تبیان، دستیار زندگی
داستان تحقیق و تفحص از سازمان تامین‌اجتماعی نه تنها تمامی ندارد كه هر روز بر ابعاد آن افزوده می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ابعاد و ابهامات جدید از تخلف در تامین‌اجتماعی


داستان تحقیق و تفحص از سازمان تامین‌اجتماعی نه تنها تمامی ندارد كه هر روز بر ابعاد آن افزوده می‌شود. 

تامین اجتماعی

بخصوص كه علی ربیعی، وزیر كار هم به جمع معترضان به تخلفات گسترده مالی در سازمان تامین‌اجتماعی پرداخته و انتقادی را نیز مطرح كرده است مبنی‌بر اینكه تخلفاتی بسیار بزرگ زیر سایه سنگین برخی پاداش‌های خارج از ضابطه در تامین‌اجتماعی قرار گرفته است. ربیعی در همایش سراسری مدیران تامین‌اجتماعی به كالبد شكافی تخلفات بسیار مهم در تامین‌اجتماعی پرداخته و از جمله به یك فقره 33 هزار میلیارد تومانی اشاره كرده است. ربیعی گفته كه در یك فقره قرارداد بین سازمان تامین‌اجتماعی و شركت بابك زنجانی قرارداد 17 هزار میلیارد تومانی منعقد شده و به ارزش واقعی آن توجه نشده است. در گزارش تحقیق و تفحص مجلس ارزش واقعی این قرارداد 50 هزار میلیارد تومان ذكر شده است. اشاره ربیعی به بخشی از گزارش تحقیق و تفحص مجلس از سازمان تامین‌اجتماعی است كه در جایی از این گزارش به قرارداد 17 هزار میلیاد تومانی شستا و شركت سورینت قشم اشاره شده است.

یعنی شركت بابك زنجانی. در این گزارش آمده كه این قرارداد ارزش 50 هزار میلیارد تومانی داشته، اما به 17 هزار میلیارد تومان واگذار شده است. معنای چنین عددی و رقمی این است كه یك بخششی معادل 11 برابر فساد 3 هزار میلیارد تومانی رخ داده است!خلاصه‌ای از گزارش تحقیق و تفحص مجلس از سازمان تامین‌اجتماعی هفته گذشته در جلسه علنی مجلس قرائت شد. در این گزارش كه اصل آن 86 صفحه است، به هزاران میلیارد تومان تخلف در سازمان تامین‌اجتماعی در دوره ریاست سعید مرتضوی اشاره شده است.رسانه‌های كشوردر چند روز گذشته به زوایای متعددی از این گزارش كه عمدتا هدیه‌های میلیونی به برخی مدیران بوده اشاره كرده‌اند،‌ اما اكنون وزیر رفاه، می‌گوید این قرارداد اهمیت بسیار بیشتری دارد.علی ربیعی در همایش سراسری مدیران تامین‌اجتماعی دراین باره گفت: مسائل مربوط به‌حقوق مدیران تامین‌اجتماعی نازل‌ترین بخش از گزارش تحقیق و تفحص از تامین‌اجتماعی است. متاسفانه در این خصوص برخی موارد به درستی تبیین نشده است و ما شاهد برجسته‌سازی رسانه‌ای شدیم، درحالی كه به سایر موضوعات از جمله قرارداد 17 هزار میلیارد تومانی و مسائل مربوط به آن كمتر توجه شده است آنطور كه روابط‌عمومی تامین‌اجتماعی گزارش كرده است، ربیعی دربخش دیگری از سخنانش با اشاره به بحث تحقیق و تفحص و با تاكید بر عملكرد شفاف گفت: شعار دولت همواره راستگویی و درستكاری بوده است و هیچ چیز منفی را كتمان نمی‌كند حتی در سازمان تامین‌اجتماعی خودمان این بحث را دنبال و از شفافیت استقبال كردیم.ربیعی ضمن تقدیر و تشكر از مجلس شورای اسلامی و رسانه‌ها، از آنها خواست كه بر عملكرد این سازمان نظارت داشته باشند.

ربیعی در همایش سراسری مدیران تامین‌اجتماعی به كالبد شكافی تخلفات بسیار مهم در تامین‌اجتماعی پرداخته و از جمله به یك فقره 33 هزار میلیارد تومانی اشاره كرده است. ربیعی گفته كه در یك فقره قرارداد بین سازمان تامین‌اجتماعی و شركت بابك زنجانی قرارداد 17 هزار میلیارد تومانی منعقد شده و به ارزش واقعی آن توجه نشده است

