تبیان، دستیار زندگی
روز جمعه 15 آذر 1392 همزمان با روز دانشجو دومین همایش دانشجویان فرزندان آزادگان تهرانی در محل باغ موزه دفاع مقدس شهر تهران با حضور دانشجویان فرزندان آزادگان تهرانی و خواهر آزاده سرافراز و نماینده شورای شهر مردم تهران خانم معصومه آباد و نائب رئیس مجلس شورا
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روز دانشجو با فرزندان آزادگان


روز جمعه 15 آذر 1392 همزمان با روز دانشجو دومین همایش دانشجویان فرزندان آزادگان تهرانی در محل باغ موزه دفاع مقدس شهر تهران با حضور دانشجویان فرزندان آزادگان تهرانی و خواهر آزاده سرافراز و نماینده شورای شهر مردم تهران خانم معصومه آباد و نائب رئیس مجلس شورای اسلامی، محمد حسن ابوترابی برگزار شد.

روز دانشجو با فرزندان آزادگان

فرخ سهراب، دبیر کل جمعیت آزادگان دفاع مقدس به سۆالات ما درباره دومین همایش فرزندان آزادگان پاسخ می‌دهد.

جمعیت آزادگان دفاع مقدس را معرفی کنید.

جمعیت آزادگان دفاع مقدس با پشتوانه سال‌ها تجربه در حوزه اطلاع رسانی در حوزه دفاع مقدس و با برخورداری از کادر مجرب و متعهد، مفتخر به خدمت رسانی در این عرصه است.

جمعیت آزادگان دفاع مقدس با محوریت بخشیدن به رضایت مخاطبان توانسته است به افتخاراتی دست یابد که کسب لوح‌های تقدیر متعدد از مراجع و مبادی متنوع نشان از موفقیت این مجموعه در این راستا داشته است.

این همایش با چه اهدافی برگزار می‌شود؟

جمعیت آزادگان دفاع مقدس از سه پایه اصلی تشکیل می‌شود؛ اولین و اصلی‌ترین پایه آزادگان است، دومین پایه جمعیت فرزندان آزادگان و دیگری نهاد همسران آزادگان است؛ جمعیت آزادگان دفاع مقدس در راستای اهداف و مأموریت‌هایی که به عهده دارد و در ادامه اولین همایش در سال گذشته برگزار شده است. این همایش نیز با هدف توانمند سازی و آماده سازی فرزندان ایثارگر برای ورود به جامعه برگزار می‌شود و هدف آشنایی آنان با فرهنگ ایثار، شهادت و جهاد در راه خداست.

برنامه ریزی برای این بستر سازی به چه صورت بوده است؟

ایجاد فضایی برای رشد توانایی‌های جامعه بزرگ آزادگان که شامل خود آزادگان و خانواده‌شان می‌شود چرا که فرزندان و همسران را جدای از خود نمی‌بینیم و اینان آینده ما هستند و کانال انتقال دستاوردهای آزادگان در طول دفاع مقدس در جبهه و اسارت انجام داده‌اند هستند و با ترویج فرهنگ ایثار شهادت نشان دهند آزاده کیست. تا کنون چنین کار گسترده و هدفمندی اتفاق نیفتاده است؛ فیلم ساخته‌اند ولی گویای آن آزاده‌ای که باید باشد نیست و به درستی معرفی نکرده است.

چه راهکاری برای معرفی آزادگان به جامعه اندیشیدید؟

تلاش داریم با همکاری فرزندان و همسران آزادگان زمینه‌هایی را مهیا کنیم که این سازمان مردم نهاد در آینده نه چندان دور بتواند خود را در سیستم‌های مختلف نظام نمود پیدا کند و در کنار گرفتن خدماتی، خدمات ارزنده‌ای را به نظام و جامعه اسلامی ارائه دهند.

