تبیان، دستیار زندگی
مواظب قلبتان باشید پزشكان می گویند : بیماری های قلبی و عروقی یكی از شایع ترین علل مرگ و میر در ایران است و هر روزه عده زیادی از افراد جامعه را به كام مرگ می برد یا ناتوان می سازد ، به طوری كه از هر سه مورد مرگی كه...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مواظب قلبتان باشید

قلب

پزشكان می گویند: بیماری های قلبی و عروقی یكی از شایع ترین علل مرگ و میر در ایران است و هر روزه عده زیادی از افراد جامعه را به كام مرگ می برد یا ناتوان می سازد، به طوری كه از هر سه مورد مرگی كه رخ می دهد، علت یك مورد از آنها بیماری قلبی و عروقی است.

طبق مطالعات آماری ، 40 در صد از موارد مرگ و میر در كشور ما به دلیل بیماری های قلبی و عروقی است . مصرف بی رویه چربی ، به ویژه چربی های جامد حیوانی و نباتی در این میان مهم ترین نقش را دارا هستند .

چربی یكی از مواد اصلی غذایی است كه باعث ایجاد انرژی در بدن می شود ، هر گرم چربی، حداقل 9 كالری انرژی در بدن ایجاد می كند كه دو برابر انرژی حاصل از هر گرم پروتئین یا كربوهیدرات( قند ) است.

بدن برای فعالیت عادی به مقدار كمی چربی نیاز دارد. چربی كه در درجه حرارت اتاق به صورت جامد باشد و در فرآورده های حیوانی نظیر گوشت، مرغ، تخم مرغ و دربعضی از گیاهان مثل نارگیل و كاكائو موجود است، این نوع چربی بیش از همه باعث بالا رفتن "كلسترول"خون می شود.

چربی اشباع نشده

معمولاً در درجه حرارت یخچال به صورت مایع است و بیش از همه در سبزی ها یافت می شود . بعضی از منابع این نوع چربی عبارتند از : زیتون ، تخم آفتابگردان ، ذرت و سویا . این چربی وقتی جایگزین چربی اشباع شده شود ، باعث پایین آمدن "كلسترول" می شود.

چربی هیدروژنه

چربی اشباع نشده ای است كه توسط روش های شیمیایی به صورت جامد و اشباع شده در آمده است . این چربی در تهیه مواد غذایی باعث افزایش مدت زمان مجاز مصرف آنها می شود ، كه بیشتر در تهیه انواع كیك ، شیرینی ها و مواد غذایی مشابه مورد استفاده قرار می گیرد .

برای این كه جسم سالمی داشته باشیم ، باید غذاهای كم چربی را جایگزین غذاهای چرب كنید ، یعنی موادی مانند لبنیات پر چربی ( شیر پر چربی ، ماست چرب ) ، روغن های جامد نباتی ، دنبه ، روغن های حیوانی ، كره ، جگر ، مغز ، دل و قلوه ، گوشت قرمز پر چربی ( گوشت گوساله و گاو ) انواع شیرینی ، كله و پاچه ، سیرابی و شیردان ، سس سالاد ، سوسیس و  كالباس،  و پوست مرغ را  كمتر استفاده كنید .

از مصرف بی اندازه مواد قندی یا نشاسته ای مانند ماكارونی ، برنج ، قند ، انواع شیرینی ، انواع مربا ، عسل ، شربت، نوشابه و نان خمیر خودداری نمایید .

حداقل هفته ای سه بار به مدت 30 دقیقه ورزش كنید ( پیاده روی ، شنا ، كوهنوردی ، دوچرخه سواری و ... ) . ساده ترین و عملی ترین ورزش ، پیاده روی سریع است .

پزشكان توصیه می كنند : در صورت داشتن وزن اضافه  با رعایت رژیم غذایی و ورزش ، میزان خود را به وزن مطلوب برسانید .

بهتر است روغن مصرفی شما از نوع مایع انتخاب شود . از حرارت دادن زیاد و طولانی مدت روغن مایع خودداری كنید ، زیرا اكسیده می شود و مبدل به مواد سمّی می گردد .

از مصرف روغنی كه حرارت دیده است ، خودداری كنید. روغن سوخته شده می تواند بیماری زا باشد. به هنگام طبخ با روغن نیز باید از حرارت كم و پایین استفاده كنیم .

باید از برگردانیدن روغن مصرف شده به ظرف اصلی بپرهیزید . در موقع خرید روغن به تاریخ تولید و مصرف آن توجه نمایید . روغن ها، خصوصاً روغن مایع را در محل خنك و دور از نور و هوا در ظروف در بسته نگهداری كنید.

برای حفظ كیفیت مواد غذایی ، از سرخ كردن زیاد آن بپرهیزید . به خاطر داشته باشید ، این تصور كه روغن جامد از نظر حجمی با صرفه تر از روغن مایع است، از نظر علمی صحیح نیست.

اثرات زیانبار مصرف بی رویه چربی ها از كودكی آغاز می شود، لذا در تنظیم برنامه غذایی كودكان نیز باید به این نكته توجه كنید .

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.