرد: برگزیدگان جشنواره‌های جوان از تسهیلات ویژه‌ای همچون امکان ادامه تحصیل در دوره‌های تحصیلی بالاتر، معرفی به صنایع مرتبط توسط اداره كل تجاری‌سازی سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران، شركت در سمینارها و كنفرانس‌های بین‌المللی و معرفی به بنیاد ملی نخبگان برای استفاده از تسهیلات این بنیاد برخوردار می‌شوند.

همچنین در سال جاری از طرح‌های برگزیده‌ای که امکان تجاری‌سازی داشته باشند، حمایت‌های بیشتری به عمل می‌آید و علاوه بر معرفی طرح‌های صنایع مرتبط، امکان استفاده این طرح‌ها از تسهیلات مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری و حضور در موزه علوم و فناوری وزارت علوم  نیز فراهم خواهد شد.

دكتر اكبری با اشاره به اهداف جشنواره جوان خوارزمی گفت:‌ از جمله اهداف این جشنواره می‌توان به زمینه‌های لازم برای پرورش، رشد و شکوفایی استعدادها و خلاقیت‌های نوجوانان و جوانان، توسعه و تعمیق روحیه پژوهش و نوآوری، حمایت و هدایت مادی و معنوی از دانش‌آموزان و دانشجویان پژوهشگر و نوآور، توجه به فناوری‌های نوین، ارزش بخشیدن به دستاوردهای علمی و فنی نوجوانان و جوانان، آماده‌سازی نسل جوان برای ورود به میدان رقابت‌های علمی و فنی اشاره کرد.

نشست خبری پانزدهمین جشنواره جوان خوارزمی برگزار شد

وی با اشاره به آثار ارسالی به دبیرخانه پانزدهمین جشنواره جوان خوارزمی گفت:‌ بر این اساس در بخش دانشجویی و آزاد این دوره از جشنواره تعداد 939 طرح از طریق ثبت‌نام الکترونیکی به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است که پس از ارزیابی علمی در مجموع تعداد 34 طرح به هیات داوران پیشنهاد شد و این هیات نیز پس از دفاع گروه‌های تخصصی از طرح‌های پیشنهادی خود و بررسی‌های مجدد تعداد 21 طرح را به عنوان برگزیده نهایی انتخاب کرده‌اند.

به گفته وی همچنین در بخش دانش‌آموزی نیز 20 هزار و 548 طرح به دبیرخانه استانی جشنواره ارسال شد که از این میان 1091 طرح به عنوان طرح‌های منتخب استانی انتخاب شدند و پس از داوری 100 طرح به مرحله پایانی راه یافتند و نهایتا 42 طرح به عنوان برگزیدگان نهایی دانش‌آموزی انتخاب شدند.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین از جمله شروط شرکت داوطلبان در این جشنواره را چه در بخش دانشجویی و چه در بخش آزاد داشتن رده سنی زیر 30 سال عنوان کرد.

دكتر اكبری با اشاره به سخنان رییس جمهور در مراسم روز گذشته در دانشگاه شهید بهشتی مبنی بر راه‌اندازی صندوق نوآوری و شکوفایی با اعتبار 25 میلیارد تومانی گفت:‌ همچنین اعتباری برای این صندوق در نظر گرفته شده است که پس از تایید مجلس بودجه لازم به این صندوق تزریق می‌شود.

تور علمی - پژوهشی در دانشگاه شهید بهشتی

به گفته اکبری، همچنین بنا بر اعلام وزیر علوم اگر مبلغ مورد نظر این صندوق مصرف شود، مجددا" تامین اعتبار خواهد شد.

وی رویکرد سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران را تبدیل هر طرح به ثروت و همچنین نقش داشتن آن در تولید ناخالص داخلی عنوان کرد.

در این نشست خبری دكتر علیرضا الهیاری، دبیر پانزدهمین جشنواره جوان خوارزمی با بیان این که طرح‌های توسعه‌‌ای و کاربردی برای تجاری‌سازی مورد حمایت قرار می‌گیرند، گفت: در این زمینه از میان طرح‌های برگزیده بخش دانشجویی و آ‌زاد دو طرح قابلیت تجاری‌سازی شدن داشتند که به بخش‌های مربوطه معرفی شدند.

وی افزود: جشنواره جوان خوارزمی طرح های كامل را برای حضور در جشنواره انتخاب می كند از این رو سطح علمی جشنواره بسیار بالاست.

اللهیاری گفت: از 21 طرح برگزیده در بخش دانشجویی و آزاد دو طرح قابلیت تجاری سازی داشت كه به بخش های مربوطه معرفی شدند و كارهای تجاری سازی آنها در حال انجام است.

حسن ساعی دهقان دبیر بخش دانش‌آموزی پانزدهمین جشنواره جوان خوارزمی گفت: سال گذشته در بخش دانش‌آموزی 10 طرح از سوی 10 استان ارسال شد اما امسال تعداد استان‌هایی که طرح به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند به 20 استان افزایش یافته است.


بخش پژوهش های دانش آموزی سایت تبیان

تنظیم: یگانه داودی