ثروت حقیقی و اصلی این جمعیت در حقیقت خود آزادگان، فرزندان و خانواده‌شان است. در صورت بروز توانایی‌ها توانمندسازی افراد بودجه جمعیت هم تأمین می‌شود و تاکنون نیز توسط خود اعضا تأمین شده است

می‌توانید چند راهکار در دست اجرای خود را بازگو کنید؟

یکی از فعالیت‌هایی که در راستای معرفی آزادان انجام شده، پشتیبانی حقوقی از این افراد است. با توجه به توانمندی که دارند در صورت حمایت می‌توانند فعال باشند و در خدمت جامعه قرار بگیرند. برای مثال می‌توان گفت که نزدیک به بیش از هزار و 200 نفر از آزادگان طبق آمار اعلام شده در قبل و مطمئناً اکنون افزایش یافته است، در جامعه هدف پزشک وجود دارد؛ که با تاسیس بیمارستانی و انسجام این متخصصان از توانایی‌هایشان استفاده کنیم و فعال شوند. این مسئله شامل حقوق‌دان‌ها نیز می‌شود، همچنین کاسب و کشاورز، مهندس و دیگر متخصصان این جمعیت می‌شود. در حقیقت ر حال پی‌ریزی اهداف هستیم.

فرخ سهراب، دبیر کل جمعیت آزادگان دفاع مقدس

بودجه و سرمایه مالی و معنوی این جمعیت چگونه تأمین می‌شد؟

ثروت حقیقی و اصلی این جمعیت در حقیقت خود آزادگان، فرزندان و خانواده‌شان است. در صورت بروز توانایی‌ها توانمندسازی افراد بودجه جمعیت هم تأمین می‌شود و تاکنون نیز توسط خود اعضا تأمین شده است. در صورت موفقیت انشاالله خواهیم توانست از این نمونه همایش‌ها در زمینه‌های گوناگون برگزار کنیم. در واقع پشتوانه مالی تا امروز نداشته‌ایم و در واقع از پول توجیبی خودمان خرج می‌کنیم. اما در اجرای برنامه‌ای مثل این همایش هم سال گذشته و هم امسال با مشارکت «موسسه فرهنگی پیام آزادگان» برگزار می‌شود که هم حمایت مالی از نهاد می‌کند و هم حمایت معنوی. همچنین خواهر آزاده معصومه آباد که از اعضای شورای شهر هم است و «اخت الاسرا» در زمان اسارت نام گرفتند و حق خواهری به گردن آزادگان دارند نیز کمک‌هایی به اجرای برنامه‌های جمعیت می‌شود.

اولین همایش برای فرزندان آزادگان چه نتایجی در بر داشته است؟

نتیجه آن افتتاح و راه اندازی دفتر جمعیت فرزندان آزاده بود که تعداد زیادی از این افراد در سطح دانشگاه فعالیت می‌کنند و به حمایت دیگر دانشجویان خانواده آزادگان می‌پردازند و کارگروه‌های علمی را تشکیل داده‌اند و تشکل نیز یعنی همین. برای مثل در بین این اشخاص چندین مخترع شناسایی کرده‌ایم که چندین اختراع انجام داده‌اند.

از هدف‌گزاری‌های دومین همایش بگویید.

پی ریزی بخش پژوهش است که آماده برای فعال شدن این بخش شده‌ایم و در این همایش به بیان راهکارهای پژوهشی پرداخته می شود که به طبع آن فرهنگی و ورزشی در قالب کل سه پایه مجموعه شروع به کار می‌کند.

در  پایان بفرمایید آیا برنامه‌های شما معطوف به استان تهران است؟

پایلوت کاری جمعیت تهران بوده است اما از سال آینده برنامه‌های استانی خود را نیز به یاری خدا آغاز خواهیم کرد. تهران از منطقه شهری 13 آغاز کردیم و اکنون نیز منطقه 8 در حال فعال سازی است؛ برنامه جمعیت برای آماده سازی مناطق تهران تا سال آینده انجام می‌شود سپس به سراغ استان‌ها می‌رویم. با شناسایی افراد در مناطق شهرداری کار را ادامه می‌دهیم، امید آن است که این افراد نیروهای قابلی برای شهرداری باشند.

مصاحبه: سامیه امینی

بخش فرهنگ پایداری تبیان

مطالب مرتبط:

 من زنده‌ام

غایت یک انسان

 گل مریم را اینجا بجویید!