تبیان، دستیار زندگی
مراسم هشتاد و ششمین جایزه آکادمی اسکار در ماه پایانی فصل زمستان برگزار می‌شود و بهترین انیمیشن سینمایی سال ۲۰۱۳ از نگاه آکادمی معرفی می‌شود؛ این در حالی است که طی یک دهه گذشته انیمیشن‌هایی چون شرک، راتاتویی (موش سرآشپز)، رنگو و ... از جمله برگزیدگان جایزه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همراه با 10 انیمیشن برتر جهان

اسکار در دستان شرک، اسباب‌بازی‌ها، موش سرآشپز و مارمولک وسترن


مراسم هشتاد و ششمین جایزه آکادمی اسکار در ماه پایانی فصل زمستان برگزار می‌شود و بهترین انیمیشن سینمایی سال 2013 از نگاه آکادمی معرفی می‌شود؛ این در حالی است که طی یک دهه گذشته انیمیشن‌هایی چون شرک، راتاتویی (موش سرآشپز)، رنگو و ... از جمله برگزیدگان جایزه اسکار در یک دهه اخیر بوده‌اند.

همراه با 10 انیمیشن برتر جهان

یکی از بخش‌های جذاب و مهم جوایز آکادمی اسکار بخش انیمیشن سینمایی است که در اصل به رقابت بین انیمیشن‌های ساخته و اکران شده توسط کمپانی‌های بزرگ و معروف فیلمسازی در یک سال پایان می‌دهد.

در یک دهه اخیر رقابت بین انیمیشن‌ها بسیار سخت و جدی بوده است و جایزه اسکار به آثاری تعلق گرفته که در جذب مخاطب و تأثیرگذاری گوی سبقت را از دیگر رقبای خود ربوده‌اند.

در این گزارش با مروری بر نامزدها و برندگان اسکار بهترین انیمیشن در 10 سال گذشته در اسکار به استقبال اسکار 2014 می‌رویم.

سال 2001 و در مراسم هفتاد و چهارمین جایزه آکادمی سینمایی اسکار، انیمیشن‌های "جیمی نوترون؛ پسر نابغه"، "کمپانی هیولاها" و "شرک" نامزدهای دریافت جایزه اسکار انیمیشن سینمایی بودند.

در این رقابت غول سبز یا همان شرک توانست جایزه اسکار را از آن خود کند. اندرو آدامسون و ویکی جنسون کارگردان‌های "شرک" بودند که این انیمیشن را از روی فیلمنامه‌ای نوشته شده بر اساس شخصیت "شرک" ساخته ویلیام استیگ کارگردانی کردند.

"شرک" داستان غول سبزی است که در جنگل زندگی می‌کند. وی با همراهی چند شخصیت دیگر نظیر الاغی که حرف می‌زند، برای نجات دختر پادشاه با چالش‌های متعددی مواجه می‌شود.

بازیگران صاحب‌نام سینمای جهان نظیر مایک مایرز، ادی مورفی، کامرون دیاز، جان لیثگو و وینسنت کسل صداپیشگی انیمیشن "شرک" را بر عهده داشتند.

"شرک" محصول کمپانی "دریم ورکس" با بودجه‌ای 60 میلیون دلاری تولید و ساخته شد. این انیمیشن در زمان اکران خود فروشی بیش از 484 میلیون دلار داشت.

سال 2002 و در مراسم هفتاد و پنجمین جایزه آکادمی سینمایی اسکار، انیمیشن‌های "شهر اشباح"، "عصر یخبندان"، "لپلو و استیچ"، "جزیره گنج" و "اسپیریت؛ اسبی از سیمارن" نامزدهای دریافت جایزه اسکار انیمیشن سینمایی بودند.

در این دوره از جوایز اسکار "شهر اشباح" که با شیوه انیمه و با کارگردانی هایائو میازاکی توسط کمپانی انیمیشن‌ سازی "جیبلی" از ژاپن ساخته شده بود رقبای آمریکایی خود را پشت‌سر گذاشت و اسکار هفتاد و پنجمین اسکار انیمیشن سینمایی را دریافت کرد.

"شهر اشباح" داستان دختری 10 ساله است که به همراه پدر و مادر خود به شهری نقل مکان می‌کنند اما از این جابجایی راضی نیست.