ربیعی گفت: متاسفانه این سازمان در دولت قبل بسیار سیاسی شده بود به‌طوری كه وزیر كار در دولت دهم استیضاح شد و این امر ربطی هم به مدیران خدوم این سازمان نداشت تا جایی‌كه قرارداد 17 هزار میلیارد تومانی برای گزارش شركت‌های شستا هم در حالت غیر‌شفاف بسته شد.او با بیان اینكه امروز تلاش زیادی برای پس‌گیری چك‌ها به عمل آمده است، تامین‌اجتماعی را جزو سالم‌ترین و پاك‌ترین دستگاه‌ها دانست و گفت: كاركنان تامین‌اجتماعی درحال خدمت‌رسانی به اقشار مختلف جامعه هستند و باید قدردان خدمات این سازمان باشیم.ربیعی خطاب به مدیران سازمان تامین‌اجتماعی گفت: در این بی‌انضباطی مالی بیش از همه شما طلبكارید و من پیگیر حق شما هستم. طی دو ماهی كه از مدیریت دكترسیدتقی نوربخش، مدیرعامل جدید سازمان تامین‌اجتماعی می‌گذرد فقط در یكی از شركت‌های شستا حدود 40‌میلیارد تومان صرفه‌جویی شده و من امیدوارم در آینده شرایط خیلی بهتر شود.وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی با بیان اینكه تحقیق و تفحص از تامین‌اجتماعی با همكاری مدیرعامل تامین‌اجتماعی اجرایی شده است، گفت: در وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی نیز انجام تحقیق و تفحص را تسهیل كردیم و در رابطه با شناسایی مشكلات ایجاد شده در تامین‌اجتماعی و یافتن راهكارهای مناسب نیز پیشگام هستیم. وزیر رفاه با تاكید بر اینكه در وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی به مدیران سازمان تامین‌اجتماعی اعتماد كامل وجود دارد، گفت: مدیران و كاركنان تامین‌اجتماعی با كار و تلاش خود و با تمام توان برای ایجاد تحول در این سازمان مهم و حساس تلاش می‌كنند و با همت و برنامه‌ریزی در این سازمان طعم شیرین سازمان تامین‌اجتماعی و دلسوز و كارآمد را در میان كارگران و بازنشستگان خواهد چشاند.

تامین اجتماعی

فهرست دریافت‌کنندگان کارت هدیه در ابهام

  مرتضوی: اسامی را به رییس «کمیسیون اصل 90» دادم

اما این همه ماجرا نیست.. یکی دیگر  از موضوعات تحقیق‌وتفحص، بحث پول‌گرفتن یا نگرفتن نمایندگان از تامین‌اجتماعی است. مرتضوی می‌گوید داده‌ایم و نمایندگان تکذیب می‌کنند. رییس سابق سازمان تامین‌اجتماعی به سوال‌های شرق در این خصوص پاسخ داده است.

 در گزارش تحقیق و تفحص مجلس‌ از سازمان تامین‌اجتماعی آمده بود که شما به 37نفر نماینده مجلس، کارت هدیه پرداخته‌اید. پرداخت‌های شما به نمایندگان بر چه مبنای قانونی صورت گرفته است؟

هیچ مشکلی نداشته است. رسید داده‌اند به صورت شفاف پول گرفته‌اند که آن را به بیمه‌شده‌های نیازمند تامین‌اجتماعی بدهند. این رسالت سازمان در موارد غیرشمول است. اصلا فصل قانونی برای آن داریم؛ به‌جای اینکه بگوییم از اقصی‌نقاط کشور مردم بیایند و در ملاقات مردمی به آنها پول بدهیم، این را به نماینده همان منطقه می‌دهیم و می‌گوییم به تشخیص خودش به مردم منطقه بدهد.

 چه تضمینی وجود دارد که نماینده این پول را واقعا به آن شخص نیازمند تحت پوشش تامین‌اجتماعی بدهد؟

نمایندگان امین مردم هستند اگر نباشد که 10تا 20 کارت هدیه را درست هزینه کند که نمی‌شود به او گفت وکیل مردم. مردم رفته‌اند این همه رای داده‌اند به نماینده‌شان که قانونگذاری کند. آن وقت ما برای پنج‌میلیون‌تومان پول به نماینده اعتماد نکنیم که درست نیست. نماینده مجلس، شأن والایی دارد.

 شما هیچ صورت‌هزینه‌ای از نمایندگان بابت پرداخت‌ها نخواستید؟

چرا صورت و هزینه همه حساب‌کتاب‌هایمان‌ هست و درست هم هست. اما ما که به آنها نمی‌گفتیم رسید هزینه‌هایتان را به ما بدهید. البته بعضی‌ها آوردند. مثل آقای کامران نماینده اصفهان که رسید و مستندات پرداختش را آورد ولی ما نخواسته بودیم که بیاورند چون آنها را امین می‌دانستیم.

ولی طبق قانون، نمایندگان از دریافت هرگونه مبلغ تحت هر عنوانی از ارگان‌ها معذورند.

برای حوزه انتخابیه از محل‌های قانونی از جمله بهزیستی و نهادهای مشابه می‌گیرند. این رویه که الان هست از قدیم بوده است. آن چیزی که ممنوع است، این است که نماینده برای مصارف شخصی نباید پول بگیرد.

