تبیان، دستیار زندگی
به رغم تأکید بسیاری از اساتید و مسئولان بر ضرورت پرداختن به دغدغه‌های خبرنگاران، وعده وام مسکن خبرنگاران از سال ۸۹ داده شد و در نهایت پرونده آن بدون سرانجامی خوش برای این قشر، آبان ۹۲ بسته شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مسکن خبرنگاران چه شد؟


به رغم تأکید بسیاری از اساتید و مسئولان بر ضرورت پرداختن به دغدغه‌های خبرنگاران، وعده وام مسکن خبرنگاران از سال 89 داده شد و در نهایت پرونده آن بدون سرانجامی خوش برای این قشر، آبان 92 بسته شد.

مسکن خبرنگاران

این روزها کمتر کسی است که نداشتن مسکن را به عنوان یکی از دغدغه‌های خبرنگاران مطرح نکند؛ از مسئولان و اساتید پیشکسوت گرفته تا خبرنگاران تازه کار،‌ وجود محدودیت‌های اقتصادی را عاملی بر عدم ارتقای سطح کیفی کار خبر و مطبوعات می‌دانند.

حجت الاسلام عباس رمضانی پور، امام جمعه رفسنجان مسکن را یکی از دغدغه‌های اصلی خبرنگاران می‌داند و بر لزوم رسیدگی به مشکلات این قشر تأکید می‌کند.

همچنین علی‌اکبر کسائیان، دبیر هیئت منصفه مطبوعات نیز با اشاره به اینکه خبرنگاران نباید دغدغه نان و مسکن داشته باشند، می‌افزاید: مسئولین ما باید به خبرنگار و شغل و حرفه‌اش‌ اهمیت بدهند و نسبت به تأمین معیشت خبرنگاران کوشا باشند.

اکنون باید دید که مسئولان برای کاهش دغدغه‌های این قشر چه کردند به همین منظور در ابتدا نگاهی اجمالی به از وعده تا تصویب و در نهایت فرجام وام مسکن خبرنگاران می‌اندازیم.

17 مرداد سال89 وزیر ارشاد وقت در حاشیه جلسه هیئت ‌دولت از تصویب پرداخت تسهیلات خرید و ساخت مسکن به خبرنگاران به مناسبت روز خبرنگار خبر داد.

و در ادامه نیز معاون رئیس‌جمهور در 17 مرداد سال90 یعنی روز تولد یک‌سالگی وعده وام مسکن خبرنگاران خبر نهایی‌شدن گردش‌کار مربوط به وعده رئیس‌جمهور مبنی بر اعطای وام 30 میلیونی ساخت مسکن به خبرنگاران را به رسانه‌ها داد.

سرانجام در 3خرداد 91 نمایندگان ویژه رئیس‌جمهور در کارگروه مسکن بعد از دو سال مصوب کردند بانک‌مرکزی در قالب وظیفه نسبت به پرداخت 5 هزار فقره تسهیلات مسکن شامل 45 میلیون وام ساخت و 30 میلیون وام خرید به خبرنگاران با معرفی وزارت ارشاد اقدام کند.

فعلاً نمی‌توانیم درباره وام مسکن خبرنگاران قولی بدهیم، چرا که صندوق حمایت از نویسندگان، روزنامه‌نگاران و هنرمندان تعهدات بسیار زیادی از گذشته بر عهده دارد و حتی این دولت برای پرداخت دیون گذشته این صندوق دچار مشکل است

*در اردیبهشت ماه سال گذشته بود که علی‌ نیک‌زاد وزیر راه و شهرسازی وقت گفت: 40 میلیون تومان وام مسکن خبرنگاران برای ساخت و 35 میلیون تومان برای خرید مسکن با سود 12 درصد مورد تصویب دوباره شورای عالی مسکن قرار گرفت.

