تبیان، دستیار زندگی
طی چند روز گذشته انتقاداتی از سوی مخالفان دولت به عملکرد ظریف و اظهار نظرهای او منتشر شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جنجال بر سرجمله منتسب به ظریف


طی چند روز گذشته انتقاداتی از سوی مخالفان دولت به عملکرد ظریف و اظهار نظرهای او منتشر شده است.

ظریف و مجلس

ماجرا از یک نقل قول در رسانه های منطقه آغاز شد. نقل قول منتسب به وی در رسانه های عربی درباره جزایر سه گانه مبنی بر اینکه تهران آماده گفت‌وگو درباره یکی از این جزایر یعنی «ابوموسی» است به سرعت در رسانه های داخلی منعکس شد به گونه ای که گویا تغییری در سیاست اصولی ایران در خصوص تمامیت ارضی اش ایجاد شده در حالیکه به نظر نمی رسد اظهار نظر منتسب به ظریف به صورت دقیق و کامل نقل شده باشد چرا که رسانه های داخلی منبعی موهوم برای این گفته ظریف معرفی کرده اند.

این اظهار نظر از سوی خبرنگاران ایرانی پیگیری شد. خبرنگاری از مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات محمدجواد ظریف در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه کویت درباره جزایر سه‌گانه ایرانی پرسید و او در جواب گفت: بر اساس نوار ضبط شده موجود، خبرنگاری راجع به جزایر ایرانی سوال کرد که وزیر امور خارجه کشورمان پاسخ داده است: «سوء تفاهم در خصوص ابوموسی از طریق گفت‌وگو قابل حل است.»

نامه 20 نماینده مجلس

اما گویا این توضیحات افخم برخی از نمایندگان مجلس را قانع نکرده است. 20 نماینده مجلس ایران این اظهارات ظریف را در کنار برخی از اظهارات دیگر او دستمایه تذکر به رئیس جمهور کردند. آن ها برابر ماده 192 آئین نامه مجلس خواستار تجدید نظر روحانی در ادامه خدمت محمدجواد ظریف شدند.  در این تذکر آمده است: آقای ظریف وزیر محترم امور خارجه در 110 روز گذشته در موارد مختلفی عزت و اقتدار ایران را با مواضع ناپسند خود نادیده گرفته و باعث جریحه‌دار شدن عزت انقلاب اسلامی و ملت ایران و خانواده شهدا و رزمندگان گردید.  از جمله این موارد می‌توان به سخنان آقای ظریف در دانشگاه تهران در خصوص از کار انداختن سیستم دفاعی ایران با یک بمب از سوی آمریکا، مصاحبه آقای ظریف با شبکه ABC در نیویورک در مورد افسانه خواندن هولوکاست و صحبت ایشان با رهبری در مورد تصویب این موضوع و تحریف مواضع رهبر معظم انقلاب و همچنین مذاکره در مورد جزایر سه‌گانه ایرانی و تلفن رئیس‌جمهور به اوباما و طولانی شدن مذاکره در نیویورک با جان کری اشاره کرد که البته تمام مواضع فوق از سوی آقای ظریف تکذیب شده است.

ظریف: . متأسفانه گروهی در داخل کشور با تحریف سخنان بنده، که تکرار موضع بیست و چند ساله کشور بود، تلاش کرده اند با هزینه کردن از منافع ملی و نسبت دادن مواضع مغایر با تمامیت ارضی کشور به وزیر امورخارجه تلاش کنند از یک سفر موفق نیز ایراد گرفته و منافع و دیدگاه های جناحی خود را به هرقیمتی به پیش ببرند

«جواد کریمی قدوسی» نماینده مشهد، «احمد آریایی نژاد» نماینده ملایر، «مرتضی آقاتهرانی» نماینده تهران، «نصرالله پژمان فر» نماینده مشهد، «مهدی کوچک زاده»، «اسماعیل کوثری»، «مهرداد بذرپاش»، «حمید رسایی» نمایندگان تهران، «احمد سالک» نماینده اصفهان، «ابراهیم آقامحمدی» نماینده خرم آباد، «فرج الله عارفی» نماینده جیرفت، «علیرضا سلیمانی» نماینده محلات، «رضا صابری» نماینده رامیان از جمله امضا کنندگان این تذکر کتبی بودند.