دختر و خانواده‌اش در راه رسیدن به خانه جدید خود مسیر را گم می‌کنند و در نهایت از تونلی عبور می‌کنند و وارد فضایی سرسبز می‌شوند. در آن فضا دختر با خدایان و ارواح "شینتو " (دین ژاپنی) مواجه می‌شود.

این انیمیشن برنده اسکار که توسط شرکت والت دیزنی توزیع شد در زمان اکران خود به فروشی بیش از یک میلیارد ین دست پیدا کرد.

همراه با 10 انیمیشن برتر جهان

سال 2003 و در برگزاری مراسم هفتاد و ششمین جایزه آکادمی سینمایی اسکار، انیمیشن‌های "سه قلوهای بلویل"، "برادر خرس" و "در جستجوی نمو" رقیب هم در بخش اسکار انیمیشن‌های سینمایی بودند.

در نهایت جایزه این بخش به "در جستجوی نمو" به کارگردانی اندرو استنتون رسید که توسط دو کمپانی پیکسار و والت دیزنی تهیه شده بود، رسید.

این انیمیشن داستان یک دلقک ماهی به نام مارلین است که پسر خود به نام "نمو" را در اقیانوس گم کرده است.

وی برای پیدا کردن نمو با اتفاقات متعددی مواجه می‌شود تا سرانجام پسر خود را پیدا می‌کند. در انیمیشن "در جستجوی نمو" الن دی جنرس، الکساندر گولد و ویلم دفوئه صداپیشه بودند. این انیمیشن به عنوان 10 انیمیشن برتر جهان از نگاه انجمن فیلم آمریکا شناخته شده است.

"در جستجوی نمو" در زمان اکران خود توانست بیش از 864 میلیون دلار فروش داشته باشد.

سال 2004 و در هفتاد و هفتمین مراسم جایزه آکادمی سینمایی اسکار رقابت خیلی گرم بود.

حضور انیمیشن "شرک 2" در کنار رقبای دیگر یعنی انیمیشن‌های "شگفت انگیزان" و "داستان کوسه‌ای" جالب بود و برخی معتقد بودند که "شرک" برای بار دوم جایزه اسکار انیمیشن سینمایی را دریافت می‌کند.

در یک دهه اخیر رقابت بین انیمیشن‌ها بسیار سخت و جدی بوده است و جایزه اسکار به آثاری تعلق گرفته که در جذب مخاطب و تأثیرگذاری گوی سبقت را از دیگر رقبای خود ربوده‌اند.

اما "شگفت انگیزان" به کارگردانی برد بیرد و کاری از استودیوی پیکسار اسکار را از آن خود کرد.

"شگفت انگیزان" داستان خانواده‌ای با قدرت‌های فوق‌العاده است که تلاش می‌کنند دنیا را از دست بدی‌ها نجات دهند.

کریگ تی نلسون، هالی هانتر و ساموئل ال جکسون از صداپیشگان انیمیشن "شگفت انگیزان" هستند که با هزینه 92 میلیون دلاری ساخت خود در زمان اکران توانست فروشی بالغ بر 630 میلیون دلار داشته باشد.

سال 2005 و مراسم هفتاد و هشتمین جایزه آکادمی سینمایی اسکار فرصتی برای رقابت انیمیشن‌های "عروس مرده" به کارگردانی تیم برتن از چهره‌هاش شاخص سینمای جهان، "والاس و گرومیت؛ نفرین موجود خرگوش‌نما" و "قصر متحرک هاول" بود که در نهایت "والاس" این جایزه را به خانه برد.

این انیمیشن که از سری انیمیشن‌های "والاس و گرومیت" بود توسط نیک پارک و استیو باکس کارگردانی شد.

پیتر سالیس، هلنا بونهام، رالف فاینس و پیتر کای صداپیشگان این انیمیشن برنده اسکار بودند. این انیمیشن که با هزینه 32 میلیون دلاری تولید شده بود، 32 جایزه بین‌المللی سینمای جهان را از آن خود کرد.

سال 2006 در هفتاد و نهمین مراسم جایزه آکادمی سینمایی اسکار رقابت بین "ماشین‌ها"، "خوش قدم" و "خانه هیولا" بود که در این رقابت "خوش قدم" که داستان پنگوئنی به نام مامبل از پنگوئن‌های امپراتور است، برنده اسکار انیمیشن سینمایی شد.

همراه با 10 انیمیشن برتر جهان

مامبل به دلیل تفاوت رنگ و حرکات خود از قبیله اخراج می‌شود. او در جستجوی انسان‌ها با حوادث و اتفاقات متعددی مواجه می‌شود.