نیکزاد اظهار داشت: اقدام‌های بسیار خوبی در راستای بهره‌مندی اقشار متوسط و پایین جامعه برای خانه‌دار شدن این قشر انجام شده است و امیدواریم تا پایان دولت دهم تمام این اقشار صاحب خانه شوند.

و در اواخر سال گذشته سید محمد حسینی وزیر ارشاد وقت نیز درباره عاقبت وام مسکن خبرنگاران ابراز داشت که در این باره با اعضای شورای پول و اعتبار که برخی از آنها نماینده مجلس هستند و برای این موضوع مخالفت می‌کنند باید صحبت کنیم تا همکاری کنند و این مسئله زودتر حل شود.

مسکن خبرنگاران

وی اضافه کرد: از ما دعوت نکردند چون گفتند یکی از جلسات اصلا به حد نصاب نرسیده و برگزار نشد؛ یعنی برخی فکر می‌کنند چون پایان دولت است در جلسه شرکت نمی‌کنند، اما این مسئله باعث گلایه ماست، از همه اعضای شورای پول و اعتبار درخواست می‌کنیم که در این جلسات شرکت کنند، از افراد حقوقی که در دولت و مجلس هستند هم دعوت می‌کنیم تا این موضوع به نتیجه برسد.

محمدجعفر محمدزاده، معاون امور مطبوعاتی ارشاد در دولت دهم نیز در این خصوص گفت: در سامانه وزارت ارشاد  15 هزار نفر ثبت نام کردند و برای مسکن هم 8 هزار نفر خبرنگار بدون مسکن واجد شرایط شدند که خبرنگاران مجرد هم که ثبت نام کرده‌اند در این گروه قرار دارند و بستگی دارد بانک مرکزی چند نفر را به ما اعلام کند و اگر بگویند 4 هزار نفر، ماهم مجبوریم این تعداد را برای دریافت وام معرفی کنیم.

محمدزاده افزود: ما شدید پیگیر هستیم و پیشرفت‌هایی هم صورت گرفته است، در شورای پول و اعتبار مطرح شده است و معاونت نظارت راهبردی باید بازپرداخت‌های آن را تضمین کند و آن هم مکاتباتی با دولت داشته است تا بتواند یک مصوبه را از دولت بگیرد و در کل هر موقع این کار انجام شود مبارک است.

در سامانه وزارت ارشاد  15 هزار نفر ثبت نام کردند و برای مسکن هم 8 هزار نفر خبرنگار بدون مسکن واجد شرایط شدند که خبرنگاران مجرد هم که ثبت نام کرده‌اند در این گروه قرار دارند و بستگی دارد بانک مرکزی چند نفر را به ما اعلام کند و اگر بگویند 4 هزار نفر، ماهم مجبوریم این تعداد را برای دریافت وام معرفی کنیم

اما این پایانی خوش برای وام مسکن خبرنگاران نبود.

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در 13 آبان سال جاری در حاشیه دیدار با فعالان رسانه‌های دیجیتال که در تالار وحدت برگزار شد درباره وام مسکن خبرنگاران اظهار داشت که «فعلاً نمی‌توانیم درباره وام مسکن خبرنگاران قولی بدهیم، چرا که صندوق حمایت از نویسندگان، روزنامه‌نگاران و هنرمندان تعهدات بسیار زیادی از گذشته بر عهده دارد و حتی این دولت برای پرداخت دیون گذشته این صندوق دچار مشکل است. این صندوق حدود 60 هزار خانوار از هنرمندان و نویسندگان را زیر پوشش دارد؛ بنابراین با توجه به اینکه وام مسکن تعهد سنگینی است، قطعا نمی‌توان در شرایط فعلی آن را عملی کرد.»

این مسئله دقیقا ما را یاد ضرب‌المثلی که راجع به مهریه گفته می‌شود، می‌اندازد، اینکه بعد از این همه کش مکش چه کسی وام مسکن خبرنگاران  را داده و چه کسی این وام را گرفته است.

بخش ارتباطات تبیان

منبع : فارس- معصومه قلباربند-