تبیان، دستیار زندگی
فیل جانوری است بزرگ و عظیم الجثه که از سالهای بسیار دور در کره زمین زندگی می کرده است. از ماموتهای بسیار بزرگ در عصر قبل از یخبندان تا فیلهای آسیایی و آفریقایی امروز، این موجودات راه درازی را طی کرده اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دانستنیهایی از زندگی فیل‌ها

فیل

فیل جانوری است بزرگ و عظیم الجثه که از سالهای بسیار دور در کره زمین زندگی می کرده است. از ماموتهای بسیار بزرگ در عصر قبل از یخبندان تا فیلهای آسیایی و آفریقایی امروز، این موجودات راه درازی را طی کرده اند. در دوران باستان از این جانوران برای مقاصد نظامی و به عنوان سواره نظام سنگین مورد استفاده قرار می گرفته است. در این مطلب قصد داریم تا شما را با نکاتی در مورد این جانوران غول پیکر آشنا کنیم:

انواع فیلها

آیا تا به حال از خود پرسیده اید که چند گونه فیل در جهان وجود دارد؟ بر اساس نظرات کارشناسان و تقسیم بندی های ژنتیکی در حال حاضر 3 گونه از فیل در دنیای امروز وجود دارد. این سه گونه عبارت اند از : فیل آسیایی ، فیلی بیشه های آفریقا و فیل جنگلی آفریقا. فیل آسیایی کوچکترین فیل در میان فیل ها است که از گوش و خرطوم کوچکتری نیز برخوردار است. هر دو فیل آفریقایی به نسبت فیل آسیایی از گوش ها و جثه بزرگتری برخوردار هستند و البته باید گفت که فیل جنگلی آفریقا در این میان بزرگترین گوش را دارد. فیل جنگلی آفریقایی نسبت به سایرین از عاج های بزرگتری برخوردار است که در خطی مستقیم تر قرار دارد. متاسفانه هر سه این گونه ها در خطر انقراض هستند.

استخوانهای موجود در پای فیل از جمله نیرومند ترین استخوانها در بین جانوران است که می تواند وزن زیاد فیل را تحمل کند

پاهای فیل

هر کدام از پاهای فیل 5 تن وزن دارد. در پاهای جلویی فیل آفریقایی 4 و یا 5 ناخن و در پای عقبی 3 ناخن وجود دارد. استخوانهای موجود در پای فیل از جمله نیرومند ترین استخوانها در بین جانوران است که می تواند وزن زیاد فیل را تحمل کند. در باغ وحش ها یک از مسائل مهم کمک به فیل ها برای راه رفتن بیشتر است تا استخوان ها و عضلات پاهای آنان تقویت شده و ضعیف نشود.

دندان و عاج های فیل

همان گونه که انسان بدون دندان متولد می شود و در طول عمر خود ابتدا صاحب دندان های شیری شده و سپس دندان های دائمی آن رشد می کنند ، فیل نیز از چنین روشی پیروی می کند. آنها در ابتدا دارای عاج های شیری هستند که پس از مدتی افتاده و عاج های اصلی جایگزین آن می شوند. معمولا هر فیل در طول زندگی خود 6 یا 7 بار دندان های خود را تعویض می کند و آن هم به دلیل استفاده بسیار زیاد از دندان است. فیل ها به طور متوسط در شبانه روز 2 تا 3 ساعت می خوابند و در طول روز چیزی در حدود 150 کیلوگرم غذا می خورند تا بتوانند پاسخ گوی نیازهای بدن بزرگ خود باشند.

فیل

هوش فیل

فیل ها از جمله باهوش ترین حیوانات موجود در جهان هستند . وزن مغز یک فیل در حدود 5 کیلوگرم است و از نظر پیچیدگی پس از مغز نهنگ ها پیچیده ترین مغز در بین جانوران است. مغز این حیوان از نظر واکنش به احساسات گوناگون بسیار پیشرفته است و بنا بر تحقیقات انجام شده مشخص شده است که در زمینه تعقیب چندین سوژه در یک فضای سه بعدی فیل بر انسان برتری دارد. در عین حال این جانور بسیار نوع دوست نیز هست و در موارد زیادی به سایر موجودات زنده نیز کمک کرده است. مواردی از کمک فیلها به حیوانات در معرض خطر قرار گرفته نیز وجود دارد.

خرطوم

گذشته از اندازه فیل‌ها، دو چیز دیگر که آن‌ها را از بقیه پستان داران متمایز می‌کند، خرطوم و عاج آنهاست. خرطوم، بینی فیل است. خرطوم استخوان ندارد ولی ماهیچه‌ای است و یک یا دو لب انگشت در نوک آن وجود دارد. فیل‌ها از خرطوم برای نفس کشیدن و آب خوردن استفاده می‌کنند، به این صورت که ابتدا آب را بالا می‌کشد و سپس آن را از گلویش پایین می‌فرستد. خرطوم فیل مثل دست نیز عمل می‌کند. هم آنقدر قوی است که می‌تواند شاخه‌های پربرگ را با آن‌ها بشکند و هم آنقدر دقیق که می‌تواند میوه‌ای به کوچکی تمشک را با آن بردارد.

خرطوم فیل بسیار حساس است: فیل‌هایی که می‌خواهند جفت‌گیری کنند خرطوم‌هایشان را در هم حلقه می‌کنند. فیل‌های مادر وقت زیادی را صرف لمس و نوازش بچه هایشان می‌کنند.آن‌ها این کار را با خرطوم‌هایشان انجام می‌دهند. این «نوازش فیل» برای بچه فیل بسیار مهم است. بچه‌ای که نوازش نشود به اندازه بچه‌ای که تماس زیادی با مادرش داشته باشد رشد نمی‌کند.

فرآوری: آرزو صالحی

بخش کودک و نوجوان تبیان


منابع: سایت الف - سایت پارسه - وبلاگ کلاسی برای بچه های خلاق

مطالب مرتبط:

پروانه‌ها با پای خود مزه را احساس می‌کنند

کرم خاکی، جانوری که نه می‌بیند و نه می‌شنود

از سرسخت‌ترین موجود تا مورچه‌هاى احساساتى

دانستنی‌های حیوانات

رنگ سفید آرامش دهنده‌ی زنبور عسل

آیا میدانید طول عمر پرندگان وحیوانات چه قدر است؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.