"خوش قدم" با صداپیشگی الیجاه وود، رابین ویلیامز، بریتانی مورفی، هیو جکمن، نیکول کیدمن و هوگو ویوینگ و با بودجه‌ای 100 میلیون دلاری ساخته و تولید شد.

این انیمیشن که توسط جرج میلر کارگردانی شده بود در زمان اکران خود به فروشی بالغ بر 384 میلیون دلار دست پیدا کرد.

سال 2007 نوبت به رقابت انیمیشن‌های "فصل موج سواری"، "پرسپولیس" و "راتاتویی" در هشتادمین مراسم جایزه آکادمی سینمایی اسکار رسید.

در این رقابت "راتاتویی" به کارگردانی برد بیرد که پیش از این با انیمیشن "شگفت انگیزان" نیز اسکار انیمیشن سینمایی را دریافت کرده بود، اسکار این بخش را از آن خود کرد.

"راتاتویی" داستان موشی را روایت می‌کرد که در پاریس قصد داشت سرآشپز شود اما در این مسیر با مشکلات متعددی مواجه می‌شد.

پاتن اسوالت، لو رومانو، پیتر سون، برد گرت و پیتر اوتول صدا پیشگان "راتاتویی" بودند که با هزینه 150 میلیون دلاری ساخت، در زمان اکران خود فروشی بالغ بر 620 میلیون دلار داشت.

سال 2008 و در هشتاد و یکمین مراسم جایزه آکادمی سینمایی اسکار رقابت گرمی شکل گرفت.

این رقابت بین انیمیشن‌های "پاندای کونگ‌فو کار"، "وال - ئی" و "تیزپا" بود. اندرو استنتون که پیش از با "در جستجوی نمو" توانسته بود جایزه اسکار انیمیشن سینمایی را کسب کند این بار با "وال - ئی" جایزه اسکار را از آن خود کرد تا به همراه برد بیرد دو جایزه اسکار انیمیشن سینمایی را در قرن 21 دریافت کرده باشد.

"وال - ئی" داستان یک روبات آشغال جمع‌کن کوچک است که 700 سال پس از اینکه زمین خالی از سکنه و انسان‌ها شده، با فرود سفینه‌ای به زمین مواجه می‌شود.

وی در این سفینه با رباتی دیگر به نام "ایو" آشنا شده و به او دلبسته می‌شود. حضور پیتر گابریل به عنوان یکی از آهنگسازان شاخص و مطرح جهان به عنوان آهنگساز "وال - ئی" از ویژگی‌های این انیمیشن برنده اسکار بود.

بن برت، الیزا نایت و جف گارلین صداپیشگان "والی - ئی" بودند.

"وال - ئی" که با هزینه 180 میلیون دلاری توسط استودیو پیکسار ساخته شد در زمان اکران خود به فروشی بالغ بر 521 میلیون دلار دست پیدا کرد.

سال 2009 مراسم هشتاد و دومین جایزه آکادمی سینمایی اسکار برگزار شد که در بخش انیمیشن سینمایی "کورالاین"، "آقای فاکس شگفت‌انگیز"، "بالا"، "شاهزاده خانم و قورباغه" و "راز کلز" رقابت داشتند.

در این رقابت "بالا" که روایتگر رویای پیرمرد 78 ساله بادکنک فروشی بود، جایزه اسکار را از آن خود کرد. پیرمرد هزاران بادکنک را به خانه خود وصل می‌کند و با آن به آبشار بهشت در آمریکای جنوبی می‌رسد.

پیت داکتر کارگردانی "بالا" را بر عهده داشت و ادوارد اسنر، کریستوفر پالمر، جوردن ناجای و باب پترسون از صداپیشگان این انیمیشن اسکاری بودند.

استودیو پیکسار با هزینه‌ای 175 میلیون دلاری "بالا" را ساخت و این انیمیشن در زمان اکران خود بالغ بر 731 میلیون دلار فروش داشت.

در زمان اکران انیمیشن "بالا" اتفاقی دراماتیک و در عین حال تأثربرانگیز رخ داد که قلب همه انسان‌هایی که از این خبر مطلع شدند به درد آورد.