حملات کیهانی شریعتمداری

به فاصله یک روز پس از این حسین شریعتمداری در سرمقاله کیهان خط هجمه به وزیر امورخارجه را ادامه داد و دقیقا همان مطالبی را که در نامه 20 نماینده آمده بود را دستمایه انتقاد از عملکرد دستگاه دیپلماسی قرار داد. وی در بخشی از سرمقاله کیهان نوشت: در ادبیات گفتمانی و مخصوصا در عرصه دیپلماتیک، وقتی سخنی گفته و یا مطلبی نوشته می‌شود، آنچه مخاطب از آن برداشت می‌کند، ملاک است و نه منظور دیگری که احتمالا گوینده یا نویسنده در نظر داشته است و دقیقا از همین روی اظهارنظر آقای ظریف که ادعای مالکیت امارات بر جزیره ابوموسی را قابل گفت‌وگو دانسته بود نیز نسنجیده و از یک دیپلمات انتظار نمی‌رفت. اگر حریف این پیام را دریافت کند که خزانه کشور خالی است! و سیستم دفاعی نظام با پرتاب یک بمب منهدم می‌شود! و حق مالکیت قطعی ایران بر جزیره ابوموسی قابل گفت‌وگو است! و... چه انتظاری می‌توان داشت که مارش پیروزی نزند و تیم مذاکره‌کننده کشورمان را دست خالی تصور نکند و...!

ظریف

شریعتمداری در بخش دیگری از یادداشت خود نوشته است: این اظهارنظر نسنجیده از سوی وزیر خارجه کشور و دیپلمات ارشد تیم مذاکره‌کننده، جز بالا بردن دست‌ها به نشانه تسلیم در مقابل تهدید نظامی حریف، مفهوم دیگری ندارد. البته جناب ظریف دو روز بعد سعی کرد اظهارات آن روز خود را تصحیح کند ولی دیگر کار از کار گذشته بود و دشمن پیام تسلیم را گرفته بود! آقای ظریف باید به این نکته بدیهی توجه می‌کردند که مردم مسلمان این مرز و بوم در جریان جنگ تحمیلی 8 ساله با دست خالی در مقابل حمله نظامی مشترک همه قدرت‌های جهانی ایستاده و پیروز از میدان بیرون آمده‌اند.

پاسخ فیسبوکی ظریف به نمایندگان طیف پایداری و کیهان

محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان و رئیس گروه مذاکره کننده هسته ای در صفحه فیس بوک خود از اقدامات برخی نمایندگان مجلس و رسانه ها ، انتقاد کرد که متن کامل این مطلب چنین آمده است:

دوستان سلام

ساعت 9 و بیست دقیقه دوشنبه است. چند روزی در گزارش تأخیر شد که می بخشید.

متأسفانه نتوانستم برای مراسم نلسون ماندلا به آفریقای جنوبی سفر کنم. لازم بود صبح چهارشنبه برای مذاکرات مهمی با وزیر امورخارجه روسیه که فردا شب وارد تهران می شود در ایران باشم. این هفته میزبان رییس جمهور افغانستان، معاون سیاسی امنیتی نخست وزیر چین و وزیر امور خارجه روسیه هستیم. سفر دو مقام بلندپایه چین و روسیه برای پیگیری تفاهم های دکتر روحانی با روسای جمهور چین و روسیه در اجلاس شهریورماه سازمان همکاری شانگهای بیشکک صورت می گیرد که از اهمیت قابل توجهی برای سیاست خارجی و توسعه اقتصادی و رفاه عمومی برخوردار هستند. همچنین در این سفرها برای دور بعدی مذاکرات ایران و 1+5 هماهنگی های لازم انجام می شود تا بتوانیم با بهترین شکل منافع کشور را در این مذاکرات دشوار به پیش ببریم.

سفر هفته گذشته به چهار کشور منطقه هم بازتاب مثبت وسیعی در سطح جهانی داشت و عموما از این سفر به عنوان ابتکار عمل هوشمندانه ایران یاد کرده اند. متأسفانه گروهی در داخل کشور با تحریف سخنان بنده، که تکرار موضع بیست و چند ساله کشور بود، تلاش کرده اند با هزینه کردن از منافع ملی و نسبت دادن مواضع مغایر با تمامیت ارضی کشور به وزیر امورخارجه تلاش کنند از یک سفر موفق نیز ایراد گرفته و منافع و دیدگاه های جناحی خود را به هرقیمتی به پیش ببرند.