 گفته‌اید که به 150نفر از نمایندگان پول پرداخت کرده‌اید. چرا این پول را مثلا به همه نمایندگان پرداخت نکردید؟آیا به‌نامه جمعی از نمایندگان در حمایت از شما ربطی دارد؟

پیرو درخواست جناب آقای پورمختار ریاست محترم «کمیسیون اصل90» مجلس شورای اسلامی آمار دقیق نمایندگان را با ذکر مشخصات به آن مرجع محترم ارسال داشته‌ام که این هیچ ربطی به نامه نمایندگان ندارد زیرا آن نامه اساسا تقدیر از رییس‌جمهور محترم به‌خاطر مصوبه هیات دولت در تغییر نام تامین‌اجتماعی از صندوق به سازمان بود.

مرتضوی: پیرو درخواست جناب آقای پورمختار ریاست محترم «کمیسیون اصل90» مجلس شورای اسلامی آمار دقیق نمایندگان را با ذکر مشخصات به آن مرجع محترم ارسال داشته‌ام که این هیچ ربطی به نامه نمایندگان ندارد زیرا آن نامه اساسا تقدیر از رییس‌جمهور محترم به‌خاطر مصوبه هیات دولت در تغییر نام تامین‌اجتماعی از صندوق به سازمان بود

 برای پرداخت‌ها هیچ شرط دیگری نمی‌گذاشتید مثلا اینکه در مجلس از شما حمایت کنند یا حداقل مخالفت نکنند؟

اساسا این پرداخت‌ها توسط معاونت حقوقی و پارلمانی و مدیرکل امور مجلس و سایر مسوولان مربوطه انجام می‌شد و صورت‌جلسات آن جهت تایید به نظر اینجانب می‌رسید و این پرداخت‌ها ارزشی نداشته است که شرط‌وشروط شخصی داشته باشد. این امر دون شان نمایندگان مجلس شورای اسلامی است.

  منظورم به این صراحت نیست. شیوه‌های مختلفی وجود دارد، مثلا در لفافه؟

نخیر نه در لفافه و نه در صراحت، این مسایل مطرح نبود. صرفا برای حوزه انتخابیه و رسا‌لت سازمانی بوده است. خیلی‌ها که با ما مخالف بودند یا همسو نبودند هم از ما تقاضا می‌کردند و ما پرداخت می‌کردیم. همین الان در فهرست نام خیلی‌ها هست که با سازمان و من همسو نبودند ولی ما به خاطر حوزه انتخابیه‌شان پرداخت کردیم.

  ولی نماینده‌ها دیروز همه منکر این شده‌اند که پولی از تامین‌اجتماعی دریافت کرده‌اند؟

پول را که من پرداخت نکرده‌ام. از معاون حقوقی- پارلمانی، معاون اداری- مالی سازمان، مدیرکل امور مجلس و دو نفر از مسوولان مالی حوزه مدیرعامل، انجام پرداخت‌ها را در صورت‌جلسه تایید کرده‌اند. بنابراین جای هیچ شبهه‌ای نیست. مطلبی که آقای «محجوب» در قضیه تحقیق‌وتفحص مطرح کرده، خلط مبحث است. من در این جوابیه به هیات‌رییسه شفاف گفتم که ایشان فقط فهرست یک‌ماه خاص را داده است و پرداخت‌ها به این 37 نفر به ماه خاصی مربوط است و خود آقای محجوب هم در دوره قبل یعنی دوره هشتم مجلس از مدیرعامل سابق پول گرفته است و سندش هست. آن وقت ایشان آمده برای اینکه از زیر بار این موضوع در برود گفته من از آقای مرتضوی هیچ درخواستی نداشتم و از ایشان پولی نگرفتم من هم نگفته‌ام که از من گرفته است. ایشان که می‌گوید گرفتن پول اشتباه است باید گفت چه فرقی دارد وقتی شراب حرام است یک جرعه و چند بطری، حد واحد دارد.

پورمختار، رییس‌کمیسیون: مرتضوی خلاف واقع می‌گوید

شرق: اگرچه سعید مرتضوی به «شرق» گفته که اسامی نمایندگان دریافت‌کننده هدیه را به رییس «کمیسیون اصل90» داده، اما محمدعلی پورمختار در همین زمینه می‌گوید: «هیچ مستنداتی به من نرسیده. مرتضوی خلاف واقع گفته. نه نامی به من داده و نه فهرستی از نمایندگانی که کارت‌هدیه گرفته‌اند.»رییس «کمیسیون اصل90» روز گذشته از سعید مرتضوی خواست تا اسامی 37نماینده‌ را به این کمیسیون ارایه کند؛ اتفاقی که به گفته مرتضوی رخ داده و به گفته پورمختار هنوز محقق نشده است.

پورمختار در پاسخ به اینکه «فکر می‌کنید دلیل اینکه مرتضوی چنین ادعایی را مطرح کرده، چه بوده؟» به «شرق» می‌گوید: «کارنامه مرتضوی در گزارش تحقیق‌وتفحص از سازمان تامین‌اجتماعی برای همه مشخص شده و دلیلی ندارد که بخواهم استنباط شخصی‌ام را بگویم.»

فرآوری: یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منابع: شرق،تهران امروز