همراه با 10 انیمیشن برتر جهان

آسوشیتدپرس در آن زمان اعلام کرد کولبی کورتین دختر 10 ساله‌ای که به سرطان مبتلا بود و مشتاقانه دوست داشت "بالا" را ببیند، به دلیل ضعف شدید جسمی نمی‌توانست به سینما برود اما به لطف یکی از دوستان خانوادگی که به مدیران استودیو پیکسار دسترسی داشت، نسخه DVD فیلم را تماشا کرد و پس از رسیدن به آرزویش همان شب درگذشت.

سال 2010 در هشتاد و سومین مراسم جایزه آکادمی سینمایی اسکار در بخش انیمیشن سینمایی رقابت بین "داستان اسباب بازی 3"، "چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم" و "شعبده‌باز" بود.

در نهایت لی آنکریچ با "داستان اسباب بازی 3" جایزه اسکار را از آن خود کرد.

تام هنکس، تیم آلن، جان کیوزاک، ند بتی و دان ریکلس از جمله صداپیشگان "داستان اسباب بازی 3" بودند که در رابطه با پسری بود که هنگام رفتن به دانشگاه اسباب بازی‌های خود را رها می‌کند و این رها کردن برای اسباب بازی‌هایی دردسرهایی را به همراه دارد.

هزینه 200 میلیون دلاری ساخت "داستان اسباب بازی 3" برای استودیوی پیکسار با فروش بیش از یک میلیارد دلاری همراه بود.

سال 2011 باز هم رقابت در بخش انیمیشن سینمایی اسکار گرم بود و در مراسم هشتاد و چهارمین جایزه آکادمی سینمایی اسکار انیمیشن‌های "پاندای کونگ‌فو کار 2"، "گربه در پاریس"، "چیکو و ریتا"، "گربه چکمه پوش" و "رنگو" رقیب یکدیگر بودند.

"رنگو" که داستان مارمولکی را روایت می‌کرد که به صورت اتفاقی در بیابانی بدون آب و علف گرفتار می‌شود، توانست اسکار این دوره از مراسم را دریافت کند. این انیمیشن وسترن کمدی توسط کمپانی پارامونت و با کارگردانی گور وربینسکی ساخته شد.

جانی دپ بازیگر سرشناس سینمای جهان، بیل نای و آلفرد مولینای از جمله صداپیشگان "رنگو" بودند و هانس زیمر که از آهنگسازان مطرح سینمای جهان و آهنگساز فیلم‌های مطرحی چون "شوالیه تاریکی" است، آهنگسازی این انیمیشن را بر عهده داشته است.

"رنگو" با هزینه 135 میلیون دلاری ساخته شد و در زمان اکران تنها به فروشی بالغ بر 242 میلیون دلار دست پیدا کرد.

سال 2012 مراسم هشتاد و پنجمین جایزه آکادمی سینمایی اسکار برگزار شد.

در آخرین دوره این مراسم و در بخش انیمیشن سینمایی "فرنکن وینی"، "پارانورمن"، "دزدان دریایی! گروهی از ناجورها"، "دلاور" و "رالف خرابکار" با هم رقابت داشتند که "دلاور" به کارگردانی مارک اندروز و براندا چپمن و تولید استودیوی پیکسار توانست اسکار انیمیشن سینمایی را دریافت کند.

شاهزاده‌ای که از زندگی در قید و بند رسم و رسوم سلطنتی خسته شده تصمیم می‌گیرد زندگی آزادی داشته باشد اما با مواجهه با یک جادوگر با چالش‌های زیادی روبرو می‌شود و این چالش‌ها داستان کلی "شجاع" را شکل داد.

کلی مک دونالد و جولی والترز از جمله صداپیشگان "شجاع" بودند که توسط استودیو پیکسار تولید شد.

با نزدیک شدن به فصل زمستان علاقه‌مندان و فعالان سینما در تمام نقاط جهان خود را برای برگزاری هشتاد و ششمین مراسم جایزه آکادمی سینمایی اسکار آماده می‌کنند و در این بین اسکار انیمیشن سینمایی نیز شاهد رقابت نزدیکی خواهد بود.

هواپیماها"، "توربو"، "دانشگاه هیولاها"، "من نفرت‌انگیز 2"، "خانواده کورت‌ها"، "ابری با احتمال بارش کوفته قلقلی 2" و "خانواده اسمورف‌ها 2" و ... آثاری هستند که هر کدام مدعی دریافت اسکار انیمیشن سینمایی در سال 2013 خواهند بود.

بخش سینما و تلوزیون تبیان


منبع : خبرگزاری مهر