همه باید بدانند که تمامیت ارضی ایران قابل مذاکره و معامله نیست و حتی تصور مذاکره بر سر خاک ایران و یا هرگونه القای شبهه در این زمینه اقدامی نابخشودنی است.

ظریف: امیدواریم اقلیت پرجنب و جوش مجلس نیز خود را با آحاد ملت هماهنگ سازند و در این وظیفه مشترک و تاریخی ملی یار و مددکار ما باشند

آنقدر در این هفته جاروجنجال زیاد بود که فرصت نشد از حضور پرشور دانشجویان عزیز دانشگاه تهران از طیف ها و دیدگاه های سیاسی مختلف در برنامه سخنرانی هفته قبل سپاسگزاری نمایم و از محبت ها و بزرگواری های آنها که به هیچ وجه خود را شایسته آن نمی دانم تشکر کنم. البته بازهم جای تأسف است که اقلیت کوچکی برای پیشبرد دیدگاه های سیاسی خود، پاسخ من به سوالات یکی از دانشجویان را تحریف کردند و یک هفته است تمام ناراحتی خود از حمایت پرشور مردم از دولت تدبیر و امید را با توهین و ناسزا و تهمت و افترا به این خدمتگزار کوچک جبران می کنند. جالب تر اینکه تعدادی از نمایندگان محترم مجلس در تذکر دیروز خود به بنده فرموده اند که من از فرهنگ شهادت و مقاومت مردم به عنوان بزرگترین عامل بازدارندگی کشور بیگانه ام و قدرت را صرفا در دیپلماسی می دانم. اگر به جای تهمت و افترا و تکیه بر خبرهای ناقص و جهت دار، به اظهارات بنده که هم از طریق نوار سخنرانی و هم از طریق بیانیه وزارت امورخارجه قابل دسترسی است، مراجعه می فرمودند به راحتی می دیدند که بنده هم دقیقا بر نقش مردم و مقاومت دلیرانه ایشان به عنوان مهمترین و ارزنده ترین مۆلفه قدرت و توان دفاعی کشور تأکید کرده ام. البته ممکن است دوستانی که در جلسه حضور نداشتند نتوانسته باشند ابراز احساسات شدید دانشجویان نسبت به این عرایض بنده که نمایانگر خودباوری و غرور ملی همه ما ایرانیان بود را لمس کنند و به همین دلیل به جای همصدایی با مردم و دانشجویان در حمایت از این موضع مشترک، به وارونه جلوه دادن واقعیات و خرده گیری از بنده بپردازند.

همانطور که بارها گفته ام امروز بیش از هر زمان دیگر به همدلی نیاز داریم و نباید دعواهای جناحی را وارد حوزه سیاست خارجی و امنیت ملی کنیم. فردا هم که علیرغم مشغله فراوان کاری برای چندمین بار برای پاسخ به سوالات نمایندگان محترم به مجلس خواهم رفت به یاری خدا بر همین نکته تاکید خواهم کرد. البته اکثریت نمایندگان ارجمند ملت بزرگ ایران از تلاش های خدمتگزاران این مردم و فرزندان این انقلاب (به تعبیر رهبر فرزانه) حمایت می کنند و امیدواریم اقلیت پرجنب و جوش مجلس نیز خود را با آحاد ملت هماهنگ سازند و در این وظیفه مشترک و تاریخی ملی یار و مددکار ما باشند. بنده و همکارانم به کار سخت و سنگینی مأمور شده ایم. نیاز به کمک و دعای خیر همه مردم داریم. انتقاد را هم با جان و دل می پذیریم ولی تخریب مواضع طرف خودی و تقویت دیدگاه ها و مواضع طرف مقابل را با هیچ منطق عقلی و ملی و دینی قابل توجیه نمی دانیم.

نوشتن این سطور بسیار سخت بود و زمانبر. شاید هم نتوانسته باشم آن گونه که شایسته است مطالب را منتقل کنم. اگر کاستی در ادای مطلب دیدید به بزرگواری خود ببخشید. تا نوبتی دیگر و دیداری دوباره خدانگهدار شما و همه دلسوزان ایران عزیز باد.

فرآوری: یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منابع: خبرآنلاین،کیهان، صفحه آقای ظریف در فیسبوک

مقالاتت:

تحریف سخنان ظریف/افخم توضیح داد